AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.149

verkstadsbesök.dyrt eller inte?

im
123
immis
520d -14
ja.lämnade in min f10 2014.följande har gjorts. olja+filter.nya skivor+belägg fram.skifte hjul+däckhotell.rekond,handtvätt ut-invändigt,motortvätt,för detta betalade jag 8885kr inkl.moms,gjorde olja efter 1700mil.gått ifrån bmw:s rekomendation 3000mil,efter att ni på detta forum verkar vara av den åsikten,(känns alltid bra om man inte betalt överpris) så vad tycker ni?bilen gått 13800 mil

immis
Billigt var det inte iaf. Olja+filter typ 1500 kr i material om man köper i Sverige "över disk hos typ Mekonomen". Skivor + belägg runt 4000. Hotellet kanske 800. Tvätt typ 700. Med dessa priser runt 2500 för jobbet att byta olja och skivor vilket är rimligt.
Ser man till totalkostnaden så är det snudd på "ocker". Skivorna runt 2500 Länk , Oljan hade du hittat för ca 650, filter 200. Så i min värd hade ett pris kring 6500 varit rimligt, o verkstaden hade fortfarande tjänat relativt bra. Enkla jobb som dessa gör man bäst själv!
Missade rekond, var det inklusive en riktigt rekond (lackrengöring, polering, lackskydd) så är priset mycket bra. Om de bara tvättade bilen o den sk rekonden gick på 30 min så...En normal "äkta rekond" tar minst 4-5 timmar att göra.
im
123
immis
520d -14
nä.det var en vanlig rekond,inget lackskydd eller så,den gick på 500 o motortvätt 300 däckhotell 800 resten gick till oljebyte och skivor o belägg +jobb

immis
En vanlig tvätt med andra ord. Så 7000 för att byta olja och skivor/belägg fram är, om du frågar mig, dyrt. Knappt 3500 i materialkostnad på "webben", eller typ 5500 hos Mekonomen, o de är svindyra. Runt 2000 för jobbet är fullt rimligt (räknar på 2 timmar, mer tar det inte att byta skivor/belägg samt olja). Som vanligt så är det reservdelskostnaden som drar iväg när man handlar i Sverige, Sen brukar verkstäder anslutna till Mekonoken få rätt bra rabatt, gissar på runt 20-30% kanske mer än så. Så på det hela tager ett "guldjobb" för verkstaden, ett jobb som en erfaren/kunnig mekaniker fixar på en dryg timme, med en totalförtjänst på kring 4000?

Som sagt ett enkelt jobb som detta gör man lättast/bäst själv. Jag bytte oljan själv på min fars F10 -15 för ca 900 kr/gång (filter köpt på BMW Sverige ca 240 kr, olja från tex Länk ca 550 kr samt hall-hyra i lämplig gör det själv 150 kr). Bromsskivor/belägg byter man "hemma på gården" på 2 timmar även om man är helt rudis. 5 bultar att få bort hjulet, 2 bultar som håller oket, 2 bultar som håller okhållaren o så en som håller skivan. Ja som du förstår så går detta arbete fort för en erfaren mekaniker. Är man taktisk så hissar man upp bilen, tappar ur oljan och under tiden som oljan får droppa ur bra så byter man skivor/belägg. 90 min senare är bilen klar :).

Jag använder mig av denna verkstad Länk humana priser o i vart fall inte helt absurt omöjliga att övertala att montera delar man köpt själv, fast då gäller ju inga garantier så klart, tex om skivorna skulle slå sig, den biten får man rodda med själv om det skulle uppstå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en auktoriserad BMW-verkstad?
Om man bortser från att BMW tar bra betalt för delarna (som dock är av väldigt bra kvalitet) blir det väl ungefär såhär:

De tar väl ca 200 kr/litern för oljan och kanske 200 kr för filtret och lite jobb på det = ca 1500 kr för oljebytet.

Är det originalskivor, så kostar de säkert minst 2000 kr/st plus belägg som säkert kostar åtminstone lika mycket och sedan jobb på det = ca 7000 kr för bromsbytet.

Rekonden beror ju väldigt mycket på vad den omfattar...kan vara allt från en tvätt med dammsugning till polering och total rengöring invändigt...

Är det inte BMW-originaldelar, bör man speca upp exakt vilka delar som använts för att avgöra om det var billigt eller inte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Rätt Länk till skivor fram. Jag skulle kika på skivorna o se hur de ser ut. Original är "två-delade". Det finns en uppsjö av passande skivor men de är inte två-delade som original, och således billigare. Två-delade skivor har nav i "alu", du känner igen de dels på detta samt att man ser "stift mellan alu-navet o skivan", du ser dessa i annonsbilden. Om dina skivor saknar denna "feature" så har du fått "budget-skivor". Fördelen med två¨delade är dels att slår sig inte (nåja...) samt att de är lättare. Personligen skulle jag aldrig montera grejer som är sämre än original. En odelad skiva är alla gånger sämre än en två-delad, även om den odelade är borrad/slitsad/whatever.
im
123
immis
520d -14
ingen aukt.bmw verkstad.använt motsvarande eller originaldelar.belägg 799.skivor 1810,slitagevarnare 142.filter151,olja 855. arbete 1680, plus lite smått ,skivorna hade nån slags skyddsfilm för rosten antar jag,priserna inkluderar 15%rabatt på jobb o delar

immis
Hm...Skyddsfilm? Det låter som skivorna är/var "rostskyddsmålade överallt". Så brukar det INTE vara när de är tvådelade, dvs navet i alu behöver inget "rostskydd" i ordets sanna betydelse.

