|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad det här betyder? Hittar inget vettigt när jag googlar. Problemet jag har är att batteriet inte laddas vid körning. Det här är den enda felkoden som rapporteras. Vet inte om den har med det att göra ens, men tänkte börja här i alla fall. Bilen är en 316ti (1,8l alltså) från 200109 | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ovanstående felkod har ingen koppling till ditt problem med att batteriet inte laddas. Så börja felsöka varför batteriet inte laddas (du behöver inte bry dig om denna felkod för denna felsökningen - det är sällan det finns felkoder när det gäller problem i området kring laddning). Skulle något hända pga ovanstående felkod så är det isåfall att startmotorn går runt men motorn startar inte (gnista & bränsle släpps inte på). Förenklat så är EWS III en tvåstegsraket. Passerar du första steget aktiveras startmotorn, passerar du andra steget aktiveras även spridare/tändspolar. Första steget består i en handskakning mellan nyckel och EWS. Om de är överens kommer EWS att släppa startmotorn och den går runt. Samtidigt skickar EWS sin ISN till DME. Andra steget består i att DME jämför sin ISN med den som kom från EWS. Om de överensstämmer så kommer DME att släppa på bränsle+gnista. |
|
Hur långt har bilen gått? Spontant låter det som slitna kol i laddregulatorn. Billigaste men pilligaste lösningen - byt kolen (kostar några tior hos t ex. Frejs bildelar). Rimligt enkel och rimligt billig lösning - byt laddregulatorn med nya kol. Dyrast men "bästa" lösningen - byt generatorn (finns fabriksrenoverade dito för rimliga pengar). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren. Bilen har gått 10500 mil. Så det känns lite konstigt att generatorn lägger av. Kan man mäta på något sätt om det är hela generatorn eller "bara"laddregulatorn"? |
|
Nja, en vanlig dödlig kan inte göra några djuplodande mätningar eller undersökningar för att avgöra exakt var ett fel är. @MattiasBredberg : Jag antar du provade om generatorn laddar eller inte genom att kolla batterispänningen direkt på batteriets pluspoler - stämmer det? @MattiasBredbeg : Jag antar att batterilampan i instrumenklustret lyser också - eller hur? Det finns dock ett par enkla saker som man kan kolla som man kan luras av. #1 Dubbelkolla att drivremmen är spänd och faktiskt driver generatorn #2 Kolla om det blir någon skillnad på spänningen från generatorn om du står på tomgång eller förhöjd tomgång (typ 3000 rpm) #3 Mät den genererade spänningen DIREKT på generatorn (ena probepinnen direkt på den stora B+ terminalen och den andra probepinnen direkt på generatorns hus som är jord) Men det räcker att man kopplar in ett oscilloskop på utgången från generatorn (eller på batteriets pluspoler) och ha en tillräckligt bra upplösning i tiden för att se ibland intressanta fenomen. Man kan se delvis havererade diodbryggor, märkligt rippel, instabila spänningsnivåer och mycket annat "roligt". Men inga vanliga dödliga har ett oscilloskop. Men det är nästan alltid kolen eller elektroniken inuti laddregulatorn som ger upp. Väldigt sällan det är generatorn, ofta är det lager och dylikt som ger upp först i själva generatorn. Så håller med Johan B : Den rimligaste lösningen är att byta laddregulatorn - det hjälper i de flesta fall. Lite kuriosa : Generatorerna på dessa äldre modeller är av den enkla typen och kommunicerar inte med motorstyrenheten (DME) via BSD-bussen (Bit Serial Data). Över den bussen går normalt sett styrkommandon från DME som säger till hur hårt generatorn ska arbeta och information i andra riktningen flödar såklart också. Dessa har en fallback solution att utifall bussen försvinner så går den i ett default läge där den beter sig som en "vanlig" generator. Så ibland så kopplar man ur denna kontakt för vissa specifika testscenarios när man felsöker på den nyare typen av generatorer. Men inget av detta är aktuellt i det här fallet... |
|
@MattiasBredberg : Jag antar du provade om generatorn laddar eller inte genom att kolla batterispänningen direkt på batteriets pluspoler - stämmer det? - Ja @MattiasBredbeg : Jag antar att batterilampan i instrumenklustret lyser också - eller hur? - Ja, den tänder efter några sekunder. #1 Dubbelkolla att drivremmen är spänd och faktiskt driver generatorn - Den var spänd. #2 Kolla om det blir någon skillnad på spänningen från generatorn om du står på tomgång eller förhöjd tomgång (typ 3000 rpm) - Ingen skillnad #3 Mät den genererade spänningen DIREKT på generatorn (ena probepinnen direkt på den stora B+ terminalen och den andra probepinnen direkt på generatorns hus som är jord) - Det var så trångt så jag kom inte åt något på baksida. Dessutom var jag ju tvungen att ta av luftrenaren och då känns det väl sådär att ens ha bilen igång? - Det är lite konstigt tycker jag att testinstrumentet inte sa till om något fel på generatorn. Men de kanske beror på det su säger att generatorn helt enkelt är för enkel för att kommunicera ut felkoder? |
|
Stämmer, generatorn på din bil är av den enkla typen (vilket du ska vara glad för) och har inte någon kommunikationsbuss. Nyare bilar med modernare motorstyrsystem (började trilla in på allvar vid runt 2005 eller så) har däremot generatorer som pratar med andra enheter (oftast då motorstyrenheten) och där kan olika felkoder sättas. Finns egentligen inte någon anledning att ha felkoder på enklare system. Lyser batterilampan så har du ett problem :-) Anledningen till punkt #3 är att utesluta att det är lös kontakt, dålig kontakt eller kabelbrott mellan generatorn och batteriet. Lite slöseri att köpa en helt nya generator om det bara var en mutter som satt lös (yes jag har sett detta hända) :-) Inga problem alls att köra utan luftfilter en kortare stund på tomgång. Däremot så sitter ibland luftmassamätaren monterad på eller i direkt anslutning till luftfilterboxen så ibland tar man bort luftmassamätaren när man tar bort luftfilterboxen. Det är heller inga problem (motorstyrsystemet hanterar det fint) men det sätter troligtvis en felkod som kan lagras i historiken. Spelar egentligen ingen roll, men bara något man ska veta om (om du råkar läsa av felkoder och det plötsligt dyker upp något om luftmassamätaren). Fast kan du radera felkoder så är det ju inga problem, bara köra på och när allt är tillbakamonterat så är det bara att radera alla felkoder (detta händer ofta att man måste göra detta vid felsökning). Men yes, det verkar som det är regulatorn som behöver bytas. Men säker är man aldrig förräns man gjort en ordentlig felsökning. |
Hur gick det till slut? Vi misstänkte ju i första hand regulatorn, samt EWS-felkoden visste vi inte hade något med ditt laddproblem att göra. Så om du hittat en ny regulator och bilen startar (och förhoppningsvis laddar korrekt), så var det helt enkelt bara en gammal liggandes och skräpandes där. |
|
Jo, jag beställde en begagnad generator inklusive laddningsregulator från skroten. Nu laddar den och går kanon. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.