AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.674

M2 Competition, värd pengarna?

Sida 5 av 7
Isty. Ska du jämföra bilar skall de ha samma utrustning i min värld, och då skiljer det ca 90k på den specen av m2c jag byggde mot vanliga Cayman. Du får välja till ALLT, värme i säten 2zons klima och allt annat som är standard på m2c.

Kör du på den nivån så att du märker skillnad på hastighet i kurvorna mellan dessa bilar på allmän väg så borde du nog tagga ner ;). Har själv kört Cayman r och 1M förr om åren och kan verkligen inte förlika mig med prisskillnaden för Caymanen tyvärr.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Säger inte att det går X km/h snabbare med Cayman, men man känner att det är en lättare bil samt att den känns mer som en riktigt sportbil i grunden, vilken den såklart är och åter igen återspeglas la det på priset.

Förstår vad du menar, Porsche är bra snåla med utrustning :D
Oavsett om man köper 718, m2 eller m2c tror jag knappast man blir missnöjd.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Isty: Är själv gammal Porsche fantast...men Cayman GTS "äter" väl knappast M2. I flera tester jag sett vinner M2 mot Cayman även på banor typ Hockenheim. För den genomsnittlige föraren spelar tiondelar ändå ingen roll, snarare helt subjektiva saker som utseende, känsla och kanske om man behöver/absolut inte vill ha baksäte. En rak sexa på längden är en viktig del av känslan för mig.
Som aerobat är inne på. Enligt min högst personliga åsikt kan inte en fyrcylindrig motor ersätta en sexa. Det handlar inte bara om ljud som det skrivs så mycket om. Det handlar om känsla och karaktär på motorn. Jag har aldrig kört en bra fyra som kan mäta sig med en bra sexa, för att inte prata om V8 eller större. För många år sedan gick jag från en halvbra V8 till en av tidernas mest hyllade fyror (Honda S2000). Jag ägde Hondan i ett par år men motorn kändes aldrig tillfredsställande, en tunn okultiverad känsla. Som bröd utan smör eller sex med en uppblåsbar docka, det känns lixom inge bra.....
Ord som jag förknippar med sexcylindriga motorer är: dynamisk, smidig, silkeslen, kultiverad, harmonisk, skönsjungande
Inga av de orden förknippar jag med fyrcylindriga motorer. Därför vill jag ha en sexa i sportbilen. Vardagsbilen handlar mindre om känsla och mer om förnuft så Avensisen får gärna ha en fyra under huven.
Håller med om att ljudet i 718 är tråkigt, men efter att ha kört en 718 GTS så kan jag inte på något sätt påstå att motorn inte gör vad den ska. Tycker däremot att den har det där som N55 i M2 saknar, förutom ljudet då. Skulle dock behöva köra bilarna ”back to back” för att göra en mer rättvis jämförelse, länge sen jag körde M2 nu.

Tror faktiskt att det på många sätt är den roligaste men samtidigt rimligaste bilen jag kört. Hade den bara haft en sexa så tror jag att fler hade
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Porsche kan bygga roliga bilar! Är övertygad att jag varit nöjd med en 718 GTS.
Men den är ju i en annan prisklass? Jämfört med min M2 (brutto 605'), kostade en utrustningsmässigt ungefär lika GTS 825'. Och sedan tror jag ingen Porschehandlare ger några 12% rabatt...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Aerobat: I vilka tester vinner M2:an mot GTS? Här är en sammanställning av varvtider mot vanliga "S": Länk

Efter turbofieriingen tycker jag inte det någon större skillnad i karaktär på fyran i 718 och sexan i M2:an, däremot låter M2:an bättre. BMW har inte alls lyckats få samma sugmotorkänsla i turbosexorna som Porsche har i sina sexor.

Men det är ju tur att man får gilla olika! :)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
acey: fastestlaps har en samling varvtider samlade under långtid av olika förare och vid olika tillfällen. Väder, däck, förare, chassiesättningar varierar. Svåra att jämföra med. Men visst bör en Cayman med mittmotor och 175kg mindre bör vara snabbare än en M2. Som sagt tiondelar är knappast det viktigaste (och det är känt att det officiella Nurnburgringvarvet med M2 gjordes under delvis blöta förhållanden och BMW tyckte tiden var "lagom" ( i förhållande till M4).
Jag gillar tester som körts på samma dag, av samma förare och där man redovisar andra förhållanden som däck mm.
Och igen 718 GTS kostar 200k mer så det är ändå ingen bra jämförelse.

