|
|
|
|---|---|
| Är det nån som vet vilken nyckel / verktyg man behöver för att lossa dom 2 bultarna på bromsoket, och vart man köper den isåfall? Såg nåt klipp på Youtube där personen sa 18mm. Har kollat alla typ Mekonomen,Biltema,Jula,Swedol osv men hittar inte den dimensionen. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det har varit en 7 mm insexnyckel under alla år jag mekat med BMW, så det bör vara samma på din X5 då den är från 2008 Länk Länk Länk Har dock ett svagt minne att på nyare/större modeller så gjorde de dessa glidpinnar större och även insexhålet större - ska kolla... På X5 E53 ska det vara 7 mm, men jag undrar om inte X5 E70 (som du har) fick större glidpinnar... Men oavsett så är det isåfall antingen 7 mm, 8mm eller 9 mm... Tror faktiskt X5 E70 fick glidpinnar med 9 mm insexskallar... Om det är bakbromsarna vi pratar om så ska det vara de äldre 7 mm även om det är en X5 E70. De där skruvarna med 18 mm sexkanthuvud (finns inga bultar på dessa bromsanordnignar - bultar har inga gängor) är skruvarna som håller fast bromsokshållaren dvs den som jag håller i näven här Länk - den behöver du bara ta bort när du behöver ta bort bromsskivan. Och det varierar lite mellan modeller om dessa skruvar har en 17mm, 18mm eller 18mm skruvskalle. Men 17, 18 och 19 hylsar är dock vanliga så de är inga problem att hitta. EDIT : E70 X5 (och många andra nyare/större modeller) gick tydligen över till skruvar med extern Torx skruvskalle för att hålla fast bromsokshållaren. Till sådana skruvar ska man använda hylsor avsedda för detta. Det ska sitta så kallade TX18 skruvar på den där E70 X5 - en hylsa som passar till en extern Torx storlek 18 kallas ofta E18. Exempel på hylsor från Biltema som klarar denna typen av skruvskallar är detta Länk |
|
Ett STORT TACK för svaret!!! Är en E70 SD, glömde skriva det. Då ska jag nog få till detta. Fick anmärkning på bilprovningen om anliggning. "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
Var det förresten fram- eller bakbromsarna vi pratar om här? Det är bara att fråga på om det dyker upp några frågor! Bromsoken ser en aningens annorlunda ut på E70 X5 vid första anblicken, men allting är egentligen precis samma som på min gamla E34 535i -89 (som de flesta av bilderna i tidigare inlägg är tagna på). Tänk på att anliggande broms kan bero på att bromskolven kärvar inuti bromsoket, något som ofta inte syns utifrån. Om man däremot ser att den yttre skyddsdamasken är skadad så är det mer eller mindre garanterat att det rostat inuti bromsoket och det är bara byte av hela bromsoket som hjälper då. Min tumregel är att kolven i bromsoket ska glida så lätt att jag (sakta) kan trycka in den för hand (på sin höjd med hjälp av verktyg men det ska verkligen gå att göra för hand). Såhär fin gucka var det i ett av många bromsok jag tagit isär. Det här var bortom all räddning. Kromet på kolven är fullständigt sönderrostat. Kolven hade kärvat så hårt att jag fick ta fram en kraftig fettspruta och trycka ut kolven med (vanlig tryckluft på 8 bar som normalt sett räcker hände ingenting med). Länk Länk |
|
Höger fram. Det är denna bult jag menar Länk Dålig bild, skickade in telefon och fösökte ta "selfie". haha "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
Jo, suddigt var det :-) Men med lite fantasi så tycker jag mig se gummihylsan och glidskruven med sitt insex huvud. Så gissar på att det är denna du tog tog kort på och håller på att lossa Länk Länk Men det där ser du ju enklast själv - kolla på bilderna ovan - du ser direkt om det är denna du håller på att lossa eller inte. Men prova hålla lite mer avstånd till detaljen du ska fota. Det absolut största felet alla gör som fotar (alltifrån systemkamera till mobiltelefon) är att man missar att fotoutrustningen har ett minsta fokusavstånd (precis som våra ögon). Trycker man kameran för nära objektet man ska fota så klarar helt enkelt inte kameran av att fokusera. På de flesta BMW-modeller är det 7 mm insexnyckel, men på just din modell tror jag faktiskt det är en 9 mm insexnyckel. Bara att prova, passar inte 7mm, prova 8mm, passar inte den så prova 9mm. Behöver du bara komplettera med en insexhylsa så går det att köpa hylsor lösa, dessa exempelvis gillar jag till just detta jobbet (dessa har 1/2" vilket jag gillar i det här fallet) Länk Finns såklart liknande på de flesta ställen, men tänk på att många kit hoppar över storlekarna 7 mm och 9 mm. Swedol har exempel en lite kortare variant Länk Länk Även om dessa glidskruvar inte ska dras åt särskilt hårt så kan de ibland sitta fast. Speciellt på din E70 som verkar ha lite kraftigare skruvar. Glidskruvar med 7mm insex ska dras åt med 30 Nm. Glidskruvar med 9mm insex ska dras åt med 55 Nm. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.