AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.068

Punkteringsindikering (RPA) larmar aldrig

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Jag har rpa på min bil (dvs inga sensorer). När jag köpte bilen (f11 -14) var däcktrycket kritiskt lågt, men ingen varning. När jag bytte däck varnade inte bilen. När jag satte på nya vinterhjul, ingen varning. Igår testade jag ett lägre däcktryck och släppte således ut massa luft, ingen varning efter 30mil.

Mina tidigare VAG bilar har varnat ganska omgående vid däckbyte och tryckjusteringar. Är BMW:n algoritm så mycket mer tillåtande eller varför varnar den aldrig? Det står RPA aktivit under fordonsstatus och alla däcken är gröna.
Vad är er erfarenhet?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Min erfarenhet med iaf e60 och e61 är att det behövs en rätt stor trycksänkning under relativt kort tidsintervall för att den skall larma. Långsam pyspunka tar den sällan men hjulbyte med stor omkretsskillnad tar den direkt. Går det på f11 att kalibrera som på e60/61?

MVH David Öfverdahl
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har bytt till nya kompletta hjul 3ggr, dock med liknande omkrets, men som sagt aldrig fått någon varning.

Kan bara nollställa indikeringen.

De
143
Dez_
520iA Touring -14
För ett par veckor sedan fick bilen nya sommardäck och varken med "verkstadspumpningen" eller med min justerade pumpning har jag fått någon indikering.

Är det verkligen så det skall vara?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Dags för en uppdatering! Har fortfarande aldrig fått en varning vid däckbyte eller pumpning av däck. Men förra veckan varnade plötsligt bilen för lågt tryck fram. Vände och körde hem och kunde konstatera att det var 1 bar i däcket. (Hittade sedan en del av en insexnyckel i däcket).

Så, däcktrycksövervakningen fungerar uppenbarligen, men är ganska okänslig (alternativt är jag grym på att få exakt tryck med min billiga jula-cykelpump)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.