|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har har 635CSi-85 i jättefint skick, i princip helt rostfri och med röd originallack. Mitt problem är att den läcker in regnvatten. Jag får in mycket vatten på vänstersidan, både golvet fram och bak blir i princip vattendränkt. Jag hade problemet för tre år sedan och hittade då att att avrinningen från utrymmet under ventilationsgallren i motorhuven var igensatt. Gjorde då rent detta och testade och sen och det verkade ok. I höstas, när jag skulle städa ur bilen och palla upp bilen för vintern upptäckte jag att bilen var vattenfylld igen. Så det blev att ta ur förarstol, lyfta upp mattor och börja torka igen. Nu har den stått med upplyfta mattor hela vintern och jag har i perioder haft en värmare i bilen så nu tror jag den är torr igen. Men problemet kvarstår och jag skulle gärna få tips från någon som varit med om detta, eller kan veta var riskerna finns i bilen eller känner någon som är bra på att felsöka detta. Jag har givetvis försökt att hitta felet, spolat bilen på alla sätt men inte hittat det. Mycket tacksam för hjälp då jag är rädd för att detta kan förstöra min fina bil. Bilen finns nu i Dalarna och annars även i Jämtland. | |
| Hej! Det kan inte vara dräneringen från takluckan som är igensatt-/trasig? Har för mig att ett sådant fenomen kan ge följd av vatten under mattorna! | |
| På e30 och e34 iaf så går dräneringen från takluckan ner i sparklåda. Och där brukar det rosta så det tillslut kommer in i cupen. Man kan lösa detta genom att förlänga slangen och borra ett hål och dra ut den genom sparklåda eller dra ut den genom innerskärmen. Så gjorde jag iaf på min e30 och problemet var löst. | |
|
Tack för svar bägge! När jag fick in vatten första gången så var takluckan det första vi kollade och då kunde vi inte spåra vattnet den vägen. När vi hällde på vatten kom det ut på undersidan. Men nu, när jag fick in vatten igen i höstas hann jag inte testa det igen. Ska dock göra tester nu om två veckor då jag planerar att plocka ut bilen. |
|
|
Jag skulle gissa på taklisterna (egen erfarenhet) de tätar ej riktigt mot karossen ,går ej demontera utan att de går sönder tyvärr. Jag bor i östersund om du behöver mer info o tips. |
|
|
Tack Dubbelii! Kan du beskriva lite mer om detta med taklisterna, jag är nog för okunnig för att förstå. Menar du listen runt takluckan? Jag bor också i Östersund, och jag tar gärna emot info och tips. Just nu står bilen på min gård i Dalarna, men förhoppningsvis kan jag få upp den hit om ett par veckor. Du kanske vet hur man kan kontrollera detta med taklisterna eller om det läcker någon annanstans. Impad av din "park" av BMW:ar! |
|
|
Taklister eller regndalslister löper ovanför sidorutor testas enklast med att ställa ut bilen när det regnar och sitta och se vatten forsa in uppe vid dörröppningen det var vad jag såg på min. |
|
|
På nyare BMW-bilar är det ganska vanligt att tät-skiktet som sitter mellan dörren och innerdörrsidan släpper och då rinner vatten från skraplisten på rutan in mot insidan och rinner sedan ut i nederkanten av dörrsidan och vidare ner på golvmattan. Spola med slang på utsidan av dörrutan och känn sedan på nederkanten av dörrsidan som är in mot kupén. Har tätskiktet lossat får man lossa dörrsidan och tejpa upp skiktet igen - går bra med en bra gaffa-/silvertejp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Ja, jag har lite "spoltester" att göra framför mig. Inte roligt med läckage! |
|
|
Hej Hur går det har du hittat läckaget och har du bilen i Östersund nu . |
|
|
Hej, tack för frågan. Jag hart testat systematiskt under lång tid. Spolat bilen del för del och kollat om det kommer in vatten, vilket går lätt att se nu när förarsätet är urplockat och mattorna upplyfta. Men inget vatten har kommit in, vilket är ett mysterium. Jag ska testa mera men just nu är bilen inne på verkstad för att fixa kopplingen (läckage i cylindrar). Avser att köra upp bilen till Östersund under den här veckan. |
|
| Skickat powerpost | |
| Tryck in en vattenslang i dräneringen vid luftintaget på förarsidan. Blir det fuktigt så har du rostsprickor i karossen där vattnet rinner. | |
|
Har testa detta under rätt lång tids spolning, kommer inte in något vatten. När jag fick in vatten för ett par-tre år sedan då var dräneringen till luftintaget på förarsidan igensatt och som jag då rensade upp. Då trodde jag och flera mekaniker som var inblandade att vi hittat felet, men sen kom ändå vatten in igen, två år senare, och nu funkar dräneringen. Ett mysterium detta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.