AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.400

Batteri och startproblem BMW F11 -2011

Har en 520D f11 från 2011 - i vintras fick jag en rad felkoder och lampor som blinkade och verkstaden sa då att batteriet var på väg att bli dåligt. Det laddades upp och har funkat fint fram tills i helgen. Efter några starter/korta sträckor klickade bara bilen vid startförsök. Fick igång den med startkablar men batteriet laddades ej vid körning. Lämnade in bilen som nu fått nytt AGM batteri men nu ringer verkstaden och säger att den vid test på em inte går att starta trots helt nytt batteri som sitter i. Vad kan det nu vara...blir helt matt :)

Tacksam för goda råd
/Anna

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@AnnanasTh Möjlig (men långsökt förklaring) När verkstaden bytte till ett NYTT batteri,så glömde de helt enkelt bort att "registrera det nya för bilens dator" vilket betyder att bilens dator betraktar det NYA som om inget hänt,därför startar den inte. Hoppas att jag har FEL,Nytt AGM batteri är DYYYRT (!)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är nog inne på samma spår som Göran69.

Är det en BMW-verkstad eller åtminstone en som är van/duktig med BMW, eller en "allbilsverkstad" eller kanske t om "Nisse i svängen"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Uppdatering, dessvärre var det inte batteriet - nu säger verkstaden att det är pluskabeln som måste bytas...7600 glada riksdaler kostar det med :) Den är inte hos BMW utan AD bildelar...som tydligen behövde två dagar för att märka att det inte hjälpte med ett nytt batteri.

/Anna

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Bytte precis min långa matarkabel. Den är tydligen rätt kass
Helt erjad och grön vid genomföringen bak.
Tack ock lov på garanti.

Samma symtom du fick.
Gott med garanti, den gällde tyvärr inte för min del. Hur eller hur så funkar bilen fint igen - kabeln såg riktigt risig ut och var i stort sett av.

/Anna

ju
164
juha01
F10 -15
Vart sitter den här kabeln och kan man skydda den på något vis för att slippa dessa problem?
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Som jag förstår det, är det den långa matarkabeln som går från batteriet bak och generatorn/startmotorn fram. Den sitter under bilen.

Tror inte det går att skydda sig från avbrott. Den sitter dolt säger Mekonomen.
Torrt och rent var det när han visade mig kabeln. Tror som vanligt att det är en dålig produkt från början.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är en idiotisk konstruktion med en (öppen) kabelsko under bilen. Istället för att dra in kabeln i batterilådan, då hade det inte varit några problem.

Så här såg det ut på en E81. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Det där måste jag kolla på min F11 - var sitter kontakterna under bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.