|
|
|
|---|---|
|
Hej Är en 320-330 cab från 02-05 något man vågar köpa? Som gått mellan 10-15" Rost va ett problem, något mer? Funkar dom manuella bra? 5-6 växlade? Bomba med info! | |
|
Innan jag köpte min 325iC så var jag runt o kollade på lite olika. 320 ansåg jag vara för slö för extra vikten som cabben har, så kör på minst 192hk. Köpte en 320i -02 med 170hk som vinterbil där den effekten räcker till, trevlig kombo av bilar att äga för övrigt. Storleken på bil gör att den passar väldigt bra som manuell tycker jag. 6 växlad kom bara till de nyare 330 motorerna, ett plus men inget måste. En välskött cab ska inte ha någon rost, alls. Köp inte en som påtagligt blivit brukskörd/inte tagits väl omhand. Jag kör nu mera det jag anser är den lite nyare motsvarigheten, E88. |
|
|
Tack för snabbt svar! Vad säger du om priser? Ser ju allt från 65-130" för dom? |
|
|
Priserna går nog inte att säga mycket om utan att veta vad det är för enskilt objekt,, importerat vrak eller lågmilad svensksåld pärla. Och håller med Gustav att en välskött cabbe inte ska ha någon rost alls, och de finns. Jag har haft 320 och nu 325. En cabbe tycker jag mest är en glidarbil och det går att leva med en 320. Men visst, 325:an är en smula roligare :) Helst hade jag haft en 6-växlad, är rätt högvarvig i motorvägsfart. |
|
|
Nej, hellre rätt bil och ett högre pris. Kollat på en idag men den kändes sådär. Är det någon som känner till någon som är eller blir till salu så är ni välkomna att höra av er! |
|
|
Hej! Självklart vågar du köpa. Min 330 har nu gått 17400mil (köpte den när den gått 13000), jag räknar med att den går minst det dubbla. Den har manuell låda. De manuella lådorna är i princip skottsäkra. Jag bytte olja vid inköp i växellåda 2015. Generellt är mycket under 65-70k ganska bristfälliga bilar tyvärr. Miltal är inget du behöver oroa dig för, en välservad samt chassirenoverad 22k-milare känns garanterat bättre än en med 14k som aldrig fått en bussning utbytt. Har du vägarna förbi Borås är du välkommen att kika på min (inte i försäljningssyfte, bara skapa dig en uppfattning om hur de kan te sig). Problem jag kan se generellt med E46-cabbarna (samt M54-motorn): M54-motorn behöver högst troligt nya o-ringar till vanosen. M54-motorn kan ha paj spjäll för insugsrörslängder. M54-motorn kan dra mycket olja (fixas med WD40-mteoden). Cab-mekaniken har två akilleshälar, krokarna som tar i främre övre A-stolpsbalken har klen infästning, finns guider på hur man förstärker dem. Under baksätet sitter hydraulikpumpen och den har en kugge/drev som kan "kugga över", vilket löses med att sätta tryck ovanifrån på diverse fyndiga sätt. Torra lister runt sidorutorna gör att det hörs en del vindbrus samt att det kommer in vatten när bilen tvättas. Här finns lite bilder på min: Länk |
|
|
Hej! M54 motorn har ytterligare tre svagheter: CVC / oljeavskiljaren som kloggar igen. Ventilkopspackning som läcker olja. Oljefilterhuspackningen läcker olja. En fördel med M54 (bmw e46) är att det finns massor med youtubeklipp som referenspunkt för den händige hemmafixaren. E |
|
| Jag har en till salu för rätt pris | |
|
Ni som kör E46 cab: hur är baksätet för korta personer upp till 160 cm? Och finns det Isofix bak för att fästa en bilbarnstol? Anar att det inte var standard på den modellen... Är det värt att gå upp till en E46 330? Sedan är prisökning tyvärr avsevärd till M3. Jag har följt priserna en del och har sett att de börjat sticka iväg de senaste två åren. |
|
|
Min har inte Isofix, vet inte om det fanns som extraval. Vad menar du med hur baksätet är, menar du om korta människor ser ut bra? Jag kan ta bild eller mäta höjd om du vill. 330:in går markant mycket bättre än 325, det är ändå 40hk mer, dock kan man ha i åtanke att nercabbat åker man sällan snabbare än 90-120. Jag har p.g.a. det bytt till en differential som ger mig samma utväxling som en 320, vilket ger ganska maffigt drag samt kortare (roligare och sportigare) växlingar. Jag är sugen på M3 också i cab-format, men det måste vara fula fisken bland E46, finns nog ingen modell som är mer skruvad, krockad, "salvage"-titlad osv. än M3 E46 Cab. En fin med schysst historik kostar minst det dubbla av en motsvarande 330, sen är väl försäkring lite högre, S54:an har sin vanos som blir kass samt dåliga ramlager. Det till trots är det en helt annan körupplevelse och väl värt pengarna, om det går att punga ut det. I övrigt är det ju en blivande klassiker, jag saknar skärmbreddningen samt ett varvstopp på 8200rpm och ett motorljud som saknar motstycke. Jag ger 240kr/månaden för min vilket är högst försumbart, det är en ickekostnad sett till vad jag har. E46 generellt har börjat uppskattas lite mera, det är den sista "klassiska" BMW:n före Bangle-designen. Kan ju hoppas att de "fina" E46-modellerna som inte är M3 även de får lite kultstatus någon gång. |
