|
|
|
|---|---|
| Kanske skulle det bli lättare att diskutera lämpliga sommarhjul till G30/31 i en separat tråd som ju sammanfaller med årstiden. Troligen finns det många olika erfarenheter/åsikter i frågan. Tycker själv att dessa bilar är värda lite extra omsorg när det gäller val av däck. | |
Transocean |
17''. Om det skall vara tyst. La om till 18'' sommar idag, den tysta bilen försvann. Hankook Ventus S1 Evo 245/45/18 MO |
| Vad hade du för vinterdäck Transocean? | |
Transocean |
225/55/17 Nokian R2 RFT |
| Så inte bara skiljde det en tum mellan hjulen du bytte mellan, utan även bredd, märke, modell och vinterdäck/sommardäck och direkt kunde du dra slutsatsen att det var storleken på fälgen som är den avgörande faktorn över allt annat gällande ljudet... =) | |
|
Lyfter över inlägg från den allmänna tråden, ämnet förtjänar att diskuteras i sin helhet, men kan inte se att Transocean uttryckligen endast skyller på tumtalet. Säkert är detta dock viktigt då hjulets omkrets måste ligga kvar inom en viss tolerans. Har vid flera tillfällen haft kontakt med chassieansvariga i München. Alltid framkommer det att bilarna är optimerade för en viss dimension, ofta den minsta, i det här fallet 225/55 R17. Det finns ett enormt vinstintresse bakom att för dyra pengar sälja större dimensioner, oftast av rent kosmetiska skäl. Större bredd, lägre profil, hårdare blandning (jfr belastningstal, hastighetsklassning, rft), slitbanemönstrets utformning, sämre chassieisolering, grövre asfalt osv bidrar till att bilarna ofta blir olidligt bullriga. Man kan lägga i skum inne i däcket vilket ger ca 1db tystare däck, knappast värt besväret. Db-talet från tillverkaren anger det yttre bullret, ej det som genereras inne i bilen och ger liten vägledning. Ett annat problem är att vi åker omkring med däck som är avsedda att klara 300km/h när vi endast får köra 120km/h. Däcken har knappast någon kontakt med svensk verklighet. Blir spännande att höra fler erfarenheter, det skiljer trots allt en hel del mellan olika fabrikat och modeller av däck och branschen betonar ofta (givetvis i reklamsyfte) vilka enorma belopp man satsar på just bullerdämpning. Man ska givetvis inte behöva lägga 4miljoner på en Phantom 8 med sina 130kg ljudisolering för att det ska bli någorlunda tyst. Borde räcka med 1miljon på tex. en 540i kan tyckas? |
|
|
För att konkretisera så innebar Transoceans övergång från 17" till 18" att man tappade 13,5 mm isolering mellan fälg och vägbana, visst spelar annat in när det gäller hur buller genereras, men det blir svårt att tänka sig att skillnaden inte skulle spela in på ett rätt avgörande sätt. Sommardäckserfarenheterna bör dyka upp närmaste dagarna med tanke på vädret. |
|
|
Som jag tidigare skrivit i den andra tråden, så bytte jag till sommardäck för nästan 1 vecka sedan. Skillnaden mellan 18" 662M (vinter) och 19" 664M (sommar) är väldigt stor. G31 upplevdes med vinterdäcken som helt tyst, kändes som att man satt i sin egna lilla bubbla. Med sommar däcken så är vägljudet något jag numera tänker på, kanske för att det var såpass tyst innan. Det är dock lite skillnad än bara storleken på fälgen, det är ju betydligt bredare däck på 19" där bak. 18= 245/45 runt om 19= 245/40 -fram & 275/35 -bak |
|
|
Mycket bra inlägg från 332. Har provat 18 resp. 19" Goodyear och vilket oljud det blev. Dim.: 245x45/18 och 245X40/19. Kör på standard 225x50/17. = Komfort! Visst blev bilen "fräckare" med större hjul men jag har inget behov av att impa på grannar eller kolleger. |
|
Transocean |
Skillnaden mellan vinter och sommarsulor är helt enorm kan jag fastställa efter dagens t/r till jobbet (8 mil). Nu är det 245/45/18 runt om men på min förra bil en E90 2011 hade jag 225/40/18 fram och 255/35/18 bak utan att det störde mig. Och en E90 LCI har knappast bättre isolering än en G30... försöker att få tag i en db-mätare så att vi slipper godtyckliga subjektiva meningar om buller. Sen är det så att G30:n är den första bilen jag köpt ny; den kommer med däck som BMW anser passar bilen, men varför skall det vara Y=300 km/h klassade däck på en bil som gör 235 km/h ( V ) ....är lite svårt för att förstå :-) Jag har hittills alltid kört med max V-klassade sommardäck på mina bilar, kanske är det Y-klassningen som gör att dom bråkar så mycket? |
|
Skillnaden mellan dubbfria vinterdäck och sommardäck med samma dimension är större, än skillnaden mellan olika storlekar på fälgarna. Typ 18" till 17" gör ingen nämnvärd skillnad om det är likadana däck (Så klart olika dimension) |
|
|
Storleken gör klart sin skillnad, i och med att man får mer gummi med mindre fälg, ingen raketforskning.. De breda sommardäcken bak hjälper inte heller :) runflat: oftast lite mer oväsen. Sen skiljer det sig mellan olika modeller av däck.. kolla decibel på olika däcktest Jag har 4.5km till jobbet med fina vägar, så jag är helt nöjd med mina 20" 245/35 fram, 275/30 bak |
|
| Vilka däck har du, märke modell, rft eller ej? | |
|
Jag har 245/35/20 fram 275/30/20 bak Goodyear runflat assym. 3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.