|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
I färd med att beställa en ny M2:a valde jag att avvakta och invänta info om nya M2C. Nu sitter jag här med infon: Minst 625' plus 45'ish i skatt på tre år. Lite mer kraft, lite mer vikt, lite mer standardutrustning....... Tror BMW måste pricka helt rätt med M2C för att den ska kunna sälja bra i Sverige. Om M2 ansågs för billig i början tror jag den börjar bli för dyr nu. Mina köptankar börjar mer luta åt nästan ny Cayman S eller GTS årsmodell -16 (med boxersexan) när pengarna hamnar kring 700'. Vad tror ni om nya M2C? | |
|
718 S/GTS är inte fel heller. Fått provköra en GTS och låter inte mycket sämre än en S55 gör, men kändes som en riktigt sportbil jämfört med M2, precis som alla Cayman vs M2 reviews gör. Själv tror jag det lutar åt 981 cayman s om jag skulle sälja min 18 M2, nya Competiton känns för dyr. När man fick M2 för ca 500 va det ett fynd! |
|
Verdi |
Ni stirrar er blinda på inköpspris. Billigaste sportbilen är ju den som inte tappar i värde. :) |
|
Isty: Intressant att höra din åsikt om 718 vs M2, särskilt då du äger en M2:a. Har inte kört 718 S, bara 981 S. Har dock svårt att acceptera en bil för 700' med en fyra i, det lutar mer och mer åt 981 S, Cayman eller Boxster..... Håller med om att M2C känns för dyr. Verdi: Så sant och de som köpt en M2:a tidigt har än så länge gjort en bra affär, begpriserna rör sig knappt nedåt. |
|
|
Tror M2 cs kommer bli så pass dyrare, att fler då väljer annat märke eller vanliga M2. Men de M2 cs som letar sig hit , kommer på sikt öka sitt värde, så rätt och riktigt tror jag är ju att välja M2 cs. M2 cs blir sportbilen som blir billigast, som någon var inne på, typ då som 1M. |
|
|
Håller ju med om att de som har kvar sin M2 sen release har gjort en bra affär, men det ligger fortfarande 35-ish bilar på blocket, varav många ligger på tok för högt. Här lär det ske en justering. Sen är det klart att Competition blir dyrare med lite mer utrustning, men mycket av denna utrustningen finns ju inte ens till vanilla M2 utan där är man beroende av delar från annan part. Blir svårt att jämföra, men att köpa en MY18 och smälla på bromsar och stolar är inte heller billigt. Ser man mot konkurenterna så ligger M2 Competition bra till, även om 718 ligger jobbigt nära, men där är motorn en stort problem. |
|
|
Har köpt en 718 gts efter mina M3or, o jag kan gå igod för att motorn i 718 är det garanterat inget fel på, ljudet är mäktigt under belastning o jag saknar absolut inget där, sen att den har finesser som mellangas vid nedväxling o trevliga ljudbangar när man släpper gasen gör inget det heller. känns näsyan hemskt att säga det efter ett antal bmw , flera trimmade till närmare 700 hp. men 718 är roligare att köra trots "bara" 365 hp,däremot är m3 an kanske praktiskare |
|
| Jag tror att det blir en bra affär och köpa m2cs jag va ju på väg och köpa en 2år gammal m2a performance för 570tusen och köpte en m3a comp 2017 istället. Sen kan jag säga att jag hade en m3a e92a innan och jämfört med min nya så är det som natt och dag helt brutal är den förutom bromsarna som är keramiska som jag hatar MvhRiccardo | |
|
Nu kommer jag säkert att få att få skit tillbaka och höra att jag är partisk i och med att jag äger en M2-Mk1. MEN jag tycker att Competition är en besvikelse. Jag hade förväntat mig en mer ”hard core” M2, alltså tvärtemot vad det blev. En lättare, mindre ”lyxig” M2 hade jag varit beredd att betala mer för. Men nu, visst kraftfullare motor, men tyngre och mer ”lull lull” är åtminstone inget jag vill ha på en M-bil. Jag tror Bmw har gjort en kompromiss, N55-motorn klarar inte nya avgasreglerna så därför fixar man till S55 och stoppar in i M2:an och ger den lägre effekt jämfört med M4 (kostar i princip ingenting, bara annan mjukvara). För att inte gamla M2:köpare ska bli griniga (ny motor) så kallar man den Competion och motiverar en prishöjning på 75’ genom att lägga in mer utrustning (som ingen vill ha ?) och smärre ändringar på kaross och inredning. Vad de skulle ha gjort är att ersätta standard M2 med enbart nya motorn (370-380 hästar) med en mindre prisjustering (15-20tusen) och samtidigt presentera en Csl modell, lättare,mer power, större bromsar osv, där hade det varit motiverat med en prishöjning på 150-200 ungefär. |
|
|
MUC: M2 CSL är redan ”på gång”: Länk Den lär bli svindyr, så inget som direkt konkurerar med nuvarande modeller. |
|
|
dd88, det är just det - om den blir ”svindyr” så är den ointressant. Men du har säkert rätt, i och med den saftiga prishöjningen på Competition så har man så att säga förberett marknaden på ett saftigt pris. Problemet är då vem köper Bmw när man kan få en Porsche för ungefär samma pengar? |