|
|
Nu har jag bara haft min E46 cabrio i knappt en halvår men kan jämföra med 17 med E36 cabrio före den. Jag upplever baksätet i E46an som lite trångt, i alla fall om någon lång sitter framför. Fina E46 M3 cabrios är hutlöst dyra numera - priserna steg brant förra året. Motormässigt är min erfarenhet att får 6orna bara olja så går till tidens slut. E46 touringen jag hade dog rostdöden. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| rost är ett gissel. | |
|
Barn sitter bra i baksätet. Vuxna gör det inte. Om du vill köra fort och nedcabbat längre sträcker så kan du glömma baksätet. Då måste du ha vindskyddet monterat. Isofix? Det har jag inte hittat på min bil. E |
|
|
Isofix är ingen dealbreaker, men det är oerhört smidigt att bara klicka i barnstolen. Snart kommer min dotter gå från bakåtvänd stol till framåtvänd och då finns det bra alternativ där man fäster stolen med hjälp av bilbältet. Angående utrymme bak kommer jag själv knappast sitta där särskilt ofta. :) Bra om det ändå finns ok utrymme för kortare turer. Jag har noterat att priserna på cabbar är kraftigt säsongsberoende. Med andra ord inte bästa köpläge just nu. Får se vad som dyker upp till hösten. Sen börjar det givetvis bli allt svårare att hitta fina bilar med låga mil. Dessutom är ränteläget fortfarande mycket gynnsamt vilket bidrar till att hålla priserna uppe. För min del som bor i centrala Stockholm är det avsevärt mycket dyrare att försäkra en E46 M3 jämfört med E46 330. Men det är ändå en liten skillnad jämfört med hur mycket dyrare M3 är i inköp. Finns en riktigt läcker Imolaröd E46 M3 på Blocket. Nån som känner till något om historiken på den? Länk |
|
|
Lite delade meningar kring baksätet, vi har åkt Danmark runt från Borås, fyra vuxna och det gick smärtfritt Inte hört någon annan klaga heller. Bagageutrymmet var i minsta laget då dock. Oseriöst av en firma att inte presentera registreringsnummer, spontant undrar jag varför de inte kan visa det? |
|
|
Får man åka med sommarhimlen som tak så kan det få vara lite trångt i baksätet. :) Firman har länk till gratis Carfax och där framgår regnumret: XFC124 Bilen är en import från Tyskland 2005. Har haft 10 ägare inklusive bilfirmor. Var utannonserad för 179.000 kr för tre år sedan. Bra värdestegring om den nu säljs för annonserat pris... |
|
|
Har haft min cabbe sen 2006 och den funkade bra när barnen var små (idag 18 och 20) men det gick inte då eller nu att köra öppet med folk i baksätet snabbare än 60-70 innan dom där bak ledsnar och tom tycker det är jobbigt att åka öppet. Är man själv eller två så bör man ha vindskyddet monterat och då går det finfint att köra +200 utan att det stör, vindmässigt då. Ljudet är rätt störande i de hastigheterna. ISOfix är jag rätt säker på att det INTE finns. Är annars en mycket trevlig bil och motorn är nog en av BMWs bästa innan dom börjada tvångsmata dom med luft. Tycker ändå att 231 hk är rätt lagom, det finns kraft om man vill men oftast myser man ju bara fram och njuter av att just kunna köra öppet. Funderar dock på att sälja min...... Niklas Fransosen |
|
|
Niklas: Kul att du haft kärran så länge. Vad har du fått åtgärda genom åren? Såg att varit med cabben på Brostugan för några år sen. Snart är det premiär för BMW-klubbens träffar där. Första tillfället blir måndag 7 maj och sedan fortsätter det med träff varannan måndag fram till september. Jag ska dit på premiären. Om du kommer förbi så kikar jag gärna på din pärla. |
|
|
Erik, jo den har varit på Brosstugan rätt många gånger :-) Faktiskt inte så mycket, har bytt ventilkåpspackning och vanlig service. Bytt bromsar och klossar, mest för att få Performance-grejer. Sen gick elen till caben sönder förra året men det var en elsladd som nöts av så det är lagat. Jag tror jag kommer på premiären men inte med caben, den har jag inte hämtat ut än så det blir med sjuan istället. Niklas Fransosen |
|
|
Såhär låter min i nuläget med CKS Performance sportljuddämpare samt ett K&N insatsfilter. I klippet har jag nercabbat, alla rutorna uppe. |
|
|
Fransosen: Fortfarande sugen på att sälja? Mvh Kristoffer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.