AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.287

525i E34 -93 Gnissel i bakaxel/vagn

Lu
5
Lucas.l
525i E34 -93
Hej!

Jag har precis köpt min första BMW och är ganska nöjd.
Jag har ett problem med min bakaxel/ bakvagn. Det gnisslar från högerbak när jag kör bilen och även när jag står stilla. Jag tror att det beror på bakaxeln och min fråga är ifall det räcker att serva bakaxeln i form av ett oljebyte. Jag kör med Lamelldiff och undrar då vilken olja jag ska använda.
Testar här innan jag testar Facebook och ringer en mekaniker!

Trevlig dag//Lucas
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Kan ju vara så enkelt som något med handbromsbackarna/fjädrarna inte är som det ska (inte helt ovanligt) - men om det gnisslar även när du står still så kan det inte vara det.

Men gnisslar det verkligen från höger bak även när du står stilla och fjädringen är helt stilla?!? Eller menar du att det gnisslar när du står stilla men man rör sig i bilen (dvs att fjädringen inte är helt statisk)?

Kan omöjligtvis vara något bakaxeln om det gnisslar även när du står still (detta eftersom ingenting rör sig i bakaxeln när du står stilla). Det sista som rör sig med växellådan i friläge är växellådans bottenstock samt dreven på växellådans utgående axel - dessa snurrar för fulla sulor oavsett friläge eller inte...

Har du en bromsad differential (ofta kallad LSD - Limited Slip Differential) så är det ändåså bra att byta olja i den om du inte vet med 100% säkerhet när det gjordes senast och vilken olja som användes.

Även om det inte har något med ditt gnissel att göra så är det bra att göra det ändåså.

Du ska Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (nyare namn för Castrol SAF-XJ 75W-140) i den differentialen.

Är du säker på att du har lamelldiff? Fanns som tillvall till dessa modeller och det var inte alltför ovanligt, men majoriteten har trots allt inte det (fast många säger eller tror att de har det ändåså).
ah
11
ahulthen
520xd Touring -16
118i -19
VW cab -70
Kan det möjligen vara silentblocken
Lu
5
Lucas.l
525i E34 -93
Hej Bmw-slangen, Tack för utförligt svar!

Lyfte upp bilen när jag bytte däck och tog några kort. visste inte riktigt vad jag skulle fota så jag tog det mesta haha. Länk.

Är väldigt säker på att det gnisslar när jag både står stilla och rullar, och att det bara är höger sida. Fjädrarna ser ju fina ut (kolla bilder via länk ovan).

Är inte 100 på att det sitter lamelldiff men han jag köpte bilen av påstod det. Bilen ska vara preppad för turbo bygge, med "nya bussningar", race koppling (antar att den är 6 pucklad), och shortshifter. Någon tidig ägare ska tydligen också grejat i motorn men allt detta är ju orelevant ;)

Jag påstår att det gnisslar när jag står helt stilla på tomgång, alltså inte i rörelse. gnisslet är väldigt lågt men undrar ifall man ändå ska oroa sig. Jag hör det väldigt dåligt (lyssnar inte så noggrant efter det) men när man sitter bak ska det höras betydligt mer. Vet ej ifall man hör utifrån!

Hoppas jag kunde göra mig förstådd :)

//Lucas
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, hade jag fått allt som folk sagt det var så hade jag ägt halva världen vid det här laget :-)

Nu ska inte jag vara en pessimist (i verkliga livet även kända som realist), men har varit med länge nog för att ha sett, hört och upplevt det mesta inom det här området :-)

Det enda jag går efter numera är "jag tror det först när jag ser det".

Men man ska inte börja hacka på något innan man vet något - kanske sitter en alldeles perfekt bromsad differential där. Som sagt, du vet vad det är först när du ser det.

Även om det skulle vara en vanlig öppen obromsad differential så fungerar ovan nämnda olja precis lika bra i en sådan (så det kan inte gå fel med den oljan så att säga).

Aha ok du menar att det gnisslar när bilen står på tomgång (och "skakar" av de små motorvibrationerna)?
Och med växellådan i friläge, eller hur?
För det gnisslar väl rimligtvis inte när bilen står helt stilla med motorn avslagen - eller hur?
Gnisslar det om du med helt avslagen motor går till höger respektiva vänster bak och gungar lite på bakskärmen?

