AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.683

DPF - serviceintervall återställt efter annan service

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Min E91 var på service nyligen, och innan servicen indikerade datorn att det var drygt 3000 mil innan DPF skulle bytas. Efter servicen (där partikelfiltret INTE byttes, utan bara olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska mm) indikerar datorn att det är 200000 km innan DPF ska bytas, samma som när bilen var fabriksny alltså!

Finns någon förklaring till detta? Jag förstår att det bara är datorn som visar ett nytt värde, och att DPF är lika igensatt som innan servicen. Mäter datorn faktisk igensättning av filtret så att ett annat värde kommer att visas efter lite mer körning, eller är det bara en räknare som räknar ner från 200000 km till noll? Och vad händer i så fall när jag övertrasserat livslängden på DPF med ett antal tusen mil (och datorn fortfarande visar flera tusen mil till byte), går bilen sämre, eller någon risk för skada på motorn?

Övriga serviceintervaller återställda på förväntat sätt, tex 30000 km till nästa oljebyte. Servicen utförd hos BMW verkstad.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ring och fråga verkstaden om de råkat nolla en räknare för mycket - eller om de på något vis konstaterat att filtret håller så länge till som datorn indikerar, vilket iofs låter osannolikt.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
325cabrio's misstanke låter rimligt - antagligen har man råkat nollställa DPF'en i bara farten.

Min E87 120i -06 är från samma "tidsperiod" och de har liknande CBS-system (CBS = Condition Based Service). Vid byte av exempel tändstift så gick man in i menyn och nollställde endast denna servicepunkt.

DPF'en är en av fem servicepunkter som har extra hjälp av sensorer för att beräkna servicebehovet. Det är DDE som är ansvarig att övervaka DPF'en. Den ska inte räkna upp sådär hux flux.

@bmwping : Hur ser symbolen ut?
Mig veterligen finns det två liknande symboler som betyder olika saker (och beroende på modell och CBS så finns inte de alltid):
Halvfylld burk = Dieselfilter
Helfylld burk med texten DIESEL ovanför = Dieselpartikelfilter

Angående att övertrassera livslängden på DPF. Det sitter en trycksensor som registrerar tryckdifferensen före och efter DPF'en och har full koll på hur igensatt DPF'en är. Detta är den primära triggermekanismen för regenerering av DPF'en. Regenerering görs för att bränna bort sotet som gör att en DPF över tiden sätts igen.

När en DPF åldras så kommer den att gradvis tappa sin förmåga de där partiklarna till koldioxid, detta påverkar inte din motor något (det finns inget som kan ta skada så att säga efter DPF'en då den är sist i systemet).

Dessutom kommer en DPF att sättas igen mer och mer (då regenereringen inte kan ta bort alla partiklar till 100% och alla partiklar som fångas upp är inte sot). DDE (motorstyrsystemet) kommer ju se en ökad tryckdifferens och begära regenerering. Men när det inte fungerar och tryckdifferensen fortfarande blir högre och högre kommer den att sätta en felkod och tända motorlampan.

Så kort och gott, en felkod sätts och motorlampan tänds innan motorn ska kunna ta någon skada.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Kollade nu och det är en symbol med helfylld burk med texten DIESEL ovanför som nu visar 200000 km. En annan symbol med burk och propeller visar 37000 km .
Årsmodell 2006.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, enligt min instruktionsbok så är
"helfylld burk med texten DIESEL ovanför" ==> dieselpartikelfilter
"helfylldburk och propeller" ===> mikrofilter

Du kan dubbelkolla vad som står i din instruktionsbok, men det bör vara samma betydelse.

Oavsett så verkar de råkat ha nollställa räknaren för DPF, så hör med verkstaden angående detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bmwping : Vad sa BMW-verkstaden?
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag har inte varit i kontakt med verkstaden. Min slutsats är att räknaren nollats av misstag, och att den egentligen inte visar någon vettig information då det kommer en varning när det är dags att byta ändå. Jag hittade tom ett sätt att nolla räknaren själv när jag googlade i ämnet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, ger nog inte så mycket att gräva mer i det.

Helt rätt, det finns tryckdifferentialsensorer så när DPF'en blir för igensatt och det inte hjälper med regenerering så kommer det att sättas felkoder så man kommer märka på ett eller annat sätt att det är dags att byta DPF'en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.