Och här är en test där 718 GTS kommer till korta. Kanske den enda i sitt slag, vad vet jag...
Länk
Någon som hört när M2C kommer upp på BMW:s hemsida (i konfigurator osv)?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
aerobat: Absolut, självklart vill man ha head-to-head samma dag, samma förare, samma däck, tyvärr är det ju inte ofta man får till det. Det finns ju många faktorer idag som påverkar, men man ska också ha klart för sig att Cayman levereras med vanliga P Zero, medan M2:an kom med Supersport, vilket är ett överlägset däck. I det länkade testet har BMW dessutom skickat en bil med Cup 2:or. Och Caymanens största brist verkar vara priset...

Jag har ägt en (förvisso) 981 CGTS och en M2 med M performance-chassit, camberplattor, Cup 2, PFC-bromsar och runt Mantorp var jag snabbare med 981:an med Cup 2 och Pagidbelägg.

Med risk för att redan tjata sönder den här tråden ännu mer så kan man väl bara summera att om man behöver ett baksäte, vill ha en ny bil och sex cylindrar så är det svårt att hitta en bra motståndare till M2:an. Kul allroundbil som säkert blivit ännu bättre i Competition-utförande. 99% av köparna kör väl heller aldrig på bana, och då spelar någon sekund här eller där i princip ingen roll.

Erldan: Borde vara närsomhelst, dom svenska priserna är spikade och bilen går att bygga / beställa hos ÅF så vet inte vad det är som drar ut på tiden.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
acey: Jag tror inte vi har så olika åsikter om detta egentligen. Men det vore väl bättre att jämföra M2 med en den Porsche modell vi diskuterade istället för en annan?
Här är den: Länk
3-1 till M2 på bana. Något förvånande faktiskt.
Men som jag tidigare sagt, de tiondelarna är HELT ointressanta för 99% av köparna utom just vid sådana här forum diskussioner möjligen:-)
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Acey, kul att du haft både en 981 och en m2! Vad körde du för tider på mantorp med 981:an? Jag är lite intresserad av att eventuellt köpa en sån nån gång i framtiden. Har en Tt-rs nu som jag kör på bana med efter att jag sålt min m3:a.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Iqbad: Jag körde 1:29.5 bäst med GTSen och 1:30.3 som bäst med M2:an, men låg oftast mellan 1:30.5 och 1:31.0. Det var betydligt enklare att köra snabbt med GTSen. GT4:an körde jag 27,8 med och 991.2 GTS 26,6. Ska bli intressant att se skillnaden mellan GTS och GT3.

Aerobat: Nej, tror vi pratar lite om varandra. Jag kan säga att jag föredrog M2:an framför GT4:an på gatan. Det är en extremt kul gatbil, inte lika bra på bana, tyvärr!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Acey: Tack för svar! Bra tider och vilken grym bilpark du har haft! =)
Körde på Gelleråsen en bunt varv samtidigt som en GTS. På rakorna fanns ingen chans att hänga på hur än man satte utgångarna. Han drog inte iväg jättelångt men några billängder varje längre raka. I kurviga partierna gick det att hänga på ibland. Att komma ikapp någon gång. Men i genomsnitt och för det mesta så gick det lite långsammare där också.

Då var GTSen helt original och på Michelin PS4S och jag på trippelåttor som var redigt slut. Så visserligen rdäck men inte någon jätteskillnad i prestanda. Jag har kört en halvsekund snabbare på Mantorp med Michelin PSS än med ordentligt slitna trippelåttor. Min M2 hade också Öhlins R&T.

Den som vill försvara M2an kan ta med i beräkningen att GTS-chaffisen var riktigt duktig hehehe.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
MagnusT: Nu är det ju inte många här som är lika rutinerade som dig när det gäller bankörning så M2:an rattades nog bra den också. Var det en 718 gts eller en 981 gts du körde mot?
Som jag uppfattade det så var den ny, så 718 i så fall.
Nu ligger äntligen M2 uppe igen i den svenska konfiguratorn så man kan leka lite
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Standardutrustningen är bra, det är egentligen inte våldsamt mycket som måste läggas till, en manuell Competition bör man väl kunna landa på ca 660-670.000 kr brutto vilket är 30-40.000 kr mer än den manuella LCI med i stort sett alla tillval förutom M Drivers package som jag äger idag.
Jag förutsätter att rabatterna är i samma storleksordning som tidigare.
Däremot ger ett koldioxidutsläpp på 227 gram på en manuell Competition en årlig skatt på över 13.000 kr, det svider rejält i den privata plånboken i alla fall för mig

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.