|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Än så länge är det ju bara spekulationer. Vem vet M2C kanske får ett underbart ljud och BMW kanske säger 410 hk men i verkligheten kanske den ger 430 osv? Det har ju blivit lite trend av biltillverkare att "undervärdera" effekt idag. Vad jag menar är att den kanske framstår som prisvärd när den väl är testad på riktigt. |
|
|
Lite intressant att skriva ut att den har sämre ljud i en annons. Det är ju ändå tycke och smak. Inte för att jag tycker att S55 låter så jäkla fint ljud men den låter ju knappast tråkig. Är nog mer ett försök att påverka kunder som velar mellan att vänta eller slå till nu. |
|
| Länk | |
|
Under ett parasoll i Toscana... sitter och spekulerar lite och då framförallt med utgångspunkt i mitt intresse av Bmw M2. Är lycklig innehavare av en pre-LCI version som jag köpte innan prislistan justerades och med ganska lite utrustning utöver standard. När jag tittar tillbaka på mitt köp så var det lite för sent för att vara en riktigt bra affär (grattis till er som både köpt och sålt era 2016) men ändå inte så tokig då det fortfarande är svårt att komma över begagnade versioner till det jag gav (med motsvarande utrustning). Eftersom den här tråden gäller M2C så ska jag inte göra en alltför lång utläggning om ursprungsversionen men för min del så hade jag aldrig ens kommit på tanken att köpa en M2C idag. Anledningen är enkel, priset är utanför mitt max även i dess enklaste utförande och då har jag inte ens vägt in ägandekostnader som kommer av särsvenska regler som bonus malus. MEN, och det finns ett men, om man helt bortser från min personliga ekonomi och istället tittar objektivt på M2C i relation till sig själv och till andra alternativ så kan man inte bortse från att den här versionen är ett snäpp vassare med både ”rätt” motor, inställningsmöjligheter (knappar på ratten osv) och M-stolar. Det blir lite mer riv helt enkelt och för dig som ska köra på bana och vill ha ut mer effekt än original så är det rätt grundpaket att bygga på. För en vanlig Svensson som mig själv så lyckas jag inte använda mer än runt hälften av de HK som jag har i min oäkting och därför så är det inget alternativ att slänga ut 100kkr ytterligare. Å andra sidan, två-tre år från nu så kommer min bil kosta hälften av vad den är värd idag samtidigt som M2C kanske blivit intressant för samlare. Men dit är jag inte säker på att vi kommer och anledningen är att i jämförelse med den gamla klassikern M3 CSL från 90-talet med smg-lådan så har inte M2C riktigt samma egenskaper. Bilen är tung som bly i jämförelse och är inte lika aggressiv, inte heller lika nydanande som M3 CSL var när den kom. Måhända att M2C har fått bättre motor och tuffare backspeglar än sin föregångare men den har inte riktiga sport/skalstolar, kolfibertak osv och framförallt så är ljudet i kupén (baserat på videoklipp, erfarenhet från nuvarande M2, samt att turbomotorer tyvärr blockerar visst mekaniskt ljud) inte lika tungt. Om man sedan lägger till det faktum att det ryktas om ett pågående projekt med en M2 CSL i BMWs garage så kan man fråga sig varför man tio år från nu ska köpa mellanvarianten M2C? Så, ska man då enligt mig beställa sig en M2C? Tja, om jag inte hade haft begränsningar i min ekonomi eller en M2 i garaget samt att jag lyckats förhandla fram en bra rabatt hos min handlare så absolut. Bilen kommer att göra dig glad och lycklig plus att du kommer att få den uppmärksamhet som du förtjänar, både på banan och vid glasskiosken. Men förbered dig på att affären kanske inte blir finansiellt så bra som du tänkt dig och den riktiga racekänslan i en 1,6t tung bil kanske inte riktigt infinner sig när bilen ska pressas runt Mantorp Park. Nej, det jag vill se är en riktig M2 CSL för den tror jag har en chans att skicka tillbaka BMW M till sin rätta plats på tronen av prestandabilar. Den bilen är värd att vänta på och investera pensionskapitalet i. Verkar detta rimligt eller har jag fått solsting? |
|
|
