AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.059

Köpråd BMW 118d f20 -17

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Hej BMW vänner!

Efter att kört VW Golf under snart 3 år börjar det bli dags att byta upp sig lite.

Suget efter BMW är stort då jag tidigare ägt en E46 M-Sport och har därför vänt blickarna mot en 1 serie.

Provkörde en 118d i helgen med M-Sport och passade nog har BMW kampanj. Bilen i sig hade en härlig gokartkänsla och något jag saknat sen min E46. Känns härligt att kunna vara ett med bilen och känna vägen.

Så min fråga till er:

Är det ett bra köp?

Bilen ska främst användas som pendlar bil då jag har 16 mil t/r till jobbet på E20. Tänker därför att jag skulle behöva xDrive, M-Sport är ett måste i min mening.

Hur är kvalitén på 1serie, något övrigt man behöver känna till eller tänka på? Hur ser ni på dieselköp idag? Känns som media gör saken alldeles för stor.

Tips mottages gärna!

Mvh

Kristian

Vi har en till salu för tillfället som vi inte längre har behov av. Den har fungerat alldeles utmärkt. Snål och ekonomisk och väldigt smidig.

/Anders
Hade jag varit i din sits hade jag absolut kikat på en 118d. Dock hade jag valt automatlådan med adaptiv farthållare, något jag inte tror du kan få med Xdrive. I övrigt hade jag givetvis tagit med M-sport och Harman/Kardon ljudet.

Håller du dig på E20 med bra däck så är det inga problem med bakhjulsdriften, inte annars heller egentligen. Det är ju ingen M140i direkt även om det finns lite vrid så klart.
le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Låter som bra råd! Adaptiv farthållare har jag ju på golfen och det är helt klart smutt! Automatlåda och xDrive går som du säger endast med 120d.

Personligen gillade jag den manuella lådan, mycket härligare en den som sitter i golf. Har dock inte prövat BMWs automatlåda.

Hur ser du på kvalitén? Några kända problem? Läst något om tidigare dieselmotorer i e87 som haft problem med kamkedjan. Känns dock som att det borde vara åtgärdat nu när det snart kommer en helt ny 1 serie.

Jag har inte haft några speciella problem och allt känns bra. Hade en 120D E87 förr som hade problem med kamkedjan men inte hört något om dessa, så borde vara lungt!

Jag har själv den manuella lådan men den kan du inte få med adaptiv farthållare hos BMW.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag älskade min F20 och saknar den fortfarande. Jag hade standardljudet och var nöjd med det. Automaten är en dröm, och bilar med M-chassie är trevligare att styra.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag va super nöjd med vår 120d F20 M-sport inte ett enda fel på 10,000 mil Förutom bubbla på bakluckan, garanti. automat är ett måste tycker jag.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
jag håller med Levvek att Msport är ett måste och xDrive är roligt men inte nödvändigt direkt. Msport gör ju bilen betydigt mer attraktiv på begagnatmarknaden dessutom.

Jag tror media överdriver den här dieselaffären, precis som Ts är inne på.
le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Det låter lovande gott folk.

Fick provköra en 320d M-Sport med automatlåda och adaptiv farthållare igår men för den kombinationen behöver jag upp till 120d för att få behålla xdrive.

Nu lutar det mer åt att avstå xDrive för automatlådan var magisk och prisbilden är lite för stor för att få båda.

Kanske droppar priserna ännu mer på diselarna och då kanske man kan göra ett kap nu när media svartmålat diesel.

je
26
jepped
118d xDrive -14
Hej! Kör en 118d från 2014, alltså innan facelift. Har xDrive, sportline och manuell låda. Funkar toppen, rolig bil att köra. Hade definitivt kört på en M-sport om du hittar någon fin.

xDrive är verkligen toppen, ligger härligt i svängarna, är ju fortfarande bakhjulsdominant.

Enda problemet jag sett på min är att det uppstått två rostbubblor på min bagagelucka. Finns en tråd om det här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.