AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.153

fyllning av automatlåda

wi
74
wipwip
528ia touring 1997
har bytat växelådskyl pga att de va skrot fyllde på när bilen stod och gick men tycker ändå inte att den växlar ordentligt går lite upp och ner i växlar och drar väldigt länge på första växeln jag såg en på forumet här som hade frågat på bmw hur man fyller på och dom hade skickan han detta,
*Hissa upp bilen
*Av med pluggen och fyll tills det rinner över
*Starta bilen kör igenom växlarna lägg den i N låt motorn stå på tomgång
*Fyll på tills det rinner över igen
*Skruva på pluggen

Klart. IP: ...[4.50.94]

kan det stämma att man kan göra så eller finns det något annat bra knep ,
lådan är en automatlåda 5växlad tiptronic med grön plugg där som jag fyller på
I princip rätt, men här har du en beskrivning med lite mer känsla:

Länk

/Lennart
wi
74
wipwip
528ia touring 1997
ok tackar för de, kan jag köpa biltemas olja, såg att den kom upp när jag sökte på regnumret och vad jag kan läsa mig till på den så är den för dessa lådor ,
Nej, håll dig till mekartipsets alternativ.

Den angivna Shell-oljan, LA 2634, (för lådor med svart skylt) finns inte längre. Om du skulle råka ha en sådan låda, får du välja ett alternativ som känns rätt. Det saluförs rätt många på ebay.de. T ex denna, första bästa.

Länk

Om du har en låda med grön skylt, hittar du lätt Esso LT 71141, fast Mobil har tagit över tillverkningen. Återigen första bästa:

Länk

(Men jag ser att den först länkade oljan säljs som en universalolja för ZF-lådor från den här tiden. Det är möjligt att utvecklingen har framåt, men om du skall ha LA 71141, ta den och inget annat! Det finns ingen anledning att chansa i det fallet.)

Om bilen har gått långt (Sedan det ev senaste bytet) kanske du skall satsa på ett komplett byte och även byta filter? En lite större operation, men fördelarna är att du byter en något större mängd av oljan och dessutom sannolikt får en bättre genomströmning.

/Lennart
wi
74
wipwip
528ia touring 1997
varför skulle man inte kunna använda sig av biltemas automatolja den är ju avsedd till bilen , dom kan ju inte sälja olja som gör att den går i skrot då blir dom ju skyldiga för detta all olja som säljs på biltema är av kvalite om jag inte har blivit fel tillrättavisad
wi
74
wipwip
528ia touring 1997
Egenskaper

Mängd: 4L
Möter följande specifikationer: Allison C-4, Cater-pillar TO-2, Ford Mercon, GM Dextron II, GM Dextron III
Oljetyp: Semisyntetisk olja

Type: Automatväxellådsolja (ATF)
Växellådsnummer: GM THM-R1 (A4S270/31
Växellådsnummer: ZF 5HP18 (A5S310Z) 5

här är det som står på biltemas olja, och det är ju zf 5hp18 jag har
Ta du Biltema-oljan. Lådan går inte till skrot av den. Grön eller svart skylt spelar antagligen inte heller någon roll. Men resultatet blir kanske inte det du hoppats på.

Min egen erfarenhet av Biltemas ”sök på reg-nr” talar inte för den tjänsten. ”Noll koll” skulle kunna vara en adekvat beskrivning.

Automatoljor är väl avstämda vad gäller viskositet, smörjning och - lustigt nog - friktionsegenskaper. Friktion är ju inte det man förknippar med en halkig olja, men just friktionen i olika kopplingar i lådan är central för lådans funktion.

Men, som sagt, kör du på Biltemas förslag. Om det inte blir bra, är det inte värre än att du byter igen. Ingenting går sönder, vågar jag tro.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Köp rätt olja från Tyskland och se till att få med ett nytt filter och packning till tråget, brukar finnas färdiga paket till bra pris på ebay.de

Var noga när du gör jobbet.

// Magnus

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Kolla på ZF's hemsida,där finns korrekta serviceangivelser/åtgärder. Finns INGEN anledning att misstro dem. Biltillverkarna vill bara pressa kostnaderna för ägaren innom garantitiden,ingenting annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.