|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Dem två lagren till torkararmen på höger sida fram har gett sig, eller snarare pulveriserats, så nu har jag ingen torkare på passagerarsidan. Min fråga är om någon råkar veta dimensionerna på dessa två tätade kullager så att jag snabbt kan byta. Finns att beställa på eBay men det tar ca 10 dagar. Det gäller en E61 från 2010 | |
|
Har samma fråga... Inte så krångligt att byta tydligen, men vill gärna ha lagren innan jag river. Fick du svar? |
|
|
Jag bytte mina i våras, hittade en bra engelsk video på Youtube. Använde en 50 - öring istället för det engelska myntet för att pressa ut lagerbanan. Fick fila ner ytterdiametern lite för att få den att passa. Lagrets mått är ytterdia 22mm, innerdia 8mm samt bredden 7mm. De måste vara tätade på båda sidorna - ej bara plåtbrickor. Köpte mina på Tools-Momentum i Umeå och det var SKF lager. De fanns på hyllan. Ca 100 kr per styck. Tror Clas Olsson har någon billigare modell. //Göran |
|
|
Tack för info! Men jag bytte igår på jobbet där det finns gott om verktyg och grejer. Lagret heter 608 2RS och köptes på en firma bevid jobbet när jag fått ur det gamla och kunde se vad det var för lager. Blev som nytt! Och till en fraktion av kostnaden för en ny arm. Jag såg också videon men då vi har lagerutragare så löste det sig så. Annars hade jag nog kört med bricktricket. |
|
| Om någon annan vill göra samma sak kan jag tillägga att det behövs en M-4, båtbricka och nylockmutter per lager för att låsa innerbanan på axeltappen, efter montering, då man måste slipa bort orginalstukningen som håller fast det gamla lagret för att få bort det från tappen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.