AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.391

Secondary air injection på M54

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det någon som vet (eller har bra fakta eller resonemang) vad det var som avgjorde huruvida en M54-motor hade secondary air injection system monterat eller inte (en luftpump som pumpar friskluft in i avgaserna)?

Gäller ju egentligen inte bara E46, utan även E39, E60/E61, E65/E66, E83 X3, E53 X5, Z3 samt Z4.

Jag tycker jag har sett lika många M54-motorer med AI (air injection) som utan.

En snabb titt i ETK indikerar att på vissa modeller användes det om man ville uppfylla Euro 4 standarden (blev väl krav i Sverige/EU runt 2005 tror jag). Och vilka hade Euro 4 isåfall? Alla som byggdes för nordiska/svenska marknaden?

Men enligt ETIK så ser man att på vissa modeller verkar det som det alltid användes, oavsett Euro standard.

En annan lite off-topic detalj : Motorstyrsystemet måste väl rimligtvis också ha en något annorlunda programvara beroende på om motorn har AI eller inte (ett motorstyrsystem gjort för AI övervakar ju om AI fungerar och sätter felkoder om den inte ser önskat beteende - ett sådant motorstyrsystem på en icke-AI motor lär ju sätta felkoder och tända motorlampa ju).
Ni
958
Nip
320i-04
Som pensionerad programmerare håller jag inte med att det måste vara annan programvara.

Om det identifierar Readiness AIR finns - så testar man resten av egenskaperna. Samma programvara, man bara hoppar om inte villkor uppfyllt.

Du har ju gråat rediness på de saker som inte finns tillgängligt.

Det är ju en luftpump plus ett relä/ventil som slår till/från och det är väl koder runt P400 om jag minns rätt om det inte funkar som det skall.

När jag skaffade scanner så var AIR det som låg kvar och har inte kollat på sistone om det satt koder eller är OK.

AIR skall ju ligga inom första minuten eller så som motorn är kallstartad Så de rediness procedurer man skulle göra för att får den clearad - har inte funkat för mig i alla fall.

Men på grundfrågan - varför det finns eller inte - har jag inget svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.