AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.710

vevhusventilation m50 vs m52

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Håller på och skruvar på en m52b28 som ska ned i min e28 snart.

M52 har ventilation både från ventilkåpan och från vevhuset på oljestickans rör.
Dessa går ihop i en oljefälla och sedan in i insugsbälgen...

Oljetråget från m50 saknar dock ventilationsanslutning från vevhuset på röret till oljestickan.

Fråga: Skiljer sig något mellan motorerna i övrigt gällande vevhusventilationen? Är tex bröstkåpan annorlunda konstruerad på m50 för att evakuera övertrycket upp mot ventilkåpan?

Min tanke är att ta bort oljefällan och återledningen av vevhusgaserna och låta dom gå ut i det fria via ett litet filter bara...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är jag ingen "vevhusventilationsexpert" (för på mina enklare motorer så var det tokenkelt) - men anslutningen på oljestickan är väl i första för att cirkulera tillbaka oljan från oljefällan - eller har jag fått det om bakfoten nu?

För oavsett hur du konstruerar motorn så måste det finnas någorlunda fri passage mellan utrymmet ovanför kamaxlarna i toppen och oljetråget - för oljan som smörjer allt i toppen måste kunna rinna tillbaka relativt obehindrat.

Så i min förenklade värld där det mest är M20- och M30-motorer så räcker det att ventilera ut genom uttaget på ventilkåpan (så gjorde man på den gamla hederliga M30-motorn) och det kommer att ventilera hela motorn så att säga.

Håller på att göra liknande manöver på min M54-motor - håller på att planera att riva bort ALLT vad som har med vevhusventilation att göra och sätta dit riktiga saker istället som håller.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Okej tack för svar. Ja jag tänker att övertrycket från vevhuset ändå letar sig upp till ventilkåpan och ventileras ut där...
M50 har ju som sagt ingen återrinning till tråget dock utan endast avslutning i insugbälgen...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast M50 har väl å andra sidan ingen oljefälla och behöver därmed ingen oljeretur/återrinning via tex oljestickan.

M50 kör väl med exakt samma koncept som M30-motorn - dvs det går en slang från ventilkåpan direkt tillbaka till insugsröret (mellan luftmängdsmätaren och gasspjället). Man ser den någorlunda bra i den här bilden nedan.
Länk

Om jag minns rätt så infördes oljafällan för att reducera utsläppsnivåerna (genom att inte förbränna den oljedimma som kommer genom vevhusventilationen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.