AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.394

Instrumenten lyser, nyckeln vrids om, men startmotorn går inte

Min ena nyckel till e46 2003, kan inte starta bilen.

Går givetvis att vrida om, allt lyser, bränslepump snurrar, men ingen startmotor.

När bilen startats och körts med den andra nyckeln, stängs av, kan den startas med den "konstiga" nyckeln. Men inte när bilen stått ett dygn. Då måste den startas den "hela" nyckeln..

Vad kan detta vara??
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Låter som att den ena nyckeln inte öppnar startspärren, DWS.

Tror inte den kretsen i nyckeln behöver ström för att öppna startspärren men inte helt säker.

Är det fjärrnycklar - funkar båda att låsa och låsa upp med? Då har du ju batteri i nycklarna.

Att koda in fjärrdelen i nycklar finns gott om videos om på youtube (görs med nyckelknapparna) men att koda in en ny nyckel så den öppnar DWS kräver extra hårdvara, en AK90 för några hundra på Ebay (numera + moms och tull via postnord). Köpte en sådan men hann inte prova den innan gamle touringen dog av andra anledningar.
Givetvis kan man åka till BMW och köpa nycklar men ta med stora plånboken - tror en ny fjärrnyckel kostar omkring 2000 hos dem.
AK90 klonar en befintlig istället.

Sätter man i en nyckel som låser upp startspärren så förblir dne upplåst en lite stund och du kan starta med en annan nyckel innan startspärren blockerar igen. Vet inte hur länge den förblir öppen.

Lycka till!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jepp, båda är fjärrnycklar. Original.

Det var en slump jag provade, reservnyckeln hade legat i sekretären några år, och inte funkar att starta med längre. Just startspärren låter troligt.

Allt annat funkar, upplåsning etc..
Jag tror mer på att "reservnyckeln" på något sätt försvunnit som "godkända och aktiverade nycklar" i DME/EWS? Med andra ord, man får aktivera nyckeln igen? Detta kan nog göras via INPA tex gissar jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.