|
|
|
|---|---|
| Monterade en MK4 samt 16:9 display i en E39 (byggd juli -98 med original 4:3 navi). Testade först MK4 med 4:3 skärmen, allt OK. Med 16:9 skärmen så fyller bilden inte ut hela displayen. Testat med annan 16:9 men samma där, o även med annan MK4. Vad är det jag missar? | |
| Dawwe jag gjorde det för många år sen, vill minnas att man kopplade om video kontakten plockade bort den blå kontakten eller vit och stoppa in den någonstans:) minns inte exakt men allting sker för bak.. ska googla lite kanske jag hittar nåt. | |
| Ja jag har lästa att MK4 har inbbyggd ”video”, vet oxå att video är inbyggd i TV-modulen på 4:3, men inte vilka kablar som skall kopplas hur. Vill inte ha sönder något... | |
|
I slutet av det här dokumentet finns det två videor. De handlar mest om själva den fysiska operationen för både MKIV:an och monitorn. Kunde inte helt följa med i alla detaljer, men så vitt jag förstod, fanns det inga speciella svårigheter eller handgrepp för att få till 16:9 - bilden. Länk /Lennart |
|
| Jänkebilar har ingen videomodul så att säg som tidigare E39 har/hade? | |
| Jo men jag har en digital variant på ingång så... | |
|
Nu har jag rensat lite bland mina tidigare inlägg i tråden, eftersom de ledde fel. Detta ber jag synnerligen om ursäkt för! Att jag tog bort dem är för att inte leda eventuella framtida informationssökare fel också. Mitt föregående inlägg får stå kvar, eftersom länken leder till en grundlig genomgång av operationen. Men vad jag vill komma till är, att jag själv bytt både till MKIV och 16:9-monitor och - hur glömsk får man bli?!!? - gått igenom precis samma process som Dawwe! 4:3-bild i 16:9-skärmen.... Såg det nu, när jag gick genom mina anteckningar från arbetet för ca fem år sedan. Den första hjälpen var att köpa en kabel på ebay.de ("Überbrûckungskabel") för att koppla förbi den analoga TV-modulen. Så småningom slog jag till på en hybrid/digital TV-modul och problemet löste sig en gång till, fast på ett elegantare sätt, eftersom den saknade TV-funktionen återuppstod. /Lennart |
|
| Gott! Har du nån länk till denna "överbryggningskabel" på ebay.de? Jag hittar nada :( | |
|
Jag har kvar min gamla länk, som nu bara säger att grejen inte erbjuds längre och att den inte heller tillverkas. Länk Å andra sidan har jag e-adressen till firman: info@ac-services.eu Firman samarbetar (-ade) med en annan, Elektronik-Idée, Tobias Weber: tw@elektronik-idee.com Någon av dem, tycker jag, borde kunna hjälpa till. Min egen kabel bytte jag bort till en som nog inte använder den. Det var bara ett test han skulle göra. Jag försöker hitta honom och har lagt ut en trevare. Å andra sidan, du väntar på en digital/hybrid TV-modul, skrev du? Den löser ju problemet. /Lennart |
|
| Väntar på en sån här Länk , dvs en "analog" som uppdaterats till digital med USB mm, och långt bättre mottagning än original när bilen är in rörelse...En beg original för dryga 5k är för mycket, enligt mig. | |
| Hm...Har läst o läst...Videomodulen verkar finnas i tre varianter. En som är till o med -97/09 (65508375668 "When ordering indicate central coding"), en mellan -97/09 - -98/08 (65506900858 "When ordering indicate central coding") och den tredje från o med -98/09 (65509178796 "Uncoded"). På den senaste så står det inget om att den skall kodas som på de två tidigare, så den borde (?) fungera med både 4:3 och 16:9? Har iaf varit o plockat en sådan modul på skroten (65506902015) med produkionsdatum mellan -98/12 - -01/06 så jag hoppas det blev rätt, detta alltså i utvärderingssyfte tills digital varianten behagar dyka upp... | |
| Lenwib: Bilen du fick "problem" med, vad hade den för tillverkningsdatum? Och hade även den en modul som "krävde kodning"? | |
|
Lite kort, är ute och snurrar... 98/09, precis skarven alltså. Kan meddela numret på modulen senare. Det har aldrig krävts någon kodning under mina övningar. /Lennart |