Du gav alltså runt 7200 för byte av skivor samt olje/filter byte, o det inkl 15% rabatt, dvs typ 8500 utan rabatt. Är det original identiska skivor (2-delade) så kan man (jag!) kanske leva med att man inte fått den bästa dealen utan snarare ett standard pris, men du slapp grisa ner dig o det gjordes (förmodligen) av en kunnig mekaniker. Fick du snik "en-delade" skivor så skulle jag inte vara nöjd nånstans, ocker!
im
123
immis
520d -14
var nyss ute o kollade på skivorna,inga nitar utan verkade vara skivor i "en enda" del,dvs navet sitter ihop med skivan hmm...kanske fundera på byta verkstad?

immis
Som jag trodde... Du har fått "snikvarianten", men du fick kanske "borrade" snik som dessa (märkes!) skivor Länk ? Som du ser är priset klart lägre för "snik". Åker du tillbaka o klagar kommer de säga att "dessa funkar lika bra som original o motsvarar original". Det är sant att de fungerar lika bra, samt att de passar "perfekt". Men de motsvarar inte original eftersom de inte är delade, o dessutom förmodligen något tyngre. Allt detta är förvisso helt försumbart egentligen, men man vill väl behålla sin bil som den en gång konstruerades i fabriken? Så för min del är det inte en diskussion om "det är lika bra" utan mer en princip att det inte är som BMW konstruerade bilen, samt varför jag INTE upplystes om att skivorna är av en enklare/billigare variant.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Specificera exakt vilka delar det var (märke och art.nr.) så är det lättare att avgöra om det var billigt eller ej.

Mvh
Johan B

im
123
immis
520d -14
nej inga borrade utan hela utan hål .eftersom bilen gått så långt kanske det är lika bra att köpa delarna o olja själv på nätet o låta en mek göra jobben,eller behöver man kvitton på allt man gjort på bilen med tanke på försäljning i framtiden?lite ambivalent just nu,har börjat att använda bilen i tjänsten vilket gör ca 10 mil om dagen eller ska man köpa en andra bil bes o skattad för 10k och plocka milersättning (totalt kör jag ca 10 mil om dagen) finns det nån gräns för miltal för när värdet sjunker rejält för en f10 diesel?

immis
Jag tror, dessvärre, att du råkat ut för är inget unikt alls för "din" verkstad. Min gissning är att de allra-allra flesta "ej auktoriserade" verkstäder hade monterat dessa "en-delade" skivor, då det är de skivorna som säljs av deras "reservdelspartner" (Mekonomen osv)? Bromsskivor (2 delade om man får tro ritningen) kostar ca 1550 kr/st Länk hos Mekonomen, det var faktiskt inte såååå blodigt, om de nu verkligen är 2-delade. ATE är OEM leverantör till BMW, man kan se på deras artikel nr om skivan är 2-delad eller inte, slutar artikelnr på ".2" så är den 2-delad, som i fallet med din bil (skivor bak) Länk . Det är småfräckt av verkstäderna att göra så här enligt min åsikt, har man upplyst att "skivorna är av en annan konstruktion än original men 100% kompatibla o livärdiga i funktion" så är det en annan sak.

Men som sagt, du behöver inte-inte-inte oroa dig för att funktionen är 100% även med dessa "snik skivor". Det hela är mer en princio sak, man vill att bilen inte skall ha sämre (annorlunda konstruerade) prylar än från fabrik, om nu inte ändringen är en förbättrad konstruktion så klart. Och guesswhat, hade din bil haft "en-delade" skivor från fabrik men din verkstad monterar "2-delade" så är även det ett avsteg från original, men åt rätt håll så att säg :)
Min åsikt: Nya bromsskivor höjer inte värdet på bilen nämnvärt. Utslitna däremot sänker värdet. Så länge bromsskivorna monterats korrekt o professionellt så har det absolut ingen betydelse vem som gjort det. I ditt fall skulle jag se mig om efter en annan verkstad, men vara tydlig med att jag vill att man monterar original-identiska delar på bilen vid reparation, är det något som skiljer så vill jag veta det innan.

Gällande värdet, din bil har nog redan tagit den värsta smällen. Antingen så behåller du den länge till o tar en ny "smäll" eller så byter du nu innan milskräcken gör sig påmind?
im
123
immis
520d -14
på skivor står bara 2519,och belägg;GDB1882 ,olja ;cas 1533F2,1533EC.måste fråga vilka skivor jag fått.tycker för övrigt att jag fått bra vibbar av verkstaden trevlig social.gratis lånebil,bra priser,men kan ju vara så att det är delarna han tjänar bra på?

immis
Klart de har förtjänst på delarna med. Beläggen verkar vara TRW, de är en av OEM tillverkarna. Skivor är inte high-tec, men man vill inte betala fläsk för "no-name" skivor som dessutom har annan konstruktion. Men som sagt det hela är mer en princip sak än att du skall behöva oroa dig för funktionen,eller säkerheten.

Oljan verkar vara Castrol Edge Ti 0W30, det är rätt olja, bra!

Jag skulle åkt tillbaka och påpekat vad du nu vet, o bett att få en kompensation av något slag. Har du bra vibbar så tycker jag att du skall behålla de, får du dessutom nån form av kompensation så visar de även att de tar ansvar. Dessutom kommer de vara fullt medvetna om att du har bra koll på saker o ting nästa gång du kommer för att få hjälp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla noga exakt vilken olja de slagit i!
Det ska vara en BMW LL04-klassad olja!

Beläggen låter som TRW, vilket iofs är ett bra märke som är OEM-leverantör till flera biltillverkare.

Mvh
Johan B

im
123
immis
520d -14
ska kolla upp detta och prata med verkstaden,som vanligt......detta forum är oslagbart!

immis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.