AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.525

Kondens i bensin eller dålig tändspole?

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej!
Tänkte se om jag kunde få lite hjälp av er.
Jag har en 2a bil som har stått mycket under vintern med lite bensin i tanken. Efter en längre stillastående period så användes den och då började motorlampan lysa och bilen gick dåligt på tomgång och under 2000 varv. Det är en bensinmotor.

Jag har tankat halv tank och fyllt på en flaska k sprit. Motorn går bättre men symptomen är kvar. Lite mildare dock. Tomgången är stabil nu.

När jag har kört bilen så luktar det brännt. En annorlunda lukt.

Så mina frågor är:
- Kan det var kondens i tanken som orsakat problemet?
- Kan det vara fel på tändspole eller kablage?
- Den brända lukten, var kommer den ifrån? Kan det var oförbränd bensin som rinner ner i katalysatorn och skadar den?

Vore tacksam för lite vägledning innan jag åker till verkstan. Ska jag prova med mer k sprit och full tank?

Mr C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slå i några liter E85, det är ju defacto mest etanol...fast till ett extremt mycket lägre literpris än K-sprit eller liknande!

Annars har RedLine-Oil en bra produkt som binder vatten väldigt effektivt.
Har för mig att den heter Water Remover.

Tanka fullt för att få i fräsch bensin och blanda upp ev. kondensvatten!

Vad är det för bil?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ok, tack för tips. Det är en Ford Mondeo 3.0...😊

Mr C
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Mondeo 3.0...
Intressant. Nästan att jag köpte en Mondeo 2.5 för ett tag sedan.
Din 3.0 är import förmodar jag?
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Nä det är en gammal 05a. Minns du St220? Det här är samma motor men lite tamare chippad typ.

Mr C
Fyll 5 liter etanol och resten bensin.
Det kommer ta bort fukten.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Gjorde så idag. Har bara kört ett par mil hittills men får prova igen imorgon. Tycker att det är konstigt att tomgången försvinner ibland.

Mr C
Hm...Har den "elstyrt" gasspjäll så kan det vara som så att spjället måste "synkas in" så att säg, om den inte kan "lära" sig själv. Startade nyligen en 330i E46 efter lååångt stillestånd utan batteri, bilen har elstryrt gasspjäll. Iaf det dröjde typ 10-15 min innan den hittade tomgången, de första 5-7 min fanns det ingen tomgång alls, den dog så fort man släppte gasen...
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Intressant att höra Dawwe!

Mr C
Det är olika beroende på tillverkare...Vissa VAG måste "grundställa spjället" med Vag-com tex...Som sagt hur det är på Ford vet jag ej, faktiskt inte ens hur det är på BMW mer än att 330i hittade tomgången efter ett tags gasande....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.