AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.463

Power Meter funktion?

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Någon som vet hur Power Metern i BMW mäter effekt och vrid?
Är det ens teoretiskt möjligt att mäta i bilen?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag vet inte hur men gissar att de räknar ut momentet baserat på insprutad mängd och sen räknar ut effekten. Det finns s.k. Momentmätnav som kan mäta töjningen på ex kardanaxeln och på så vis mäta momentet men dessa är dyra och behöver kalibreras med jämna mellanrum så de används inte kommersiellt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också det är en koppling mellan gaspådraget/bränsleinsprutning och vips så sätts vridmomentet, sedan beräknas effekt. Ingen direkt mätning alltså.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Undrar om dom inte tar fram effekten baserat på bilens vikt och rörelse och därifrån vridmomentet.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nja, då blir det nog konstigt om det är uppförsbacke och motvind?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tippar på Grelle's teori, kodade in effektmätaren i min F11 och den går bara upp till 380 NM vid full gas när den borde visa 440 NM (Optimerad).
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Aerobat, varför det? Är det uppförsbacke kräver det helt enkelt mer effekt att flytta vikten vilket i sin tur ger utslag på mätaren. Nogrannheten slår snarare med hur exakt vikten är programmerad (som ju skiljer med lastning). Dvs vet du hur fort en vikt är förflyttad/accelererad så är det enkelt att få fram kraft. Motorvarvet finns ju tillgängligt för övriga beräkningar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att den ska jobba med en g-mätare. Den kan väl även mäta g-kraft i kurvor!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag tror ändå mest på Grelles förslag.
Och jag har svårt att se att det ens är möjligt att mäta vrid i bilen när man kör.
Rörelsen (acceleratonen) minskar ju vid t ex uppförsbacke eller motvind. Det kan man ju inte ta höjd för?
Hade man kunnat mäta i bilen skulle man ju inte behövt bromsbänkar?
Jag tror det mest är en gimmick.
Det finns en iPhone app som använder iPhonen inbyggda G-mätare förresten som man ansluter till bilen.

Men ingen som verkligen har info från BMW?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om vi ska spekulera så förklara gärna hur saker och till ska gå till. Detta är nog inget BMW lagt mycket pengar på, så de ska utnyttja existerande sensorer.

Helmansplay, hur vet bilen vad den väger? Dels utrustning, men även bensinmängd samt passagerare behöver vägas för att din teori ska fungera,Hur registrerar den rörelse? Sedan ska den räkna ut effekt och därefter räkna ut vridmoment, låter omständligt i mina öron. Som någon redan varit inne på måste rörelsen också kunna registrera hur den rör sig i höjdled för att annars skulle det bli tokigt uppför/nedför.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Grelle, absolut finns det ju befintliga accelerometrar etc ombord att använda så inget jag kan tänka mig kosta många kronor. Också plenty med processorkraft tillgängligt så några (i sammanhanget mycket enkla) realtidsberäkningar torde inte vara någon issue. Även luftmotstånd är ju en känd parameter. Vikten som sagt blir det som slår men igen mätaren är ju ingen exakt vetenskap men mer kul grej.
Finns gott om mobil appar som gör samma sak, ta en kik på t.ex Torque.

Ps. Inser att jag var fel på det i upp/nerförs backe - vilket inte apparna tycks fixa heller - men finns ju faktiskt ngn form av vinkelgivare här (t.ex detekterar parkering med lutning) som skulle kunna användas som indata.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Som jag skrev, min mätare visar bara 380 NM även fast bilen har 440 NM. Så några realtidsberäkningar handlar det inte om. Det är något förprogrammerat trams.
Eller så har du inte 440 NM?
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
...eller så är bilen mer lastad/extrautrustad än mätarens "spec" säger. Dvs tar sig fram långsammare så mätaren "tror" att det är ett mindre gaspådrag/effekt.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Om jag också ska gissa så är det rimligt (som flera redan har sagt) att anta att det är gaspådrag och mängden bränsle som styr programmet. Gissningsvis inte mer avancerat än så, ungefär samma princip som när datorn beräknar återstående räckvidd på den soppa som finns kvar.

Programmet har säkerligen någon parameter som säger att max vrid är 380nm oavsett hur mycket soppa som trycks in.

Har man optimerat motorn behöver förmodligen även parametrarna som styr beräkningen av power meter ändras. Kanske är möjligt i Carly eller liknade program?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Optimeringsfilen är körd i bänk, det är 440 NM. Det är inte massa extrautrustning i den som väger. Det är inte heller en massa saker i bilen. Jag har kollat runt i ISTA/INPA och hittar ingen kalibrering för effektmätaren, kan ju ha missat den.

Tror ni gör det för komplicerat i detta fall.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag vill fortfarande hävda att jag inte tror att det är möjligt att mäta vridmoment på riktigt i en rullande bil på en godtycklig väg under godtyckliga väderföhållanden.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Att den skulle mäta detta i realtid är otänkbart på beskrivet sätt. Häng på en släpvagn och tryck gasen i botten. Den kommer visa samma siffror som utan. Testat. Vet också att siffrorna inte ändras vid optimering, det gör där emot acceleration irl vid klockning ex vis 100-200. För mig är det självklart att det är siffror som följer sprutets signaler och ingenting annat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Marcus Källstrand. Vad skulle släpvagnstestet visa? Bilens motor ger samma maxeffekt och maxvridmoment oavsett last om du ger full gas.

Att det däremot följer bränsleinsprutningens signaler håller jag med om.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Att ovanstående exempel med sensorer som mäter acceleration är fel. Jag är mycket väl medveten om att bilens effekt förblir den samma. Därav exemplet. Hade den mätt på acceleration skulle den visa väldigt låg effekt om ett släp var påkopplat, så är inte fallet. Bilen visar alltid samma maxeffekt oavsett extra vikt, optimering, upp eller nedförsbacke etc. Det är bevis för att den inte mäter någon effekt utan enbart visar förprogrammerade data.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Aha, den hänger jag med på vad du menar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.