AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.616

Ny m140i fel av återförsäljare

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Beställde en m140i xdrive shadowedition som jag skulle hämta i lördags. Väl där får jag till min förvåning se att bilen har chrome njurar och utan mperformance dekalerna i trösklarna jag beställde till. Njurarna är förmodligen en bugg i konfiguratorn men dekalerna kommer jag inte kunna få monterade pga att dom lackskyddat bilen innan, och då inte fäster på keramiskt lackskydd enl säljaren. Nu får jag 30mil extra resa och vänta en vecka extra på att få leverans, utan tillvalet jag beställde till. Kan jag förvänta mig någon kompensation på det här? Ganska irriterad då allt skulle vara klart för lev. enl säljaren.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du kan väl börja med att fråga säljaren snällt om dom kan ge dig typ en uppsättning mattor eller nåt annat ur tillbehörskatalogen som kompensation för dina extra 30 mil. Men några större pengar eller värde tror jag inte du kan förvänta dig.

Missar gör alla men tyvärr är det sällan man tar ansvar för sina missar. Så risken är stor att du kanske inte får nåt öht, du får ju bilen som du beställde den. Förvisso inte från början men en vecka senare liksom.....

Och 30 mil "extra" det gör väl inget eg i en ny fin rolig M140i ;-) Finns ju sämre bilar att åka 30 mil i om man säger så.

Niklas

Fransosen
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Absolut kan man göra fel och 30mil gör mig kanske inte så mycket besvär. Däremot är det tråkigt att jag inte kan få bilen lev exakt som jag vill ha den.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är alltid trist med extra pyssel, tiden det tar får man ju aldrig igen. Men i den allmänna konkursen lite senare spelar det ingen större roll ;-)

Ang dekalerna så är jag rätt säker på att dom kan monterar ovanpå det keramiska undermedlet. Kolla med dom som gjort jobbet så ska du se att det antingen går att montera ovanpå eller så kan dom nog polera bort det just där dekalerna ska sitta.

Det mesta går att lösa även om det kanske inte går på en gång.

Niklas

Fransosen
Till stt börja med har du rätt till skadestånd (står så i kontraktet) om leveransen är försenad.

Min bil blev försenad 4 veckor från utsatt datum (som jag fick vid beställning).
Bmw ville inte kännas vid detta, jag hänvisade då till kontraktet, vips så fick jag låna en i3 i en månad tills min bil kom.

Du har även rätt att häva köpet om dom inte kan leverera bilen i tid (2 veckor försening sen kan du häva har jag för mig)

Och har du med sidodekalerna i din beställning, ja då ska dom sitta på! Stämmer inte bilen till 100% med ditt kontrakt, ja då e det bara å tacka nej till den. Då ska du se att dom mer än gärna lackar om trösklarna för att kunna få på dekalerna samt ger dig en lånebil under tiden...
Stå på dig! (Och läs ditt kontrakt)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ESvensson !

Mest nyfiken om du får lev datum i kontraktet ? Det står inget i mitt kontrakt.

Vid min beställning sa säljaren ca 3-4 månader , jag skulle få mer exakt datum efter 1 vecka. I orderbekräftelsen står det bara önskad prod.v.13. Nu blev den tillverkad v.11 istället. Fick du så spikat datum så de vågade sätta det i kontraktet ?
I standardavtalet så finns fältet "Tillv. år - månad". I mitt fall så fyllde säljaren i detta vid kontraktskrivning då de hade en slot tillgänglig, har dom inte det så kan jag mycket väl tänka mig att ett muntligt "3-4" månader är det besked man kan få, men sen är det upp till dig att uppdatera köpeavtalet när en fast produktionsvecka är satt.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
okej , säljaren var lite "luddig" när han sa det. Min tanke var att de kan ändå inte spika det , det kan hända saker oförutsatta på vägen.

Min blev som sagt producerad v.11 , säljaren sa att det tar oftast mellan 4-6 veckor därefter. Jag frågade honom igår hur det ser ut med bilen. Just nu är det hårt tryck på transporter från Halmstad men han lovade att hålla lite extra koll.
Hade ”planerad leveransvecka” med i kontraktet.
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Har du dubbelkollat att du har svarta strålkastare och mörka bakljus etc? så du inte har fått en "vanlig M140i"?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Bilen är levererad nu, säljaren skulle ta bort m märken på sidoskärmar men kryssat i en annan ruta så jag fick kromnjurar. Fick med dekalerna utan kostnad iaf. Men vilken bil, bara provat fullgas till 4000rpm än så länge och den känns redan då snabbare än min gamla 335a med mhd steg 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.