Gnissel kommer i många former. Vi brukar skilja mellan "plastgnissel" och "metallgnissel".

Det låter ju högst sannolikt att avgasssystemet vid någon tidpunkt modiferats på den här bilen :-)

Kan vara en så enkel sak som att någon av avgasssystemet inte är helt korrekt monterat eller någon av gummihängarna gått sönder och någon metalldel ligger och gnider/skaver mot någon annan metalldel. Men det brukar blir mer ett klonkande ljud.

Bensinpumpen sitter ju i bensintanken (på höger sida) och hörs bättre när man sitter i baksätet. En defekt bränslepump (eller en bränslepump som är på väg att ge upp) kan ju ge olika märkliga ljud.

Du har massor med bussningar där bak dessutom (silentblocken är bara en av typ 20-talet ställen där gummi ligger an mot gummi eller metall och som är potentiella ställen för gnissel).

Jag kan hålla på att rabbla upp potentiella ställen till dödsdagar utan att vi kommer någonstans :-)

Finns bara ett sätt. Ut och felsök. I det här fallet lyssna. Du har ju fördelen att det finns även när bilen står stilla.

Så det är bara att dra fram stetoskopet och börja lyssna. Är det knepigt att hitta så kan du kanske behöva hissa upp bakvagnen för att lättare lyssna varifrån det kommer. Men var beredd på att det kanske slutar då, för du ändrar ju förutsättningarna för i princip varenda bussning i bakvagnen då (fast å andra sidan ändrar det beteende då så är ju det en stark indikation på att gnisslet härrör från någon typ av bussningar/dämpare/fjädringar eller dess infästningar).

Intressanta bilder förresten! Nu kan man omöjligtvis se på en bussning om den har potential att gnissla eller inte - det är helt omöjligt. Men ändåså roligt att se på bilderna och se hur det ser ut! Känner igen mig :-)
Lu
5
Lucas.l
525i E34 -93
Hej igen!

Jag vill börja med att be om ursäkt. Jag har haft fel...
Det låter inte alls när bilen står stilla på tomgång. Mitt fel sorry!
ljudet kommer först när bilen börjar rulla. Det är ett mettalliskt ljud, som uppstår när jag rullar.
ljudet är inte högt utan väldigt lågt och därför även väldigt svårt att höra om man inte letar efter det.

Jag har jobbat dubbelskift idag och lyssnade nogrant efter ljudet!
Jag gick in med samma mentalitet som dig :) tror det först när jag ser det.
Detta gjorde att jag lyssnade intensivt. Det låter både när jag gasar och rullar.
Bilen blir också väldigt "gungig" (om man kalla det så) den börjar gunga vid högre hastigheter typ 60+
Vet att det inte är däcken som är i oblans då jag krände på helt nya i lördags hos en firma som balancerade.

Fick passagerare idag också, de påstår att ljudet kan komma från mitten av bakdelen (bakaxeln?)
Ska försöka att kolla diffen i helgen, något tips på vart jag kan börja?
Tror du även att det kan bli en stor bekostnad? Bör jag vara orolig övet att något ska gå sönder!?
Min styrservo är trög men tror inte att det har med detta att göra. Men hellre för mycket info än för lite ;)

Tror att det var allt för nu!

Tacksam för din tid och kunskap!!
Lucas

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Börja med att försöka förenkla och begränsa ditt "sökområde". Just nu vet vi bara att det låter någonstans från där bak. Lite tråkigt att gå all-in på en komplett renovering av en bromsad differential om problemet berodde på tex en sten mellan bakre bromsskiva och bromssköld :-)

Simplifiera scenariot när ljudet uppstår.
Fakta : Vi vet att det uppstår när bilen rullar sakta med motorn igång.
Frågeställning : Men kan vi hitta ännu enklare scenarios där felet uppstår som gör att vi kan identifiera problemet mycket enklare (annars får man spänna fast en boliviansk dvärg under bilen som får lyssna efter oljudet medans man kör - men detta är en dyr metod och används sällan)? Här är exempel på scenarios med avtagande komplexitet man skulle kunna testa:
* Nivå X = Uppstår det när du rullar sakta utan att motorn är igång?
* Nivå X-1 = Uppstår det med bilen upphissad där bak med motorn igång och driver sakta bakhjulen (var mycket försiktigt med denna setup - rekommenderar att börja kolla Nivå X-2 direkt)?
* Nivå X-2 = Uppstår det med bilen upphissad där bak utan att motorn är igång och du endast snurrar på däcken?

