AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.521

Kantskrap fälg

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har införskaffat en uppsättning begagnade sommarfälgar och en av fälgarna har lite kantstötningar.

Ska fixa det till hösten /vintern och tänkte att om jag sätter på dem nu så vill jag sätta den på det ställe där det är störst risk att det blir fler kanstötningar. Men är det fram eller bak som är mest utsatt?
Tänkte först bak i fall man råkar gena lite runt nåt skarpt hörn med hög trottoarkant. Men en kompis trodde fram var större risk att skrapa fälgkanten.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror bak.

Dels det du skrev om risken att man genar lite för snävt över en kantsten i kurva men också om man kommer för nära hög kantsten när man backar och ska fickparkera.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Några kontrollfrågor:
Är alla 4 lika hjulen stora så du kan byta fram mot bak?

Kanske uppenbart men höger är sannolikare att få skrap än vänster tycker jag, då man oftast parkerar på höger sida (givet att däcken inte är rotationsriktningsberoende).
Om risken är störst höger fram eller höger bak vet jag inte säkert, lite hjälp har man av dippande höger ytter-backspegel när man backar in och fickparkerar.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kanske var lite otydlig men tanken är så klart höger sida. Den skrapade fälgen ha suttit på höger sida. (Klart det finns risk på vänster också vid en refug eller liknande, men inte lika ofta och vänstersvängar är ju inte lika snäva) så höger sida är det jag siktar in mig på.
Samma dimension fram och bak på fälg och däck.
Länge sen jag råkade ut för att själv skadat någon fälg så minns inte om det var fram eller bak, men min kännsla är att det får bli bak.
Även större risk med bak när man fickparkerar som Johan B skriver.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fast å andra sidan kommer du väl att skifta position på hjulen efter typ 1000 mil eller så - dvs. sätta det som satt vänster bak - vänster fram, det som satt höger bak - höger fram, för att få ett jämnare slitage och längre livslängd på däcken!?

Men höger bak är nog mest "utsatt".

Mvh
Johan B

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Så sant, men ska väl fixa till fälgen till nästa säsong, alternativt att jag hittar en finare fälg.
Apropå det sliter det mest fram eller bak? tycker inte jag har upplevt nån större skillnad på bakhjulsdrivet. Är ju tydligt mer slitage på framhjulen på min framhjulsdrivna xc60
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På en bakhjulsdriven bil får man nästan alltid mest slitage höger bak.

På en framhjulsdriven bil, nästan alltid mest vänster fram.

Detta förutsatt att man inte kör som en biltjuv eller liknande...

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har inte noterat någon större skillnad på sidorna men bakhjulsdrivet sliter mer däck bak. Ska bli spännande att se hur xdriven sliter däck. Men på E36 och E36 med RWD slits bakdäck snabbare och har man samma dimension fram och bak, så hamnar ju bästa däcken bak vid varje byte.
Har man något fel, t ex brusten fjäder, fel hjulinställning eller liknade så snedslits däcken ganska snabbt är min erfarenhet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.