|
| Ja det har ju många undrat sen förra generationens GTS, men vet faktiskt inte hur många som säljs | |
|
BMW - så här borde ni ha gjort, lär av Porsche: S55 motorn i samtliga M2 modeller (eftersom ingen annan BMW-modell har N55 längre (eller?) är det knappast lönt att fortsätta med denna). - M2, 370hk, pris 550’, samma utrustning som vanliga M2 har idag. - M2S, 390hk, pris 575’ (ingen skillnad mot standard M2 än fler hästar/vrid) - M2Gts, 415 hästar, pris 625’, ungefär som Competition, lite skillnad på karrossdetaljer, inredning och utrustning jämfört med S. Men inte högre vikt. - M2Csl, 440hk, pris 750’, 50kg lättare, inget lull lull, halvbur, skalstolar. Fast å andra sidan, vem hade köpt M4 då... |
|
|
Ärligt talat så tycker inte jag att M2 konkurrerar med M4 så mycket. Oavsett den "Porsche"-linupen så hade i alla fall jag inte ens övervägt M2:an. Och då tycker jag ändå att du har helt rätt. M4:an är större och har fler och andra tillvalsalternativ. Den är också på många sätt en kompromiss. Hur man än vänder och vrider på det så är ju M3/M4 på väg dit M5/M6 var för ett antal år sen, precis som M2 fyller rollen som de äldre M3 coupe hade. Det jag kan tänka mig att M2:an konkurrerar med är som ren busbil, och kanske som banbil. Där får man ju nästan mer för pengarna kontra en M4. Men där ser jag egentligen inte M4 som speciellt stark heller, den är rätt stor och dyr. Med uppgraderingen till S55 så blir det ju rätt enkelt att sätta fart på M2:an om man tycker kraften saknas. Sen har de ju såklart ett visst överlapp, men tycker ändå att de skiljer ut sig rätt bra. Jag köpte M4 för att jag bara har möjlighet att ha en bil, där hade inte M2 funkat. För liten och inte komfortabel för mig, M6 hade varit grymt men någonstans tar pengarna slut. Skulle jag bara ha en busbil utöver en vardagsbil så hade nog en M2 varit ett väldigt starkt alternativ, framför allt för att den ändå är billigare. Det är i alla fall mina personliga tankar, men det finns nog många åsikter i frågan beroende på allmän livssituation och bilsmak. Jag tror ändå M2C är rätt prisvärd. Problemet i Sverige är ju den extra skatten och att utbudet av begagnade M2:or med få mil är relativt stort. Men skatten drabbar ju nästan oavsett motorstark bil så det tar ju ut sig lite. Däremot kanske det inte blir samma rusch efter den som det var efter M2:an. Men det var ju också rätt speciellt med en M-bil för de pengarna. Var nog många som velat ha en länge som slutligen kunde motivera ett köp. |
|
|
Gillar folks tankar kring specialmodellerna, dvs man är inte ensam att undra.. :) Själv föredrar jag när biltillverkare (oavsett märke) inte har för många specialversioner då det tar bort udden av det en aning.. Kolla på Lotus senaste Exige.. först ut vanlig exige med 350hk, därefter 360, 370, 380, 410, 430.. Den som köpte ”380 edition” måste nästan känna sig lurad idag. Jag tycker M2 och sedan ett tillval som heter ”competition” för 50k precis som för storebror M3. Sedan M2 CSL, med riktiga lättviktstolar och samma koncept som E46 hade |
|
|
Jag lät Raeder/Manthey i Tyskland bygga om en fabriksny M2 till ”Clubsport” precis så som jag vill ha den, Endast extrautrustad med Metallic och Mörka rutor, Manuell för att få ner vikten, Monterade ett 3-vägs KW, solida bussningar samt camberstag med ledlager, Justerbara krängare, Lightweight Vinge+Splitter, Recaro Pole Position stolar i Alcantara och 4P bälte, GTS båge, Alcantara paneler i bakre delen, CAE Shifter, 18” banhjul, Milltek Avgas+DP, Wagner IC samt diverse smågrejer och vissa M Performancedelar. Påkostad en rejäl slant men fått en snabb bil som även funkar kanon på gatan! Har cirka 400 hk och väger 1470 kg, inte superlätt men nya bilar är tunga tyvärr. |
|
| @riccardo: Hur kommer det sig att du hatar de keramiska bromsarna? | |
| @erldan För att det kommer in sten och det låter som fan. Ska till bmw och kolla om det går och fixa nya sköldar. Det är tydligen vanligt fel och jag hade det problemet bara igår 4ggr. Ska åka till en kompis idag och ta bort däcket och försöka blåsa och rensa MvhRiccardo | |
| @riccardo: Låter sjukt irriterande, det saknas ju inte grus på svenskar vägar direkt innan det är sopat | |
|
OT men: Du kan inte backa bort stenarna?! Får backa hyfsat fort/långt... Har jag lyckats med på andra BMWs. |
|
|
M2 Competition har kanske ingen påverkan på prisbilden idag men min blocket-bevakning plockade upp denna: Länk ”Nypris med m2 Competition blir skatten 15000kr dyrare i drift sämre ljud och mkt dyrare plus väntetid.” Det är aldrig ett bra tecken när andra bilars ”svagheter” används som selling points i annons. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.