AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.007

Tända bakljus med ljusknappen till vänster "Automatisk halvljusstyrning" F11 -16

Hur är det egentligen med bakljusen på F11 med ljusknappen till vänster "automatisk
halvljusstyrning"? Att de är tända på natten och i dåligt ljus är jag helt på det klara med men hur är det i dagsljus? Jag har för mig att mina alltid har lyst i dagsljus men det gör de ej nu så jag känner mig osäker. Skall alltid bakljusen lysa oberoende av omgivningsljus? Tacksam för klarläggande
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
De lyser inte i dagsljus när den står i A på en 2016 och ska inte.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
De lyser inte från fabrik, men det går att programmera så att de lyser jämt. BMW kan genomföra detta, men det kräver en fullständig mjukvaruuppgradering så de brukar debitera motsvarande en timmes arbete för detta.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ska man vara helt korrekt så är de väl tända i dagsljus om torkarna går, i övriga situationer är de släckta under dagsljus.

Jag har kodat GT'n så de alltid är tända. Använde iCarly, tyvärr gick det inte att koda motsvarande på Gran Tourern med iCarly.

Det som är lite läskigt med att de är släckta är när det är dimma och dagsljus och man inte slagit på dimljuset bak... jag har inte testat med förutsätter att bakljusen tänds om man slår på dimljuset.

//Stenback
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Du kan inte slå på dimljuset bak om inte halvljuset lyser.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På tidiga 2011 F1x lyser alltid bakljusen. På min uttagen 2011-08-31 lyser de. Försäljaren sa att om jag hade beställt bilen något senare hade bakljusen varit släckta då DRL (varselljusen) är aktiva. Jag är glad att jag fick en bil vars bakljus alltid lyser.

(Dock går det i min iDrive att koppla bort varselljusen helt. Men det är en helt anna historia.)

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
RY
155
RYN
545e -21
Något att tänka på också är att en tillkopplad släpvagn förblir släckt så länge inte bilens bakljus lyser. Detta gör att man plötsligt kör olagligt om man glömmer slå över ljusomkopplaren till "till".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.