|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 116i med den fyrcylindriga 1,6l motorn och manuell låda. Motoroptimering var genomförd när jag köpte den. Säljaren förklarade att i eco pro läget ligger effekten ungefär som standard ca 140 hk i comfort 170-180hk i sport och sport+ 210-220hk Jag kör alltid i läge sport+ och bilen är kanonkul att köra. Jag har två problem, ett oroande och ett irriterande. vi börjar med det oroande. Motorn "tvekar" runt 1800 varv innan den tar sig normalt. Det är lika i alla körlägen. Har provat att tanka på olika mackar ,både 95 och 98 oktan utan att märka någon skillnad. Har inga varningslampor som lyser. Om jag lämnar den till en BMW-verkstad börjar man väl med att uppdatera motormjukvaran, och då blir jag av med 80hk. Det irriterande är att om jag stänger av antispinn/sladd lägger sig bilen i comfort-läge. Helt idiotiskt! Om man väljer att slå av hjälpsystemen vill man ju ha full effekt. Är det motoroptimeringens programmering som styr det eller går det att lösa. Tacksam för svar Emil | |
|
Är du helt säker på att du har olika effekt beroende på körprogram? Har svårt att se en optimerar lyckas med det. Körprogram ändrar I regel bara styrningens känsla / gaspedalens parametrar / möjligen chassit om man har adaptiv chassi. I originalutförande är det ingen skillnad på topp effekten på comfort å sport / + |
|
|
Vem har utfört optimering? Åk till dom och be att dom återställer bilens programvara. Om du blir av med optimering på BMW verkstad optimerings företag brukar återställa programmet utan extra kostnad. |
|
|
Helt säker på att det är olika effekt, provade idag att växla mellan olika lägen under fullgas. Tydlig skillnad. Motoroptimeringen är gjord av Dalahästar i Gagnef. Tror säkert att jag kan få en ny motormapp där om det behövs. Det tråkiga är att jag har 20 mil enkel resa dit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.