AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.165

Ställa bilen på pallbockar?

ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Tjena! Ska renovera sommarfälgarna och har inga vinterdäck har.
Så verkar få bli pallbockar då ingen har något att låna ut i däck väg.

Bilen kommer står 2 veckor ungefär,

Har att tillgå Biltema röda pallbockar, och en rejälare domkraft.

Vart lyfter jag bäst utan att tippa hela bilen? Börja fram eller bak?
Måste man ha några adapters när man ställer pallbockar på luftpunkterna?
Kan man lyfta ett hörn i taget eller hur är bäst på just BMW?

Min bil är aoutomat och handbromsen är sådär, ska den ligga i parkering när jag pallar upp den?

Riktiga rookie frågor men vill inte den ska tippa av..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har aldrig ställt en bil på pallbock men vad kostar det på skroten att köpa billigast möjliga utslitna däck på fälg där (eller be att få "hyra")- det måste ju inte ens vara 4 likadana fälgar -bara det är rätt bultcirkel och ett ET som inte är tokfel.
I Malmö finns firmor som hyr ut dubbfria vinterdäck för dubbdäcksägare som ska på semester söderut i Europa (till länder med dubbförbud) men bor man inte i närheten är det nog ingen ide.
Eller lägg ut en annons "jag hyr dina vinterdäck två veckor" mitt i sommaren.
Var i Sverige pratar vi om?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Har googlat lite på det men hittar inget i närheten av vart jag bort.
Har kollat lite på returbilen men man ser ju inget vad dom har för utbud på nätet.
Kanske ska ringa bildemonteringen i stan imon.

Fälgar hade ju varit billigast för någon platta öl eller liknande, speciellt nu när vår värmen kommer är ju öl guld värt 😂😀

Jag bor i Halmstad.
Länk 320 kr för 4 st, bara o köp!
När jag pallade upp mina bilar (E34/E36/E39) så lyfte jag med två domkrafter (E36 med original som följde med!). Pallbockarna ställde jag där domkraftsfästen var... Det brukar finnas "markerade" lyftpunkter. Hittar man inte dessa så kan den som är "lite kunnig" lyfta i en lämplig balk och/eller möjligen nån kraftig bärarm/subframe. Lyft INTE i diff,motor eller låda, aldrig!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just det där med att inte lyfta i diffen är lite märkligt - bilprovningen gör det alltid...

Men jag har funderat på vilka konsekvenser det får för bussningarna som diffen hänger i - de kan inte vara dimensionerade för att lyfta bilen där!

BMW brukar ha information om "tillåtna" lyftpunkter här:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag följer numera alltid biltillverkarens officiella lyftpunkter på modernare bilar (på min gamla Volvo 850 brukar det däremot bli en del inofficiella ibland).

För just E87 är de godkända lyftpunkterna från BMW som i bilden nedan.
Länk
Men detta varierar från modellserie till modellserie så var uppmärksam!

Snälla, använd jackpads gjorda för uttagen!
Länk
Är så trött på att hissa upp BMW's med söndertrasade lyftuttag... Vill ni inte köpa, pinna iväg till Biltema och köp fyra hockeypuckar och såga på! När ni sågat klart alla fyra önskar ni att ni hade köpt fyra istället :-)

För att lyfta upp min E87 på fyra pallbockar så gör jag på följande sätt.

#1 Blockera båda bakhjulen Länk
#2 Börja lyfta upp vänster fram med en mindre domkraft.
#3 Det ger utrymme att rulla in den större domkraften under den centrala främre lyftpunkten och lyfta hela framvagnen.
#4 Dit med pallbockar (och formanpassade lyftpuckar) under vänster och höger främre lyftuttag.
#5 Eftersom det är tillåtet på min E87 att lyfta den i diffen så lyfter jag sedan hela bakvagnen med den större domkraften.
#6 Dit med pallbockar (och formanpassade lyftpuckar) under vänster och höger bakre lyftuttag.

Rekommenderar att försöka hitta det ABSOLUT lägsta pallbockarna du kan hitta om du ska placera dessa under de fyra lyftpunkterna (vilket du måste göra). Min E87 med M-Sport paket är så låg att man måste upp bilen till ozonlagret för att få in pallbockarna - trots att jag bara behöver lyfta den några centimeter för att byta hjul!
Jag har mätt och pallbockar med höjd mellan 20-25 cm skulle räcka för mig!

