|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en X3 2,0D 2013 förra året utrustad med elektriskt utfällbar dragkrok och 13-polig kontakt. En adapter till 7-polig anslutning följde med men när jag kopplar till släpet fungerar lampor i släpet enbart på vänster sida. Alla kontaktytor i elanslutningen ser hela och rena ut och som första åtgärd köpte jag då en ny 13 till 7 pols adapter från ATV huset som ser exakt ut som den jag redan hade. Men den nya adaptern löste inte heller problemet. Samtidigt var LED-listen i höger bakljus trasig vilket jag misstänkte ev kunde inverka? Men så var inte fallet då jag nu bytt LED kretskortet i bakljuset och nu har fullt fungerande bakljus men problemet med elen i släpet kvarstår tyvärr fortfarande. OBS, jag har testat att koppla släpet bakom en Volvo med 7-polig elkontakt och då fungerar belysning som den ska på båda sidor på släpet så problemet finns inte i släpet. Släpet är ett REKO släp från 2013. Har ni några ideer hur jag går vidare med detta problem? Finns det adapters med annan stiftplacering eller är det ett problem med inkopplingen av släpvagnselen i bilen? Tacksam för tips för felsökning. MVH BengtX3 | |
|
Troligen skiljer adaptern inte på vänster och höger ljuskrets. Vet inte om det finns adaptrar som är "fullbestyckade". Antingen kan du i släpvagnskontakten flytta kabeln på anslutning 5 (höger) och lägga ihop den med anslutning 7 (vänster) eller lägga en bygel mellan de två anslutningarna. Eller så byter du helt enkelt till en 13-polig på släpet, det har jag gjort. |
|
|
OK, Tack för svaret. Ska kolla närmare på kontaktproblemet i nästa vecka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.