AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.860

Bromsvätska/ A TF-servo

Finns det någon vänlig själ som vet vilken typ av ATF-olja ( Dextron III?) man har i servon på en E 39 samt typ av bromsvätska, ska byta bromsrör. Finns någon DOT 4 för ASC, måste den vara sytetisk?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E39 kom mig veterligen antingen med ATF eller CHF 11.S styrservoolja. På bilar avsedda för den nordiska marknaden var det vanligt att de kom fyllda med CHF 11.S styrservoolja.

Även om nu klisterlappen är kvar på locket (se exempel nedan) så kan man inte veta med säkerhet om det stämmer fortfarande (vad som helst kan ha hänt med en 18 år gammal bil).
Länk
Länk

Så det första du behöver göra är att med säkerhet fastställa vilken typ av olja det är i din bil. Normalt sett ska detta vara fint uppskrivet i servicenoterna av föregående ägare men då det bara är tre i Sverige som gör detta så är det osannolikt.

Har du tur kan du fortfarande se på färgen vilken typ av styrservoolja det är.
ATF är cherry-röd till färgen när den är ny - se exempel nedan.
Länk
Länk
Länk

Du ska INTE blanda ATF med CHF 11.S!

Om det är ATF du ska ha så fungerar vilken ATF Dexron III kopia som helst fint.

Jag kör exempelvis med Biltema Transmission Oil DX III (ingen får skriva Dexron III längre då det var längesen man slutade ge ut Dexron III licenser) till styrservossytemet till min Volvo 855 (och förut till min E34 535i och E34 518i) samt har det även i mina Getrag 260/5 och Getrag 260/6 lådor.

Har även kört med Castrol Transmax Dex III Multivehicle och den fungerar såklart precis lika bra (gammal bild nedan innan de bytte namn - se andra länken)
Länk
Länk

E39 vill ha DOT4, så vilken DOT4 bromsvätska som helst duger fint. De som bor där det är riktigt kallt kan ha nytta av en bromsvätska med lägre viskositet som tex Castrol React DOT4 Low Temp - men för majoriteten i Sverige så fungerar vilken DOT4 bromsvätska som helst alldeles utmärkt.
Tack för ditt utförliga svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I moderna bilar med antispinn/antisladd-system är det lämpligt att använda bromsvätska som är lite mer lågviskös (tunnare) och det finns speciella Dot 4-vätskor som är särskilt lämpliga för detta.

Även Dot 5.1 går bra att använda då de "överträffar" kraven för Dot 4.

Som redan nämnts blanda ALDRIG DexronIII och CHF-olja (eller egentligen blanda aldrig CHF-olja med annan olja), för då får du massiva läckage i packboxar etc. i systemet = DYRT!

Däremot går det bra att byta oljesort genom att tömma systemet och sedan skölja det ordentligt med samma olja man tänker använda sedan.
Enklast är att fortsätta med samma olja som det varit tidigare, om det nu går att fastställa.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack! Det står ATF på servobehållaren så är det röd olja i så lär det väl vara
Dexteon lll.
Jag tänker handla Dot 4 som är för ASC.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att locken har ingjuten text där Dexron III anges men i bilar som fylldes med CHF-olja, satte man ett klistermärke ovanför den ingjutna (då felaktiga) dexron III-texten.

Är vanligt att klisterlappen lossnar och då står det plötsligt fel oljeangivelse...

Så försök kolla färgen och är den grönaktig är det troligen CHF-olja. Men även LHM-olja som användes tidigare är grön och den är inte heller blandbar med CHF-oljan.

Säkrast är att man köper på sig minst två liter olja och tömmer systemet så mycket man kan och sköljer några gånger med den oljesort man tänker använda sedan.

Mvh
Johan B

Tack! :-D
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen kommer att läsa allt nedanför så jag summerar :-)
* E39 har ett relativt enkelt DSC system med relativt låga krav på bromsvätskan.
* Allt från DOT4 och uppåt fungerar utan några problem.
* Däremot ingen nackdel att använda bättre/modernare än DOT4 utan snarare tvärtom (som Johan B nämner) så jag säger go for that!

E39 får anses ha ett relativt rudimentärt DSC system. Vissa modeller fick DSC III 5.3 och från årsmodell 2000 så blev det nya DSC III 5.7 standard.

Därefter kom E60 med DSC 8 (vidareutveckling av DSC III 5.7) och med F10 kom en nyare generation och med G30 en ännu nyare generation av detta system.

Så en E39 har minst 3-4 generationer äldre DSC än dagens BMW-modeller.

Och här någonstans bland alla uppgraderingar av DSC system efter E39 så började det dyka upp önskemål från BMW att ha något bättre bromsvätska än DOT4 (DOT4+ / SuperDOT4).

Nu är DOT4+ eller SuperDOT4 inte någon officiell standard men har generellt sett egenskaper som avancerade DSC system gillar, bland annat lägre viskositet än vad DOT4 kräver.

DOT4 kräver en viskositet på 1800 (mm2/s) eller lägre, medans DOT 5.1 kräver en viskositet på 900 (mm2/s) eller lägre. DOT4+/SuperDOT4 varierar men brukar vara någonstans emellan DOT4 och DOT5.1 när det gäller viskositet.

Exempel på produkter som fortfarande är klassade som DOT4 men som är speciellt designade med låg viskositet är dessa två. När det gäller viskositet så överträffar de (iallafall Castrol och ATE) DOT4 standarden med råge och även överträffar DOT5.1 standarden.
* Castrol React DOT4 Low Temp
* ATE SL.6
* Ferodo ESP DOT4

Så om du ändåså ska byta ut all bromsvätska (vilket är MYCKET bra då de flesta kör omkring med +10 år gammal bromsvätska vilket är MYCKET värre än om man har si eller så specifikationer) så varför inte passa på att välja en lite bättre/modernare bromsvätska! :-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bmw-slangen, du kan dina bromsar! :)

Ja, det är ju inga stora pengar att spara in på "billig" bromsvätska - en liter som byts var tredje år eller så...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.