Är oljudet periodiskt eller konstant? Dvs låter det "swish-swish-swish" eller låter det "swiiiiiiiiiiiiiiiiiiish"? Ja, du förstår nog vad jag försöker beskriva :-)
Om det är periodiskt, ökar det i samma takt som hastigheten på bilen ökar?

Om du får oljud på den enklaste nivån (X-2) så är ju det en jäkla fördel att lokalisera exakt var oljudet kommer ifrån i ett sådant scenario än att försöka lokalisera det när du kör.

Det är ingen mening att börja leta efter fel på komponenter om du inte vet vad du ska leta efter. Tänk om det inte finns något fel på differentialen? Hur länge ska du isåfall undersöka differentialen tills du anser "Yes, jag är 100% säker på att det inte är några problem med denna"? :-)

Du måste börja med att lokalisera var oljudet kommer ifrån (eller iallafall kunna utesluta så många komponenter som möjligt) innan du ens funderar på att ta fram skruvmejseln och börja fixa saker :-)

Förstår din oro, men inga av dina frågor kan besvaras eftersom vi inte vet vad som är fel :-) Varför måste det vara differentialen? Den kanske är i perfekt skick!

Jag hade exempel ett skrapande ljud från min E34 och det visade sig att ett dammskydd kring yttre drivflänsen börjat rosta och blivit lite svagt och jag måste på något sätt stött till och böjt den något.
Såhär ser det ut vid hjulnavet när man demonterat drivaxeln
Länk
Flänsen man ser i ovanstående bild går att ta bort och ser ut såhär i andra änden
Länk
Som du ser så är ena kanten på dammskyddet tillknycklat
Länk

Nu ska inte du springa ut och riva loss dina drivaxlar (alla gör detta såfort jag ger ett exempel). Jag ville bara ge ett exempel på att det finns MÅNGA andra källor till gnissel än bara differentialen (men differential är något som många känner till och därför dras man automatiskt till områden man känner till och därmed känner sig lite extra bekväm och trygg med och fokuserar gärna på detta).

Ett annat exempel var en detalj bland handbromsbackarna hade lossnat och kilat sig fast och låg och skrapade mot bromsskivan. Det gnisslade fint såfort man rullade med bilen :-)
Länk

Ännu ett exempel på att det inte behöver vara differentialen.

Angående styrservo, börja med att kolla om styrservooljan är murken eller fin (den ska inte vara murken/grumlig eller lukta bränt). Det är ofta man lägger mycket pengar på extrautrustning på bilen men glömmer bort den grundläggande servicen.
Det fanns två varianter av styrservoolja till E34, antingen ATF Dexron III eller den modernare Pentosin CHF 11S.
ATF Dexron III ska vara cherryröd till färgen när den är fräsch och fin Länk Länk medans Pentosin CHF 11S är mörkgrön till färgen.
Men innan du byter styrservoolja (vilket är lämpligt att göra om oljan inte verkar fräsch) så börja med att kolla att det faktiskt är problem med själva styrservon och inte något annat. Så hissa upp framvagnen så båda framhjulen är i luften. Börja med motorn avslagen och vrid ratten fram och tillbaka - det ska inte vara något motstånd överhuvudtaget. Prova sedan med motorn avslagen och vrid ratten fram och tillbaka - det ska heller inte vara något motstånd överhuvudtaget.

Angående den gungande känslan så är det inte omöjligt att dämparna är på väg att ge upp. Kolla först om det fuktar kring någon av dämparna - det är ett säkert tecken på att de redan har gett upp och kommer bara att bli sämre och sämre.
Lu
5
Lucas.l
525i E34 -93
Tack ännu en gång för snabbt och utförligt svar!

