AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.121

Rullomkrets F20 xDrive -14

je
26
jepped
118d xDrive -14
Hej! Har köpt ett par nya fälgar, efterbliven som jag är kollade jag inte upp det här med rullomkrets. Skulle verkligen uppskatta om någon kan berätta för mig ifall dessa ska vara safe på min xDrive.

Fram: 205/50/17
Bak: 225/45/17

Jag får det till en rullomkrets på 0,39% (om jag har räknat rätt, testa gärna ni också), vilket om jag förstått det rätt inte ska vara några problem.

Kollade på nuvarande vinterdäck som jag fick med av bilhandeln (köpte begagnad) och dessa har följande mått: 225/45/17, 225/50/17. Dessa däremot låter ju inte som de är helt okej. Har märkt att antispinnen går i när man gasar, utan att det spinner. Funderar på ifall det har något med detta att göra.

Väldigt tacksam för svar, ska byta hjul idag..
Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har en kalkylator här:

Länk

0,39% bör inte vara någon fara - en sådan skillnad kan säkerligen uppstå vid lite däckslitage på t ex. bakdäcken.

Men däremot är jag mer tveksam till dina vinterdäck.

Generellt bör man försöka ha så exakt lika rullomkrets fram och bak som möjligt när du har en x-drive.

Vissa hävdar att de klarar rätt stor skillnad och andra att fördelningslådan tar stryk om man har för stor skillnad. Personligen tar jag det säkra för det osäkra då x-drive-fördelningslådorna inte verkar vara de mest tillförlitliga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
je
26
jepped
118d xDrive -14
Bra att sommardäcken ska funka. Misstänkte det... Kanske det jag märkt av med antispinnen. Tycker du jag borde höra av mig till bilhandlaren?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Upp till 1% skillnad ska väl vara okej med xDrive, men jag får det till 3,6% på vinterhjulen. Det låter inte alls bra, skulle definitivt klaga hos handlaren.
Verdi
Japp. På M550d skiljer det strax under 1% original. 3,6% är nog för mycket. Kommer se lite lustigt ut om inte annat. Vet inte om xDrive tar skada, eller det kanske det gör? Det är ju ingen gammal Volvo awd där viskokopplingen överhettas.
je
26
jepped
118d xDrive -14
Jag har nu pratat med handlaren. Han säger: "xDrive kan inte ta skada av olika rullomkrets på det viset gamla Viscokopplingar kunde, så det skall vara lugnt att köra med dom." Vad gäller vinterdäcken.

Vet inte riktigt vad jag tänker om det. Sommarhjulen ska ju funka, men vinterdäcken kommer jag nog byta ut. Tror att strulet med antispinen kan ha att göra med det.

Han säger också: "När det är dags att byta 2 av däcken kan du ju ersätta dom så att det blir helt samma dimension så kanske den känns lite bättre på vinterdäcken."

Det låter inte alls särskilt smart, köra två olika typer av däck med xDrive.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fråga handlaren om han står för en ny fördelningslåda om den går sönder pga. olika rullomkrets...

Ett förslag är ju att han står för två däck...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.