AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.996

116i -05 oljenivå

_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Oljenivå sensor är det något som brukar gå sönder på dessa bilar, när jag fyller på olja så ändras ingenting vid oljekontrollen i instrumentbrädan nämligen..
Varnade för låg olja vid avstängning, startade igen och inget larm. Den ligger typ halv cm från minimum, jag fyllde på över 1L och den rör sig inte, ska in på service i november senast för oljebyte..

Dricker dem mycket olja och hur mycket ska man behöva fylla på för att den ska reagera från minimum till max?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det händer då och då att de inte fungerar som de ska.

Är exakt samma oljegivare i din E87 116i (N45) som i E87 118i (N46) och E87 120i (N46). Den sitter såklart även i flera E46, E90-E93 modeller också.

Har själv haft tur att klara mig under problem (E87 120i -06).

Det är 1 liter mellan det grafiska min- och max-strecket.

Resultatet av mer olja ska synas någorlunda direkt.
Ibland behöver systemet lite tid på att räkna ut nivån, då visas en klocka i indikeringsdisplayen.
Vad exakt står det i indikeringsdisplayen när du efterfrågar oljenivån?
* OK
* "Klocksymbol"
* +1L
* >MAX
* INACTIVE
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Efter klockan rullast så står det ok.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och när det står OK så visar den alltså fortfarande en nivå som ligger emellan min- och max-strecken (stapeln är typ halv centimeter till höger om min-strecket som du skrev) - eller hur?

Märkligt. Och jag antar du kört några mil och den visar på exakt samma nivå?

Det låter ju definitivt som att nivågivaren inte fungerar som den ska.

Personligen skulle jag nog låtit en verkstad ta en titt på det ganska omedelbart (de kommer ju såklart inte "ta en titt" utan de kommer bara att byta givaren) - ogillar starkt att inte veta om man kan lita på en givare eller inte (ärligt talat - det finns inget som slår en oljesticka).
Men det kräver ju dränering av oljan. Jag har dock inga problem att samla upp den oljan man tömmer ut och återanvända den - sålänge man håller det rent (rengör runt dräneringspluggen och längs med alla ytor oljan kan rinna och helt rent uppsamlingskärl).
Alternativt att du tidigarelägger ditt kommande oljebyte och gör det samtidigt som de byter nivågivaren.

Nu ska vi tänka på att den inte är SÄKERT att det är fel på nivågivaren - men det är mycket sannolikt (vissa sensorer delar på vissa spänningsmatningar/jordpunkter och kan ställa till det för varandra - det har hänt att en sensor gått sönder och kortslutit vissa delar och triggat felkoder för andra sensorer).

Ett intressant experiment borde ju vara att koppla loss kontakten från oljenivågivaren och se att den överhuvudtaget reagerar. Den borde visa något annat än OK iallafall - annars bör man ju misstänka andra saker än själva oljenivågivaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@_MrA_ : Kunde verkstaden hitta och lösa problemet?

Jag skulle själv tyckt att det hade varit något olustigt att köra omkring och inte riktigt veta om man har på tok för lite eller på tok för mycket motorolja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.