AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.673

M2 Competition, värd pengarna?

Sida 6 av 7
J.L: : Håller med din sammanfattning. Ganska mycket utrustning ingår vilket gör att prishöjningen inte känns så farlig längre, men att skatten såklart känns sur. Om man bara använder bilen under sommarhalvåret kommer man väl undan med halva straffskatten antar jag?

Ett tillbehör jag skulle önska fanns är head up display.
Ja kör man 6månader betalar man ju givetvis bara skatt för de sex månaderna. Något annat har det ej varit tal om! Så på tre år ca 15k dyrare om man endast kör sommarhalvåret grovt räknat. Ingen katastrof, man får ju för en gångs skull skatta för något man tycker är roligt :D
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Hmm. Den kostar ca 95000kr mer än när jag köpte min.
+ minst 30000kr extra i skatt. Det känns inte lika prisvärt längre.
M-Säten likt M3/M4, går inte det att välja?

Hälsn Peter
Aerobat: Hade jag fått välja mellan en ny M2 för två år sen och eller en ny M2 Competition idag så hade jag med valt en ny för två år sen. Men om jag absolut skulle ha en M2 idag och välja mellan en MY18 eller MY19 för 60-70 extra så hade jag definitivt valt en MY19. Men det är som du säger, när M2 kom så var den väldigt prisvärd. Nu när priserna har gått upp och nyhetens behag har försvunnit så känns den inte lika aktuell längre. Speciellt då man ser tio M2 på en M3/M4.

Nästa generation M2 ryktas kosta lika mycket som nuvarande generations M4, stämmer det så har BMW tappat det helt.

Burne: M4-säten är väl standard?
Burne, dd88: Sportstolar är standard, M4-sätena får du genom att byta färg/läder på stolarna. Det finns 4 olika alternativ på läder under interiör/klädsel. Två av alternativen ger M4-sätena med en tillkommande kostnad på 14 700:-
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ooops, kolla priset:
Länk
Kan det stämma att enbart 1000 ex. ska tillverkas?
Verdi
Bullshit. Total bullshit. Man får en rimligt utrustad DCT för drygt 600' netto. Varför betala 800'?

Dock lite trist att man inte kan få merino-skinnet. Dakota är tyvärr lite hårt och grovt.
Jag tycker det ser ut som att handbromsen blir svårare att nå med m4-sätena. M4-sätena passar nog bättre med DCT och "clean" bankörning. Jag tycker manuell, sportbromsar och vanliga säten verkar mest prisvärt.
Första gången jag ser det här med 1000 tillverkade. Är det sant så är det ju onekligen lite udda. 800k är också rätt saftigt, man kan väl få en M4 med ungefär samma utrustning för de pengarna, sen kan det visserligen vara så att man vill ha just en M2 men det måste ju vara en ren chansannons.
Personligen sitter jag sämre i M4-stolarna även på bana. Delvis för att jag är lång (sämre inställningsmöjligheter på M4-stolarna) men jag tyckte sidostödet var same same i de två olika stolarna (körde omväxlande M4 o M2 en hel dag på bana). Jag kan absolut ha fel om sidostödet men det var så jag upplevde det.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag var inne på Bilia Group Göteborg häromdagen och hörde mig för lite om M2 Competition, i dagsläget verkar det inte vara något problem med tillgång på bilar, en beställning nu gav byggvecka 36.
Om det ändrar sig framöver återstår att se, men bedömningen var att intresset inte kommer vara lika stort för denna som vanliga M2 var vid lansering pga det högre priset och fordonsskatten, hittills var hade man bara sålt 4 bilar

BMW CS #5139
Personligen tycker jag att m4 stolarna är fantastiskt mycket bättre än std sportstolarna i M2. Bättre sidostöd, men framförallt att utformningen vid axelpartiet är kanon! Men det är ju personlig tycke och smak. Säljs det få kärror bådar det gott för andrahandsvärdet ;)
Nu ligger en M2C ute för lite mer rimliga pengar (660 000:-) än de som annonserats tidigare. Det borde rimligen vara möjligt att få en del rabatt vid nyköp med nya malus osv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är bilen lika intressant nu när 2-serien är inne på slutspurten som modell? Är ju bara 1/2-serien kvar att ersätta nu när 7,5, X3, X5, Z4, X7 och 3 visats som nästa generation.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men det dröjer ju en stund innan nästa generation M2 kommer...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det gör det, men de andra bilarna rullar ju på gatorna snart och även om det är senaste M2 så är den ju den äldre skolans BMW, men jag är ju inte spekulant så det var mer en fråga till dem som är det.
Är i mina ögon ett ständigt återkommande problem i branschen, de intressanta modellerna kommer för sent i livscykeln. Förstår att bilarna måste uppdateras för att hållas fräscha under så pass många år, men nu är det ju extremt mycket specialmodeller.
wo
77
wolfbane1967
Porsche 991.2 Carrera GTS-19
Är nog en CS på gång med ;-)

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det skulle förvåna mig om man inte hamnar på samma rabattnivåer som den gamla M2an dvs runt 12% vid företagsköp även på en Competition. En hyfsat välutrustad manuell borde då hamna på runt 600.000 kr netto men få har man fortfarande inga M-bromsar eller M-stolar.
För egen del har jag väl i princip bestämt mig att det inte blir någon Competition, de pengar jag får lägga i mellan mot den manuella M2-18 facelift med i stort sett samtliga tillval som jag äger idag känns inte motiverade, dessutom åker man på den höga skatten.
För min del blir det nog istället något helt annat om jag bestämmer mig gör att byta till en ny BMW nästa år

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.