Solsting eller inte, tror att man alltid får sålt sin "vanliga" M2. Bättre pris på dem för den som vill ha instegsmodellen och en jävligt rolig bil. Sen finns det alltid de som vill ha det senaste och värsta, för dom kommer valet falla på M2 Comp. Tror inte det blir rusning till BMW som förra lanseringen. Jag har själv pratat med 4 handlar redan runt om i landet eftersom jag reser mycket i mitt jobb, alla har bil att sälja/beställa omgående när releasen på deras priser är klar i mitten på maj nu. Så inget tvivel om att priset är avgörande på dessa bilar känns det som och det avgör om man väljer kanske en M3/M4 i stället. Vi får se när de börjar säljas ;-) Men måste själv medge att det kittlar efter en manuell M2 Comp med stora bromsarna och stolarna, sen behöver man inte så mycket mer på den om chassit förbättrats sen tidigare |
|
|
Ser ut som att man kan bygga sin egen CSL... eller iaf spendera en del på mer kolfiber och utsmyckning. Länk Kul nyhet tycker jag. Ska bli kul att se hur många fullutrustade som kommer att säljas och hur priset står sig mot en M4. Visst kittlar det... ;) |
|
| Performance-utbudet börjar bli hyfsat komplett. Fattas bara rear seat delete och sexpunktsbälten med halvbur. | |
| Med priserna på M Performance delarna lär den kosta 1 mille ;-) | |
| Enligt Bimmerpost så är prisökningen i Tyskland 3,35% (Länk. Extrautrustningen ligger kvar på samma pris som för LCI. Det man behöver svälja då är ju malus-skatten över tre år (eller 1,5 om man ställer av). | |
|
Om jag fattar det rätt så är det alltså 3.35% över baspriset på MY18 vanilla M2? Så en prisökning på 18500kr för Competition om samma siffror kan appliceras på den svenska marknaden? |
|
| dd88: Exakt, så säg 569 000 istället för 549 000 som baspris. Övrig utrustning verkar vara identiskt prissatt i Tyskland. Med en bra rabatt skulle man kunna få en naken Competition för 500 000. Prisvärt! | |
|
Fick svar från min säljare att grundpriset hamnat på 625 000. Vet ännu inte om det är med DCT (vilket i så fall skulle stämma väl). Men om det är med manuell låda så är det en ordentlig prishöjning från dagens 569 000. EDIT: Tittar man på det tyska priset som är 61 900 euro så är det nog 625 000 med manuell låda som gäller. Den svaga kronan gör ju sitt till. Med dagens eurokurs på ca 10,50 gör ju att priset översatt till SEK blir 650 000 (inkl lägre tysk moms). Så räknar med 625 000 för en manuell Competition och ca 685 000 med DCT. Inte lika prisvärt! |
|
|
Det ör enligt de handlare jag besökt 625 000:- i standard med manuell låda. Iofs navi å ledlampor standard , samt M4 S55 motorn som jag ser som en stor fördel . S55 har bättre toppregister än nuvarande å lär gå som ett troll med programvara Men den blir för dyr med stora bromsarna å M4 stolarna tycker jag. Den kompletta prislistan kommer om 2 veckor på tillval ör det sagt |
|
|
Enligt filmen så monteras samtliga Performance-prylar i efterhand hos en återförsäljare. Man vågar inte ens tänka på vad kolfiber-taket ligger på monterat och klart. Wolfbane, ja det borde vara en ytterst enkel och billig åtgärd att bara trycka in samma programvara som i M4:an. Vill man ha mer så är 500+hk inga problem att få ut ur S55-motorn. Rimligen är det inget annat än just mjukvara som skiljer sig. Sen är frågan behöver man verkligen mer än 410hk och 550NM. Om det nu blir 410hk, på BMW.se så står det att uppgifterna är preliminära av någon underlig anledning. |
|
| Minns inte detaljerna men det är väl en klenare turbo och kylning i M2 S55? | |
| Samma turbo och kylning i M2 S55 som M3/M4. ;-) | |
| Wolfbane: Helt hundra? Finns en hel del snack om det på Bimmerpost om man vill grotta ner sig lite. | |
|
Vad får man för de 75' mer som nya M2C kommer kosta mot nuvarande M2? Har försökt sammanfatta med nedanstående lista, har jag glömt något? "Äkta" M-motor med 40 hästar till Större bromsar Ställbart avgassystem Andra fälgar, någon som vet om de är lättare än de på nuvarande M2? M-backspeglar Bälten med M-stripes Uppstyvat chassi M-knappar för att spara settings Navigation Lite kosmetiska karossändringar Ni som kört både dagens M2 (N55) och M3 (S55), hur skiljer sig motorkaraktären? Är den riktiga M-motorn mer varvvillig? |
|
|
S55 är roligare på högre varv, men själv så välkomnar jag den extra effekten. Hoppas att 40 extra hästar visar sig mellan 100-200 då jag tycker att vanilla M2 känns lite slö i de hastigheterna. Edit: du kan även lägga till adaptiv LED på listan. Och en röd startknapp ;) |
|
|
Ljudet! 🙈 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.