|
|
|
|---|---|
|
Hände lite märkliga saker med bilen. 550iX från 2011 Jag bytte till sommardäck och körde 4 mil. - När jag började köra valde jag att initiera TPMS. nu när det är nya däck på och efter några kilometer så gav den upp initieringen och säger att systemet inte fungerar, får inga värden på något av fyra däcken, det är inte så att jag får fel på ett däck utan den försöker initiera men ger upp (time-out?). Tänkte att det kanske är tillfälligt. Sedan tvättade jag bilen och efter det så får jag en varning om att det är fel på drivlinan och jag får reducerad motoreffekt. Detta var direkt efter jag tvättat bilen och kört ca 200 meter. Motorlampan lyser. Läser av felkoderna och ser (bland annat): ------------------- Motor Control: - Fault: Consumer reduction: active - Code: 213901 - Fault: Air flow sensor: Short circuit to positive or open circuit - Code: 102501 - Fault: Air mass meter, correction signal: short circuit to positive - Code: 102B01 Reifendruck System: - Fault: :No reception front right wheel electronics - Code: 481F8C - Fault: :no reception wheel electronics, rear right / NVM E READ ALL FAILED - Code: 481F8E ------------------- Betyder detta att det är en sensor höger fram och höger bak som är slut? Har haft problem med batteriet under vintern (klagar på dålig laddniing) så jag tänkte att detta kanske har med det att göra. Men efter rensning av felkoder och full laddning under natten så får jag ändå samma fel på TPM och drivlinan, drivlinan ger ingen motorlampa å andra sidan. Lite märkligt. Nu kan det vara så att däcken kanske faktiskt har fel på sensorerna,, så det är de som behöver bytas men LMM-felen (för det är väl det den klagar på?) är märkliga. Kan det vara något som sitter fram till på bilen som kan ha fått fukt i sig, tempsensor eller liknande (spolade med högtryck undertill vid fronten)? Vad kan det vara, kan det ha med biltvätten att göra? - Kan jag ha fått sådan otur att både sensorerna och LMM gått sönder? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.