|
| Ja fast den där eventuella kodningen på de två tidigare varianterna verkar göras i "fabriken", dvs innan delen skickas ut som reservdel? Bilen är som sagt tillverkad juli -98 så den är inom spannet. Frågan är hur/om denna nya modul är kodad? Har inte bilen i min närhet så det dröjer innan jag kan testa, men jag hoppas det blev rätt :). Oavsett så har jag iaf ytterligare en modul som kan skickas in för att digital konvereteras, får dock kolla upp om de kan fixa "kodningen" innan, om det nu skulle behövas. | |
|
Vi rör oss nog i helt olika terräng i o m att du satsar på en ombyggd analog modul som måste "stämma". Ledsen, där kan jag inte hjälpa. Frågor, för mitt intresses skull: får du 16:9-bild med den ombyggda modulen? Jag kunde inte se att det stod någonstans. I o f s inget att sträva efter för TV-funktionens skull - bilden blir bara utsträckt - men hur tänker du kombinera den eventuella 4:3-bilden från videomodulen med 16:9-bilden från navigatorn? Med hjälp av den där överbryggningskabeln på något sätt? [Till slut, för fullständighetens skull: Mitt byte gjordes P&P från en analog modul (BMW 8 383 520 UTLOEWE HW:02 /SW:07 / AI:03) (tillverkad v 32/98) till en Hybrid video modul, Beg, BMW Nr 6 968 041 HW: 04 / SW: 16 (tillverkad v 38/05)] /Lennart |
|
|
Så här är det...jag har två bilar....Den ena kommer (tills vidare iaf) få behålla MK4 i kombo med 4:3, det funkar bra (bildmässigt samt alla knappar verkar funka på monitorn). Den andra har även den fått MK4, men där med 16:9. Denna andra bil är tillverkad juli -98, en tid då videomodulen "kodades från fabrik"? Den "nya" digitalmottagaren är 100% kompatibel med OEM hybrid, men bättre. Enkelt uttryckt är det en analog OEM mottagare som uppdaterats. Man köper alltså hela modulen från de o det skall enligt de fungera med både 4:3 och 16:9 (har även varit i kontakt med en person som haft just en sådan här ombyggdmodul med 16:9 o det fungerade som det skulle). Jag vill dock som "säkerhetsåtgärd" kunna få dit en "gammal" analog mottagare i bilen tillverkad juli -98, o då med bibehållen 16:9 bild. Den andra bilen tillverkad mars -00 har jag inte testat om den ger 16:9 bild eller ej, o kommer ej göra heller då trälisterna riskerar att få sprickor vid demontering, vill inte ta denna risk ytterligare en gång, räckte den gång jag plockade bort de för polering. Just listerna höger/vänster om monitorn satt ruggigt bra/hårt... Länk Jag tror att problemet ligger i kodningen av videomodulen, de "nyaste" modulerna är inte "hårdkodade" utan vidarebefodrar den ev signal de får? |
|
|
Tack för klargörandet! :) Intressant att du fått alla knapparna på monitorn att fungera. Jag har det där standardproblemet med Memo- och Info-knapparna (är det väl?). Provat några gånger att lösa det enligt ganska samstämmiga beskrivningar men inte lyckats. Ingen stor grej, bara liiite retligt. (Jag har f ö inget nytt om min gamla kabel. Har du fått kontakt?) /Lennart |
|
|
Hm...Jag har inte testat "alla knappar" (funktioner!). Vet inte vilka knappar "Memo" resp "Info" skulle vara men när jag "klickade" runt så fungerade allt till synes som vanligt (radio, navi, telefon, osv), men nej jag har inte testat precis varenda lilla funktion... Mjukvaran skall dock uppgraderas till V31 (eller V32), men jag vill absolut behålla tyska i både tal och skrift... Länk |
|
|
INFO och SELECT skall det vara. V32 lär du ganska enkelt hitta, både i originalskick och moddad (för kameror mm). Annars kanske jag kan hjälpa till. :) /Lennart |
|
|
Ah...du pratar om 16:9 jag om 4:3 :D. Den där digitaltunern skall vara fullt kompatibel med alla knappar påstås det, jag kan dock inte se att de trycker på "Info" knappen...Nåja lite "svinn" får man nog räkna med :D |
|
|
Ser ju läcker ut i a f. :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.