|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte precis däck och två gamla däck var slitna, så nu tog jag ett kik efter nya däck. Mina nuvarande däck heter Continental Premium Contact SSR och är köpta på BMW. Jag tog ett kik på Bythjul och kollade upp däcken. Nu har jag lite frågor: 1. Om jag kollade däckets prestanda så finns Bythjul olika mått för hur tysta, ekonomiska osv de är. Dessa såg bra ut, utom på rullmotstånd och bränsleekonomi, där de verkar vara i bott. Är detta något som kommer att märkas eller hur mycket skiljer det på olika däck? 2. Mina däck som sitter på har storleken 205/55R 16 91V (är en 116A från 2010). Men sidan föreslog ett par 195/55R 16. Hur kommer det sig? Dum fråga kanske, men det måste väl såklart vara de som är på som jag måste gå på? 3. När jag köpte bilen sent i juli 2015 så var dessa två däck de bästa på bilen och riktigt bra. Jag trodde nu att alla däck var bra och tycker att de har slitits väldigt fort. De verkar ju bara ha gått i tre säsonger och jag kör dessutom riktigt lugnt och utmanar inte däcken så mycket och under tiden har bilen rullat omkring 3500mil och då hälften på andra däck (vinterdäcken). Så har inte detta gått väldigt fort att slita ut dessa däck? Och vad kan det i så fall bero på? Borde jag typ kolla upp framvagnsinställningen eller så? 4. Sist och kanske viktigast: Är Continentaldäcken bra att satsa på igen? När jag köpte mina Nokia-vinterdäck, så blev bilen inte riktigt lika stabil. Det är kanske så vinterdäck att de har ett annat gummi, men dessa känns ändå stabila. Tacksam för svar! | |
|
1. Du kommer inte att märka jättestor skillnad men det blir ändå en del liter över några tusen mil: Länk EU-märkningen anger enbart yttre buller när bilen rullar förbi, märkningen säger inget om hur mycket det låter inne i bilen, där kan olika däck ha olika påverkan på inre ljudvolymen trots samma märkning, dessutom kan det skilja mellan olika bilar pga. uppbyggnad av bilens chassi och ljudisolering etc. 2. Båda dimensionerna är OK på din bil - de flesta kör nog 205:or. 3. Conti-däcken har en förmåga att slitas snabbt tyvärr, det som gör det hela lite värre är att det är "run-flat-däck" vilka slits snabbare än normala däck som är lite mer följsamma mot vägen. 4. Conti-däcken har bra prestanda men slits som sagt lite väl snabbt. Personligen föredrar jag Michelin då de brukar hålla längst av alla märken jag testat och tester visar på samma sak. De absolut bästa däck jag haft var på E39:an: Michelin PilotSport4 - behagliga att åka på och supergrepp i alla väglag plus att de slets långsamt...några kronor dyrare i inköp men ändå välinvesterade slantar. Är det "run-flat-däck" på vinterdäcken? Om inte, så är de lite mjukare i stommen vilket kan ge lite mer "svaj". Dessutom är vinterdäck mjuka i gummit för att greppa på vinterväg - vilket ger mer svaj på barmark. Generellt vill jag INTE ha run-flat-däck, då de har sämre grepp, är stötigare, bullrar mer, drar mer soppa, kostar mer och slits snabbare...dock ska man ALDRIG blanda RFT-däck med vanliga dito på bilen för då får man konstiga och ibland direkt farliga vägegenskaper! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tror att det är så att Bythjul föreslår det som är standard på varje bil. Dock är det ju inte så många som har standardbredd på BMW. :) | |
|
Stort tack för svaren! Jättebra svar Johan B! Lät trist med Continental-däcken att de slits så fort! Det kanske får bli så att två av däcken får bli något annat helt enkelt. |
|
|
Undvik att blanda olika fabrikat/modeller på däck! BMW är känsliga för sådant och risken är stor att du får konstig väghållning om du blandar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.