|
|
|
|---|---|
|
Någon som kört både aut och manuell 8-serie. Hur upplever man skillnaden? Är det värt att leta efter en bil med manuell låda? Ser att det finns både tre- och fyr-ekrade rattar, är det typ std och sport option? 850 vs 840, hört 840 är en modernare motor och därmed bättre, stämmer det? Kanske svårt att ge objektiva svar på detta men det är mina funderingar just nu. Är riktigt sugen på en 8-serie. | |
|
Personligen tycker jag att manuell inte riktigt passar på en 8-serie. Det är en grand tourer och ingen sportbil. Men det är min högst personliga uppfattning och jag vet att det finns andra som inte tycker som jag. Angående rattar så fanns det en del olika, och jag vet inte vilka som är standard eller inte. Den fyr-ekrade är den som har airbag och det är den som jag har och jag tror inte det var standard 1991 och vet inte om det blev standard alls. Det finns dock som vanligt några olika rattar att välja emellan. 840 är en modernare motor och jag har hör mig att V8:an har vanos men är inte säker. Däremot vet jag att skillnaden i upplevelse är rätt stor mellan åttan och tolvan. När jag själv körde en åtta första gången så tyckte jag den var lite trött jämfört med tolvan. Åttan kan få problem med oljepumpsbultarna. Jag tror inte det är någon större skillnad i bensinförbrukningen på dem, jag ligger runt 1,1 på motorväg med min, och 1,3 blandat och det är väl ungefär vad jag hade med en 540 -94 och den bilen är väl snarast lättare än en 850. En rätt stor skillnad är dock att 12:an är mer lättmekad. Det är en i grunden ganska enkel motorkonstruktion. |
|
| Ja det är värt att leta efter en manuell, men de är oxå betydligt mer eftertraktade, och ovanligare. En manuell låda från 1990 skiljer sig inte nämnvärt från en från 2018, detsamma kan inte sägas om automatlådor. Lådan från 1990 är seg , långsam o kanske bara 4-växlad, medan lådan från 2018 är rapp & snabb o har förmodligen 8 växlar... | |
|
I mina ögon så skulle en manuell låda vara det som gör detta till en upplevelse. En bil som ska köras för nöje och inte för transport ska i mitt tycke inte vara automat. Säkerligen svårare och dyrare att hitta, men att köra en större motor med manuell låda är ju en verklig fröjd. |
|
|
Är väl en smaksak. Jag tycker 840 passar utmärkt med manuell ,och då föredrar jag ändå automat på de flesta andra bilar. MVH David Öfverdahl |
|
|
840:n har 5 växlad automat låda, den sitter i nyare 850 med m73 motor. M60(V8) motorn har inte vanos. Oljepumps bultarna måste kollas på 840:n, finns nya bultar hos Bmw att köpa, med loctite på. |
|
| Airbag och ABS blev väl standard på alla BMW från 1993? | |
|
Av den totala mängden E31 "30621" så levererades det 23685 med Airbag och 6936 utan. /P |
|
|
Första sexväxlade V12:an. What's not to like? Skämt åsido - jag är faktiskt med Alexander här. En E31 ska ha automatlåda. Det är ingen _rolig_ bil att köra oavsett manuell eller automat. Däremot kommer det säkert ändå att bli så att de manuella kommer att bli värda mer över tid. Så om du har tänkt behålla den länge kanske en sexväxlad kan vara det bästa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.