Ang. Diffen så undrar jag ifall det kan vara värt att bara serva den med lite oljebyte till att börja med.

Förstår att det är SKITSVÅRT att veta vad felet kan vara.
Det är inte så att ljudet bara kommer i låga hastigheter där misstolkade du mig tyvärr. Utan det är så att ljudet finns hela tiden men blir tydligare med mer fart, speciellt när jag rullar i ca 80-90.
Ljudet är ert konstant swiiiiiish och inte Swish swish

Ska kolla vidare imorgon med de tipsen du gav mig! :)
Lucas
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jadå, inget fel i att göra ett oljebyte i differentialen (speciellt inte om det är en bromsad differential).

Men du löser inte ditt problem med där gnisslandet/swishandet då det inte beror på differentialen. Eller om vi säger såhär, ett oljebyte löser inga gnisslande/swishande differentialer. Men samla upp den urtappade oljan i en ren behållare och undersök lite närmare för kunskapens skull dvs kolla efter tecken som tex bränd olja, guckig olja, känn på oljan hur den känns (att den luktar ialla pga svavlet vet vi redan), kolla om det finns några små metallpartiklar - dvs som man gör med sin motorolja.

Ja, som sagt - reducera och förenkla när felet uppträder och sedan in under bilen - i princip enda sättet att hitta det.
Lu
5
Lucas.l
525i E34 -93
Har kollar på bilen utan att uppdatera dig sorry! Har värkligen haft ont om tid...

Har kollat närmare på bromsarna och beläggen ligger emot skivan.
Jag ska börja med att fixa det någon gång asap (förmodligen imorgon fredag)
Sedan kan jag stolt säga att bilen är diffad med vad jag tror är lameller :) tror dock inte att bromsarna är huvudproblemet utan bara ännu en grej som måste fixas. Tog bort baksätet och ljudet blir mycket tydligare!

Finns du i västragötaland hade varit fantastiskt att träffa dig!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du tur så löser du faktiskt gnisslandet samtidigt som du fixar bromsarna!

Lär troligtvis vara ett kärvat/sönderrostat bromsok så var beredd på det - mycket vanligt att främst de där bak kärvar (speciellt när nästan ingen byter bromsvätska).
Ibland kan det vara så enkelt att glidpinnarna eller spåren i bromsokshållarna är fulla av rost och gucka så bromsbeläggen kärvat fast - men för det mesta är det att kolven inte vill gå tillbaka frivilligt in i bromsoket.
Ja, har du frågor kring det så finns det många här som kan hjälpa till (och vill du öppna upp / renovera så finns det även en bra guide här på forumet). Själv har man öppnat / renoverat / fipplat med väldigt många bromsok genom tiderna så har väl koll på det mesta där...

Håller mig för det mesta här nere i söder bland palmer och sand :-) Men händer ibland att jag gör utflykter uppåt Göteborg :-)

För när du säger bromsar och swishande ljud så kom jag precis att tänka på en episod för några år sedan :-)

Min brorsa bad mig lyssna på hans Mercedes som vad han beskrev hade ett swishande, swoshande, visslande ljud som kom ibland.
Hmmm, tänkte jag - lär ju inte bli lätt att felsöka det där..
Satte mig bakom ratten och efter en stund kunde jag framkalla det och visst var det typ ett svagt "visslande" ljud. Tyckte mig urskilja periodicitet från ljudet om jag körde riktigt riktigt sakta, men var svårt att höra inifrån.
Tillbaka på uppfarten så hade jag egentligen inte någon idé (var mer inne på att det kom från motorutrymmet) så jag gick ut och tänkte göra en simpel visuell inspektion.
Sneglade på fälg/däck (bilnördsvana) och noterade att höger fram var skitigt typ bromsdamm. Tja, kanske inte tvättas så ofta tänkte jag :-)
Hmmm, vispade över på vänster fram och den fälgen var inte skitig...
Hmmm...
Kände på vänster fram fälg, kall...
Gick tillbaka till höger fram fälg som var lite extra skitig, den var varm/ljummen...
"That's your problem!" :-)

Det var ju såklart en anliggande broms höger fram...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.