|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fick nedslag på besiktningen: Bromsskivor fram behöver bytas båda sidor. Glapp i spindelleder fram, främre båda sidor. Bra att veta: Krängningshämmare fram yttre båda sidor glapp i fastsättning. Någon som har tips på var jag bör införskaffa dessa delar och vilken kvalitetsnivå (pris) man bör sikta på. Tycker ni man ska byta mer när man ändå håller på? BMW tyckte inte det på en bil av denna ålder (-02). Har kollat på BMW men det är ju fantasipriser... Länkarmar 1600:- styck plus bussningar för 600:- styck. Montering 3500 :- Bromsskivor 4500:- för två. Montering 2000 :- Kränghämmarstag (vet ej). Montering 1000 :- Eventuellt hade jag kunnat byta åtminstone bromsskivorna själv men tror inte jag har orken att göra det just nu så blir nog att leja bort alltihop denna gång. Bytte belägg för ett år sedan så dem hade jag tänkt behålla. Några tips? Bra märken, sånt man bör hålla sig ifrån, spelar det ens roll? | |
| Ja köpte nåt franskt märke (ska försöka komma på fabrikat) köpte allt i framvagn för 2300 + frakt. Ja åkte 6000mil (2år) innan ja fick nerslagen på en spindel å ett styrstag dock bytte ja allt själv | |
|
När du ändå ska byta så mycket, är det lika bra att köpa ett komplett framvagnskit - brukar finnas för rimliga pengar. Det blir inte så mycket mer skruvande om man tar allt på en gång och du måste ju göra fyrhjulsinställning efter varje gång du skruvat i framvagnen = billigast att ta allt samtidigt. Generellt bör man försöka köpa hyfsad kvalitet om man inte vill byta snart igen - billiga bussningar/leder brukar ge sig rätt snabbt. Lemförder och Meyle HD, brukar anses vara de bästa fabrikaten, men det finns andra OEM-leverantörer som t ex Moog, TRW etc. som håller bra kvalitet. Delphi, Febi/Swag, Mapco, Monroe är några märken som brukar vara ganska bra men är lite billigare. Rena budgetmärken eller billigt no-name-kinaskräp skulle jag inte använda då hållbarheten brukar vara kort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja problemet är att jag inte kommer ha tid/orka fixa det själv och lägger de på 1000 kr per monterad del från en fast prislista oavsett vad man byter i övrigt så vet jag inte om det är värt det när jag inte kan göra själv. Och sant, hjulinställningen hade jag glömt... Där blir det ytterligare en slant. Hur är VAICO? |
|
| Asså...Jag köpte "billigaste no-name" kitet till min VW Passat -96 från ATP-Autoteile, de har även kompletta framvagnskit till E39 för runt 120€, kitet till Passat låg i samma härad. Iaf, jag har kört över 16000 mil med dessa superbiliga delar. Bilen var precis inne på besiktning, o det fanns inga glapp, eller inga glapp jag fick anmärkning på i vart fall, eller ens glapp som jag kan märka/känna, då främst vad gäller styrningen. Så jag hade satsat på ett sånt där 120€ kit. Monterat själv ytterst korrekt och noga. Ställt in framvagnen hos nån som vet och kan. Gör du på detta vis så räcker det med 2000 kr ungefär, och 3-4 timmars eget arbete. | |
|
Moog hade ju bra pris på bussningarna iaf: Länk Ja, problemet som sagt att "lyxen" att fixa själv existerar inte just nu. Jag får bita i kostnadsäpplet för jag har för mycket annat i livet just nu än ork att lära mig göra detta. Om det tar 3-4 timmar (för en erfaren vilket jag dessutom inte är) plus att jag måste hyra hall för att ens kunna göra det så kommer kostnaden dra iväg ändå. Bara hallhyran lär ju närma sig tusenlappen innan jag är klar. För att inte tala om att jag säkert saknar massa verktyg som behövs också... Tips på bra bang-for-the-buck-märke för bromsskivor? |
|
|
Krängningshämmarstagen fanns visst på biltema för 140:- styck. Såg på youtube och byta dem såg ju busenkelt ut. Men youtubefällan har man gått i förr hehe. |
|
|
Beställde delarna från bildelaronline24.se. Beställde RH-skivor men fick nu idag levererat STARK-bromsskivor. Suck. Har klarat mig tidigare när jag beställt från dem och autodoc.de (samma företag). Typiskt då jag behöver ha bilen fixad rätt snart. Nån som monterat dit STARK-skivor och vet om det bara är skit? |
|
|
@ Johan B Jag köpte Lemförder till min Merca för mer än 15år sedan,de va ju BRA grejer :-) Fast gamla Mercan hade ju en sällsynt genomtänkt framvagn. Bakvagnen hade ju en del betänkligheter i klass med VW's... Men Sindelfingen är på "sätt & vis ursäktade" då de satte NY standard,redan -83... |
|
|
Stark är "brandade" Kamoka, vilket i sin tur är ett polskt företag som köper delar från allehanda leverantörer... Inget jag skulle betala fullt pris för! Deras prissättning på "Stark" är helt sjukt hög och då ingen annan säljer "Stark" kan de säga: Du fick ju dyrare delar än du beställde! Men som sagt; de skulle vara prissatta som Kamoka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag betalade 711kr totalt för 2 st... Kan man kalla det fullt pris? Deras eget pris på Kamoka var högre iaf. Återstår se vad jag fick för länkarmar dock. Vad jag förstått då jag läst kan bromsskivorna vara ok kvalitetsmässigt däremot länkarmdelar bör man ha bättre grejer... |
|
|
Min taktik med E39:an var att byta hela framvagnen ca var 3:e år, men med billiga delar - jag betalade 1995:- för 8 delar av lägre kvalitet (dock perfekt passform) från Claus Autoparts som enligt rykten inte håller på längre. Men lika billiga kit finns t ex på Skruvat: Länk På så vis hinner inte grejerna fastna särskilt hårt så det går snabbt att byta och är i princip bara att skruva loss utan att hålla på med värme och släggor. Hammare och skruvgaffel räcker då för lederna som ska isär. |
|
|
Eller så köper man runt om för 600 kr mer Länk Det skruvat säljer för 2000 hittar man för 1200-1300 på ebay.de, samma "skrot". |
|
|
Enligt hemsidan där jag när jag loggat in kunde se att de bytt varan verkar de inte ha bytt något annat till Stark iaf. Väntar på paket två... Eftersom jag inte orkar byta skiten själv så åker jag ju på den kostnaden. Då är fullbyte var tredje år kanske lite att ta i... Men visst nog skulle det vara skönt med en toktight framvagn. |
|
|
För det första bad BMW mig att beställa bussningar till länkarmarna men det verkar ju ha följt med på de jag köpte Länk ? Finns det olika varianter där man får med och där man måste köpa separat? Klantigt av mig, dyrare än nödvändigt... Har ringt runt lite nu när jag fått alla delar. Totalpriset på BMW låg alltså på 6500:- utan hjulinställning. Sedan har jag fått priser från oberoende firmor från 3700:- för allt inklusive hjulinställning till 9500:- Eftersom priserna varierar så mycket vad är rimligt? Har firman som gett mig lägsta budet missförstått jobbet??? Och som avslutning hej o hå, läste nu nånstans att Ridex också är deras eget märke. Vafaaaaan... |
|
| 3-4h på att byta allt skrev du tidigare men enligt MECA (tror jag det var) skulle det vara 5,5h jobb bara för länkarmarna med spindelleden? Är det rimligt? Låter ju som väldigt mycket tid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.