|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en E39 530i från 01 med M54B30 motorn. Kattarna sitter på grenröret. Det började med att jag hörde ett "poffande/puttrande" ljud (lite som en dåligt inställd gräsklippare) när jag lämnade bilen på tomgång för att gå in och hämta en grej på jobbet. Ljudet hörs mao inte inifrån bilen. Öppnade motorhuven för att lokalisera ljudet men det var lönlöst så jag åkte hem. Väl hemma började jag detektivarbetet och insåg snart att ljudet härstammade från höger hjulhus, kring grenröret/katalysatorerna. Satte handen vid slutröret och upptäckte att det inte kom några avgaser, bara en smal och långsam strimma med rök. Lät min mor sitta i och gasa upp den till ca 3000 tusen varv men det var fortfarande helt dött bak vid slutröret. Googlade lite och kom fram till att det måste vara stopp i katalysatorerna. Sagt och gjort började jag montera ner avgasröret någon vecka senare (lät bilen stå under tiden), när jag väl fått ner röret startade jag bilen med endast grenrören monterade. Ett riktigt mysigt muller uppstod tillsammans med en rökridå som fyllde halva garaget. Lät den gå i några minuter innan jag sprang in och slog av tändningen. Vädrade ur garaget och lät den stå över natten. Väl nästa dag så starta jag den igen och rökridån uteblev, hasade mig då in under bilen för att till min stora förvåning känna ett bra flås från grenrören*. Tänkte då att det kanske var stopp någonstans i resten av avgasröret så jag tog kompressorn och blåste ur, kände endast en lätt bris i ena änden. Toppen tänkte jag och började kapa upp röret för att hitta stoppet. Tyvärr hittade jag ingenting och det var fritt fram i hela röret, det kanske var för dålig luftmängd från kompressorn. Kröp då under bilen igen och upptäckte att från ena grenröret kom det ett stadigt flöde medans från det andra kom det i pulser, fortfarande ett bra flöde men i snabba pulser. Så nu sitter jag har och undrar om det verkligen är stopp i kattarna, problemet kanske har löst sig själv. Drar mig för att montera ner dom eftersom det är så jävla trångt och dyrt med nya. Har en önskedröm att hitta en annan förklaring på problemet, något ni säkert känner igen er i. Bilen går bra för övrigt, stabil tomgång, bra respons på gas och ingen direkt försämring vid vardagskörning. Vid 4000+ varv känns bilen dock lite slö, inget bluddrande bara som att den saknar några hästar. Kan bero på att bränslefiltret aldrig blivit bytt så vitt jag vet. Jag har inte hört något skrammel från kattarna, den enda anledningen till att jag upptäckte detta var det poffande ljudet och avsaknaden av avgaser. Jag har ingen aning hur länge det har pågått innan. *Jag vet inte riktigt hur mycket luft det ska komma egentligen, svårt att uppskatta hur mycket det blåste men stopp var det inte iaf. Bifogar en bild på felkoderna. Missfire koderna kommer nog från några veckor sen när bilen helt plötsligt började gå som en påse skit under ca 2 mil, sen var det som bortblåst. Länk | |
|
På tomgång är det väldigt lågt gasflöde, så vid avgasröret blåser det ingenting, det bara pyser ut lite så att säga. Har ej provat 3000 rpm konstant, men om man snärtar upp motorn till 5000 rpm genom att stampa pedalen i golvet någon sekund, då blåser det till ordentligt. Ang. att blåsa ur avgassystemet med kompressorn så är luftflödet alldeles för lågt för att det ska märkas något speciellt i andra änden, även om det är bra lufthastighet ur blåspistolen, det är ändå inte många liter per minut som kommer ut. Intressant det du skriver om pulser i ena grenröret och ett jämt flöde i andra. De är väl väldig korta båda två? Tänker om olika längd kan påverka. var det det korta eller långa som pulsade? Högt tryckfall borde fungera som "pulsdämpare" som du är inne på. Ta och läs av "idle roughness" i INPA eller om du har ngt annat verktyg som kan läsa det. Då får du veta om någon av cylindrarna inte bidrar med lika mycket arbete, t.ex. pga sämre kompression. Vore intressant att veta om någon cylinder bidrar mindre än de övriga och i så fall om det är på den halvan som ger pulser (för att en av cylindrarna ger mindre gasflöde). kanske är långsökt, vet inte. frågan är om en eventuellt igentäppt katalysator är resultatet av felaktig blandning? Med väl fungerande motor (rätt förbränning) och lite lagom mycket urvarvning då och då skall dessa katalysatorer hänga med länge. Hur ser grenrören resp. avgasröret ut? Lika rena/skitiga från båda banker? Man kan förstöra en katalysators renande funktion rätt snabbt, t.ex. genom att köra med misständning, men att det också skulle sätta igen den vet jag inte. Om man nu inte lyckas hetta upp den ordentligt med oförbränt bränsle så att den halvt smälter ihop inuti. |
|
|
Länk Går det att se något in i katalysatorerna? tandläkarspegel? Eller är det bara svart äckel? :) Förresten, hur ser ditt slutrör ut invändigt? Mitt har alltid varit RENT, dvs inte sotigt, som det skall vara. Om det är svart är det ju ett tecken på att något med förbränningen inte är som det ska. |
|
|
Tyvärr står bilen i ett garage 8 mil bort så jag kan inte gå ut och kolla nu. Grenrörsmynningen var svart av sot vill jag minnas, inget uppbyggt utan enbart en heltäckande hinna runt om. Vid slutdämparen var det nästan inget sot alls. Angående vilket rör pulserna kom ifrån så var det de högra sett bakifrån, vilket borde bli det bakre och kortare röret. Om du fortfarande äger 525an i profilen får du jättegärna gå ut och känna hur mycket det blåser på tomgång respektive runt 3000 varv. På min var det verkligen noll vid tomgång, endast strålande värme och rökstrimman som sakta letade sig uppåt längs bakluckan. Jag använder mig av BMW Scanner, ska se om jag kan få fram idle roughness där. |
|
|
Aha på så vis. Japp har kvar den. Den har uppnått sån där "allt bara fungerar status". När jag tänker efter har jag faktiskt en anemometer jag kan sätta över röret om du vill ha vindhastigheten i meter per sekund. ;) Jag tänkte mest på om det såg olika ut mellan främre och bakre grenröret, men detlårer ju normalt och särskilt att ändröret inte är svart. |
|
|
Ja det vore ju lite intressant. Synd att jag inte själv har en och jämföra med, får klättra upp i masten på jobbet och sno hem en haha ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.