AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.169

Uppdatera MK4 till V32. Precautions?

Zå...Det börjar bli dags att uppdatera mina MK4:or till V32 (senaste versionen av firmware/OS). Har läst på gällande själva förfarandet...Välladdat batteri. Förardörren öppen under hela proceduren. Tändningen i läge 2. Kör igenom uppdateringsskivan (tar ca 6-10 min som mest). Låta enheten boota om tills allt ser "normalt" ut. Klart.

Nåväl. Uppgradreringen är på en bränd skiva, har bränt den i lägsta möjliga hastighet (2X) samt även "verifierat" den brända skivan. Jag har läst att MK4 kan ibland ha problem att läsa brända CD-skivor, om lasern är "si-så-där". Kartskivorna är DVD så jag vet inte hur bra dåligt mina enheter läser CD. Iaf, ponera att den halvvägs in i uppdateringen behagar att inte kunna läsa skivan längre. Vad kan man göra mer än att inse att uppdateringen kommer stanna där? Följdfrågan blir då så klart, hur får man igång enheten igen?

Det jag läst är att man kan inte nedgradera, o har uppdateringen gått galet men den har på nåt sätt ändå "uppdaterat informationen om firmware/OS" så sitter man dumt till... Jag har läst mig till att man då får "tweaka" en annan (elller samma!) version med Navtweak o så att säg ändra versionen till nåt högre än V32 trots att så inte är fallet. Men HUR använder man NavTweak? Jag har installerat programmet, klickat runt lite o hittat vissa redigerbara filer, men i vilken fil hittar jag versionsinformationen till MK4? Och i vilken fil hittar jag "Splash-screen" bilden (funderar på att byta ut den till en egen...)?
Hej,

Informationen om moddning av MK4:ans OS finns lite här och var på nätet. Jag har roat mig med att sammanställa en beskrivning på svenska av de vanligaste varianterna. Den delar jag gärna med mig av. Även en del på tyska och engelska i pdf-format.

Själva uppgraderingsoperationen är ganska enkel och verkar egentligen okomplicerad. Men går den snett, vilket det naturligtvis finns en risk för, lär ingen utom VDO (tillverkaren) kunna ställa saker och ting tillrätta igen. Så sägs det. Själv har jag ned- och uppgraderat ett flertal gånger utan problem, så jag tenderar kanske att underskatta faran.

Vad gäller "splash screen" m fl åtgärder, finns en ganska bra sammanställning här. Den "riktiga kokboken", som beskriver steg-för-steg, kan jag tyvärr inte länka till. Den finns på www.e46fanatics.de, men sajten kräver (numera) registrering och så långt har jag inte hunnit.

Men här är i a f en översikt:
Länk

/Lennart
Då var det gjort. Tog max 4 min, helt utan komplikationer. Nu får mab leta efter de nyaste kartorna, nån som vet vilken som är den senaste (sista?) releasen till MK4?
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Sök efter "BMW HIGH Navigation DVD 2018"

Europa ligger på två skivor.
Om jag inte minns helt fel så ligger Sverige konstigt nog på DVD2 (Eastern Europe)
Ba
7
Bayerische 5
BMW Z4 M 2006
BMW I3 2016
Hej

Finns det möjlighet att få tillgång till en färdigbränd CD för V32 uppdateringen? Någon version som fungerar. Swishar gärna "för besväret" :-)

Hej,

En färdig cd med v32 original, dvs utan alla sorts "moddar" avseende startskärm, fartkameravarningar, fågelperspektiv mm mm, kan jag ordna till självkostnad (cd plus porto). PM:a mig din postadress (och gärna också e-adress), så ordnar jag det.

(Jag utgår från att du drar dig för att själv bränna en cd. Har jag fel, finns det rikligt med fil-material på nätet, både original och moddat, att ladda ned och bränna.)

Det, som brukar intressera mkiv-innehavare, är just olika moddade varianter, inte minst gällande fartkamerorna. Eftersom mkiv i stort har rätt bra koll på geografin men är sämre på att hitta bra resrutter i den, är fartkamerorna ett av de få glädjeämnena med mkiv.

Men vill du börja nosa på sådant, måste diskussionen först fördjupas.

/Lennart
Ba
7
Bayerische 5
BMW Z4 M 2006
BMW I3 2016
PM skickat!

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Är det bara jag som köpt FW-CD på BMW? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.