|
|
|
|---|---|
|
Har sedan ett par månader brottats med EWG felkoder som tänder gullampa. Igår tog jag mej slutligen tid att installera ISTA och köra självtestet och läsa på lite. Enligt ISTA kan man byta/justera EWG:n men det kommer inte lösa problemet långsiktigt utan ett turbobyte skall göras. Förutsätter därför att verkstaden kommer fram till samma sak. Suck, blir väl att boka tid hos BMW och hoppas på att försäkringen täcker det, för jag antar att det går på en hyfsad slant (10-30k?). Någon mer erfarenhet/kommentarer kring detta? Skall jag försöka hävda goodwill? Känns inte helt normalt att behöva byta turbo redan väl? | |
| Vilket försäkringsbolag? Motorförsäkringen täcker det. De flesta bolag har max 5000 kr i självrisk på dina körda mil./ Peter | |
|
Prova kontakta Götebrogs Bilservice de är duktiga. Har du ctekladdat batteriet på sistone? Det kan komma konstiga felkoder med låg ström.. Mvh Äsken |
|
|
Då jag har motorförsäkring kommer jag börja med försäkringsbolaget (TH) och se vad de rekommenderar för verkstad. Tur att jag har bytt bolag sedan sist för 2 år sedan när förra bilen brakade ihop och man bytte styrenheter för 60k :/ Cteck:en står på regelbundet. Jag valde att inte förlja felsökningen i ISTA utan gjorde en justering av wastegaten istället. Sedan dess har jag ingen gullampa längre, men när jag läste ut felkoder igår var de tillbaks. |
|
| Åkte på att byta turbo på min 520d års14 innan 8000mil.Verkar inte vara någon höjdar kvalitet | |
| Tjejen fick turbon bytt på sin 320d 2017 vid 3000mil, den lät som att den va komressormatad. | |
| @Dez_ Du skriver att du gjorde en mjuvaruändring på wg inställningen valde du att gå upp i tryck i högvarvsintervallet eller genreellt? | |
| Nej ingen mjukvaruändring. Jag gjorde standardinställningen (mekaniskt) som man gör när man byter wastegate. | |
|
Liten update på mitt problem: Valde att ignorera felkoderna och uppmaningen att byta turbo och körde istället en justering. Fick skruva muttern 1 varv för att få den innanför toleranserna. Har nu kört 1 månad (kanske 100mil) utan problem (eller ja, har istället fått en felkod på kylargardinen, men det är ju inte lika kritiskt) så det är väl bara att hoppas att det fortsätter så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.