|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ventilkåpspackningen läcker ofta på M54 efter ett antal år. Särskilt om man haft övertryck i vevhuset pga. strulande vevhusventilation - då tar övertrycket vägen enligt "minsta motståndets lag" och skjuter packningen någonstans. Läcker det i bak-kanten, brukar det vara vid de två "halvmånarna" som sitter både fram och bak. När man byter packningen ska man lägga packningsklister i de fördjupningarna för att få packningen att täta ordentligt där. Packningarna är inte gjorda av plast, utan ett gummimaterial, dock kan de bli hårda som bakelit med åren och då kan man bryta av dem som knäckebröd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
UPPDATERING: Kollade igenom bilen med INPA och fick fram lite felkoder som kommit fram sen bilen dog vid sidan av motorvägen, dessa fick jag fram.. Diebstahlwarnanlage: Innenraumschutz (Code: 42 01) Diebstahlwarnanlage: Sirene, Funkinnenraumschutz, neigrungsgeber oder leitung STDWA kurzschluss gegen Masse oder Leitungsunterbrechung (Code 07 01) sedan fanns det även några felkoder för fönsterhissarna samt torkare. Det som jag tolka från felkoderna när jag översatte de var att 42 01 handlar om något innerskydd eller centrallåset och att 07 01 handlar om att självaste stöldlarmet blivit avbruten på grund av att den tappat kontakt till jord. Anledning till att den felkoden kommit upp är efter att jag fått bilen bärgad hem så höll larmet på att låta hela tiden och i ren panik för att inte reta upp grannarna, drog jag ut säkringarna till stöldlarmet. Lite långsökt men kan kortslutningen gjort att stöldlarmet fått bilen till att börja bete sig lite extra konstig? tänker på att den vägrade starta med nyckel efter jag hade fått hem bilen och att den vägrade starta efter jag hade bytt generatorn? |
|
|
Glömde nämna att när jag startar bilen så har den börjat skaka ovanligt mycket och inne i kupén börjar det lukta som om det brinner Någon som har en ide vad detta kan bero på? |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, det ska inte påverka startfunktionaliteten eller startspärren (och skulle det mot förmodan ha gjort det så hade det dykt upp någon typ av DME eller EWS felkod). Har du haft en kortslutning? Var/hur? Tror inte jag sett det nämnas tidigare i tråden, men kan ha missat det. Egentligen så har vi inte hittat anledningen till att bilen stannade plötsligt i första hand (det var inte fel på generatorn). Så detta fel har du garanterat kvar. Om det kan vara glapp i spänningsmatarkablar/jordkablar, ärgade kontakter, skadade kablar eller sönderskavda kablar som ligger an mot metalldellar och skapar problem låter jag vara osagt. Så detta problem finns kvar. Kan du känna vad det är för typ av lukt? Bränd elektronik? Bränd olja? Bränt trä/tyg? Bränd plast? |
|
Nja jag har inte riktigt haft en kortslutning utan det var så att när bilen stod vid sidan av motorvägen, då låste jag den med centrallåset och batteriet dränerades under dagen av att varningsblinkers var igång. vilket ledde till att när jag väl skulle få bilen bärgad och behövde öppna så gick stöldlarmet igång...Efter att bilen blivit ställd på uppfarten där hemma så fortsatte larmet att gå och i ren panik att inte göra grannarna arga så öppnade jag säkringslådan i handskfacket och drog ut säkringarna för stöldlarmet, detta har i sin tur dykt upp i INPA då stöldlarmet tappade anslutning till jord. Håller med, mitt lilla problem är att jag inte kan ta av saker på bilen då jag inte har plats och möjlighet, utan det jag kan göra som mest är att försöka se om jag kan hitta felet visuellt i motorrummet alternativt via INPA. Den brända lukten kunde jag tyvärr inte identifiera, men det luktade bara när motorn var igång, även om jag stängde av AC:n det jag har bestämt mig för att göra är att vid slutet av månaden lämna in bilen hos Mekonomen för en ordentlig felsökning, lär kosta en summa, har dock fått höra mycket positivt om verkstaden. |
|
|
skrev lite fel under en av uppdateringarna angående kortslutning. Det jag menade med kortslutning var när stöldlarmet tappade kontakt med jord genom att jag drog säkringen och det är där jag undrade om det kunde blivit mer problem i bilen. :) |
|
|
När man tar ur säkringar förloras inte kontakten med jord (minus), däremot försvinner plus. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha... Det där är inte riktigt en kortslutning. En kortslutning är en oönskad koppling med mycket litet motstånd vilket orsakar en mycket kraftig ström. Ett exempel på kortslutning är när du mekar med bilen och lägger u-nyckel på batteriet och sen råkar den vidröra båda batteripoler samtidigt :-) Annars kan det se ut såhär om man sätter lägger sitt verktyg på fel ställe :-) Kortslutning heter short circuit på engelska. Motsatsen heter open circuit (dvs öppen krets där ingen ström flödar). Så det var en öppen krets du skapade, dvs motsatsen till en kortslutning :-) En kortslutning eller bara en så "enkel" sak som att vända två startkablar fel kan orsaka vansinnigt mycket skada på en modern bil. Det var därför jag började bli fundersam när du nämnde kortslutning (speciellt i samband med ditt problem) :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.