Men detta är ganska knölig process, du behöver två domkrafter, multipla lyftpuckar etc etc etc.

Fyra skräpreservhjul är tokmycket smidigare! Då kan du använda vilken liten domkraft som helst och räcker med en enda lyftpuck. Lyft i ett hörn, byt hjul, sätt ned, lyft i annat hörn, byt hjul, osv osv osv.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Lyfte en Audi S6 Avant på fyra pallbockar på en grusuppfart med en kompis när jag var yngre (och dummare). Gick jättebra, använde två domkrafter totalt. Började fram som Slangen indikerar ovan.

MEN - det hela var en försiktig och tidskrävande operation, vilket resulterade i att det jobb vi tänkte göra (bromsslangar eller bromsar eller vad det var) aldrig blev av. Jag fick hissa ned på kvällen och åka hem.

Min rekommendation: Blocket - köp vilka jäkla hjul som helst med rätt bultmönster och lägsta möjliga pris.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liten varning kring att ha bilen upphissad länge på pallbockar eller liknande med nedhängande hjulupphängningar:

Jag har en kompis som hade en Audi S4 där bilverkstaden lät den hänga upphissad flera dagar med hjulen fritt hängande och "nedfjädrade" - efter det gnekade och gnisslade hans bil vid gupp etc - troligen några bussningar/leder som hade vridit sig på något sätt eller "lossat lite"...om jag minns rätt fick verkstaden smörja upp gummit överallt (om det är bra eller inte för gummit lämnar vi därhän) för att få den sluta att låta illa.

Jag skulle nog också rekommendera att införskaffa fyra "skrothjul" eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Tackar för all info bra forum detta! 😊

En anledning jag vill ha på fälgar istället för pallbockar är för jag hört som ovan skrev att bussningar och dämpare osv kan uppföra sig konstigt efter eller göra oväsen just för dom hänger i så onaturlig ställning.

Har fått låna ett par fälgar av en kille ska hämta dom ikväll.

Men kan man köpa en sån som passar till lyfta anvisningarna på BMW? Till domkraften eller dom e dyra som satan där kanske.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag köpte Biltemas enklaste blå handvevare till en e91 jag hade, det svarta gummit som följde med behövde sågas till lite, sen passade det perfekt in i lyftpunkten.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
rejäla träbitar kan vara en lösning, hissa på sidan i fästet och för in "stockarna" bakifrån och framifrån. Står bergsäkert !

25 cm breda och 6 cm höga, skruva ihop några ovanpå varandra så blir det bra.

Några bilder här , en del är dock amatöraktiga...

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@timjoh : Nä, de där specialjackpadsen är relativt billiga. Bör finnas i Sverige, annars finns en uppsjö på eBay
Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
...om nu någon skulle ha missat så bör man numera addera tull/moms + 75 postnords avgift på paket från bortre Asien, såsom eBay/Alibaba osv.
Att skicka via Holland fungerar inte varje gång, säger mina kollegor.

Ebay är inte lika självklart ett fynd numera, som det kunde vara förr.

Men handlar du inom EU ska ju inget utöver frakt tillkomma.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När vi ändåså är inne på att palla upp bilar, är det någon som vet var man kan få tag lämpligt träslag som man kan yxa till själv till passande block att palla upp en bil med?

Jag är inte ute efter att bygga något staket, jag är ute efter den typ av trä som jag verkligen kan lita på och slippa få benet fastklämt mellan bromsskivan och golvet och sitta fast där i flera timmar och förblöda till en symfoni av smärta...
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@325cabrio : Helt rätt, länkningen till co.uk varianten av eBay var inte helt utan anledning :-)

Men var uppmärksam, titta ALLTID vad det står var det skickas ifrån ("Item location")!

Jag gillar generellt sett inte konceptet överlag som Kina använder sig av så jag gör allt jag kan för att inte de ska gynnas. Fast man vet ju varifrån det jag köper på ebay.co.uk kommer ifrån... Suck...
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Hinner tyvärr inte beställa på nätet ska ta av fälgarna till helgen. BMW har kanske hemma.

En annan fråga bilen är aoutomat men man lägger bilen i parkering bara? Handbromsen funkar ej den ska in och spännas om jag inte gör det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.