AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.264

Problem med att få loss en skruv som håller Bromsskölden E46/318

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Helloj.
Tänkte byta handbromsbackar i hlegen som var men det sket sig då bromsskölden var så nedrostad att jag inte kunde återmontera de skruvar som håller backarna.
Så det blev till att beställa nya sköldar - so far so good.
Skölden hålla på plats av 2 st "M6" och 2 st "M10" - skriver "" då det inte verkar vara sant. "M6" orna fick jag loss med nöd och näppe men de sk "M10" orna går inte att få loss så länge som hjulnavet sitter kvar. Enligt "spec" så sklal det vara en nyckel stlr 16 men när jag sätter dit en hylsa så är den för stor medan en 15 är för liten. Även om jag slipade ned en blocknyckel 15 tills den "gled in" så tar ytersidorna i den lilla tapp som sticker ut. Även om jag slipade ned kanterna så är det för lite skruvskalle kvar.
Att få in hylsa med spärrskaft går inte pga av utrymmesskäl.

Några tips (som inte innebär att jag måste ta loss lager/hjulnav ?

Om det inte går så är jag inne på att helt enkelt klippa upp hål i den nya skölden för de 2 skruvarna om sedan "najja" lite där för de 2 M6:or sitter ändå nästan kant i kant med de hål som man använder till att "fästa" backarna med (så det bör hålla utan att plåten böjs.)

Se bild över vilka 2 skruvar jag menar: Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Testade du med 6-kants ledhylsa? Värme kan hjälpa...Är det E46 M3?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Nope.
Det är en 318.

Funtar på om man skulle borra ett hål (om det går) och dra dit en svipitt.

Skall dock köpa en LED nyckel först och slipa ned lite så man får en rak kant på hylsan.

BMW CS #05XXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värme med gassvets!
Det brukar lossa det mesta...

Är det riktigt jäkligt går det kanske att svetsa fast en mutter ovanpå som är lite mindre och kan greppas lättare - svetsa i hålet på muttern.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Problemet är att jag inte får ngt bra ingrepp så då funkar det inte med värmen plus att det verkar som om skruven inte är en "15" eller "16" utan mitt emellan.

Det där med att svetsa fast en mutter är nog det enklaste - skall prova det om jag inte får det att funka med en LED nyckel.

BMW CS #05XXX

ol
161
olve
535D -07 LCI
En 5/8 tumnyckel är 15,8 mm prova med den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, jag måste haft samma problem när jag demonterade bakvagnen på min E30.

Jag undrar om inte jag satte en hylsa på skruven, alignade ett av hålen på navet och satte en förlängare (1/4" eller 3/8" vad som nu passar) genom hålet och använde vanligt ledhandtag.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Återkoppling.

Med en 5/8 dels hylsa så satt det som en smäck. Problemet var bara att jag hittade ingen hylsa med 1/4 anslutning (vilket går igenom hålet).
Så jag fick inte plats med en spärrnyckel.
Jag löste det hela med att borra ett genomgående hål i hylsan så jag kunde få i en modell kraftigare skruvmejsel.
Med lite tryck bakpå hylsan och ett slag på mejseln så lossnade det hela såpass mycket så jag kunde fortsätta med en ringnyckel 16.
Båda skruvarna gav stort motstånd hela vägen ut och när de kom loss helt så ser gängorna runda ut ung som om ngn har använt en skruv med fel stigning.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tummått på BMW. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Kan det vara som så att någon har tvingat in en tumbult i ett hål med mm-gänga? Därav de rundade gängorna.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är inte några tum-mått på den skruven (eller någon annan skruv på BMW från den perioden). Det finns bara ett ställe på BMW's i närheten av denna tidsperiod där man använder tum-mått på skruven (på E30/E36 men man övergav det till E46).

Så det där är något riktigt dåligt hemma-mek från tidigare ägare/verkstad, precis som du skriver Mats.

Lite kuriosa - jag har plockat ned både E34 och E30 i minsta molekyl - nu menar jag verkligen skruvat loss varenda skruv och varenda liten detalj och bokstavligen körde bort dessa bilar i små bitar från garaget. Och på dessa finns inga tum-mått på några fästelement - med ett undantag. De märkligaste måtten jag hittade var skruvarna till infästningen av säkerhetsbältena - de är 7/16" skruvar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu blir det riktigt off topic... ;-)

Det har jag lagt märke till också att bätesbultarna är UNF 7/16 på många bilar. Någon amerikansk säkerhetscertifiering som ligger bakom?

Eftersom jag spridit mitt bilägande så har jag sortiment av det mesta i Skruv och gängväg i garaget. Men det jag inte lyckades få fram var en gängtapp för att rensa gängorna till topplocksbultarna på en Reanaultmotor. M11 fingänga och gängan långt ner i blocket. Fick modifiera en bult istället för att snygga till gängorna i al-blocket.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.