AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.750

Ang köpråd BMW 330d

ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Hej har lite funderingar.

Bilen jag hittat är en BMW 330d, 2010, sport aoutomat,18 000mil.
4 ägare totalt vilket är bilhandlare, 2 brukar varav en äldre herre längsta tiden.
Full service historik.

Vad bör man tänka på?
Är milen något att oroa sig för?
Är aoutomatlådan något att oroa sig för?
Där är panoramatak är det något som man bör kolla specifikt på?

Är helt enkelt mest orolig för milen och växellådan då jag oftast köper lågmilade bilar. Har tidigare haft en 330d manuell 2011 den gick kannon dock manuell.

Och vad tror folk om skatten på dessa? Kommer den skjuta som fan i pris är dåligt insatt? Idag ligger den på 4000kr

Mvh
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
Undrar detta också :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Slitage och underhåll är inte linjärt med miltalet. Det innebär att bilen mycket väl kan kräva mer underhåll vid 12000 mil än vid 18000 mil. Det kan också vara tvärtom. Det enda man kan vara säker på är att den kommer att kräva det. Budgetera för att kunna underhålla bilen. Den är ändå billig jämfört med en ny bil på grund av den väsentligt lägre värdeminskningen.

3-serie har färre typfel än 5 serien så den ligger väldigt bra till. Automatlådan håller bra. Ett oljebyte var 16000e mil kan vara bra i övrigt inget särskilt att tänka på där. Panoramataket kan läcka men det är särskilt vanligt.

Jag har haft en 22 tusenmilare som jag ägde mellan 20 och 23 tusen mil och det enda underhåll jag behövde göra på bilen var en hjulinställning. Man kan alltså åka oerhört billigt om man köper en långmilare som är väl underhållen.

-------
//Lövet
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Har en 325d med samma motor automat, kört från 10k mil till 16k och bytt en kontakt till ljusviddsregleringen och bromsar samt glödstyrenhet även bytt batteri men det var mest för att jag inte vill stå med lite ström huxflux i kylan. För övrigt har den gått suveränt! Oljebyte i lådan är viktigt kändes som man fick en ny låda efter bytet , skatten måste man ju vara synsk för att kunna sia om.. men som det verkar nu så kommer inte vi med ”gammbilar” att påverkas så fruktansvärt.
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Tack för svaren. Pratat med ägaren och ska åka i morgon och hämta bilen. 2 ägare inom samma familj far och son. Fullservad på BMW . Så blir troligtvis köp 😊
"Jag har haft en 22 tusenmilare som jag ägde mellan 20 och 23 tusen mil..." Que? Jag har (köpte!) en 20000 milare vilken jag ägt i snart 20000 mil till, dvs mellan 20 och 40 tusen mil, Ingen BMW dock, har "åkt" på att byta bromsskivor, bromsok, tändspole och kamrem (3 gånger!). Har även monterat nya dämpare, för att jag ville ha fräscha prylar men efter 20000 mil är det dags igen...

18000 mil kan vara en "brytpunkt". Att dämparna sett sin bästa dagar kan du utgå från iskallt. Kommer besiktningen klaga de närmsta 15000 mil? Förmodligen inte, om det nu inte börjar "pissa" olja från nån dämpare... I regel blir det billigare att laga "kända fel" innan de uppkommer, tex som att byta dieselfilter, byta olja i lådan osv. Det som kan kosta är att laga varenda liten teknisk "komfort detalj", tex om PDC börjar fungera så-där eller att just panorama taket börjar strula, vad vet jag... Men om man ser till de rena "bil mässiga" sakerna, dvs att bilen tar dig från A till B på ett säkert sätt så tror jag inte att det finns mycket att oroa sig för?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.