|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har fått otroligt mycket hjälp av er här på AutoPower så jag vänder mig hit ännu en gång. Min SAT (sport automatic transmission) låda i min E60 beter sig fortfarande konstigt vid låga temperaturer. Inte i luften då utan att bilen är kall/nystartad för dagen. Jag brukar alltid vänta med att varvtalen sjunker innan jag sätter i D och kör iväg. Dock gjorde jag inte det en gång (körde iväg direkt) och märkte då att våxellådan inte alls ville växla upp från första växeln. Gasade väääldigt lite och varvade strax över 2000RPM, var tvungen att tvinga in den i tvåan med paddlarna. Sedan när man kört ca 1-2 minuter så vill den banga i växel 3 och 4 så snabbt som möjligt och så hårt som möjligt sedan när man väl kommer upp till ca 50 km/h väljer den att hålla växel 4 istället för att växla upp (tvingar i den med paddlarna) vilket den gör när den är varm. Det jag har provat är att nollat lådan flera gånger men ingen skillnad alls. Har även servat lådan (oljtetråg) vid ca 10850 mil och det har blivit liiite bättre men känns fortfarande som om den äter upp sig själv inifrån. Det klunkar inget eller så, inga missljud, inget som läcker. Har ni några andra tips, snälla? Vill verkligen inte att den ska rasa, använder den som min dagliga och vill ha den i toppskick samtidigt som jag känner att punga ut 30k för en ny växellåda inte är något önskemål just nu. Har maskinskadeförsäkring hos Folksam som gäller upp till 12000mil eller 10 år gammal. Den blir 10 år gammal i höst. Kan man nyttja den försäkringen gällandes detta? Är tacksam för alla svar, råd och tips! | |
| Dom brukar vara sega på att växla upp när bilen är kall för att katalysatorn ska bli varm fortare. Säker på att det är ett fel? | |
| Granathen, den slirar lite när den trycker i växel 3 då den nästan dör på grund av låga varvtalen (för den växlar sä tidigt). Ska det vara så? Har inte suttit i en E60 sedan 2010 så jag vet inte riktigt hur den ska vara. | |
|
Nja att den nästan dör låter inte rätt, minns min 335ia E90 som gärna höll lite på växlarna kall och växlade något hårdare men inget som en ointresserad hade tänkt på. Låt en erfaren verkstad provköra bilen. Jag skulle börja med att hitta vad som felar och be verkstaden skicka offerten till försäkringsbolaget och ta det därifrån. Hoppas det löser sig! |
|
| Din låda verkar vilja växla precis när denne vill så varför nojar du/bryr du dig om vilken växel du ligger i? och vet inte om ja skulle säga att det är bra att du tvingar in en växel me paddlarna? låter inte onormalt för mig att ligga i 4an med 50kmh??låter inte konstigt för mig. Är det inga andra problem och missljud då låter det väl helt normalt? eller har ja missat nått. | |
| Panda666. Kör jag iväg direkt när den är kall växlar det inte alls upp från ettan. Varvade runt 2300 RPM innan jag tvingade den att växla upp. Sedan när den ska växla från 2 till hoppar den dram, har i växel 3 max 2 sekunder sen växlar den upp till 4 (hoppar fram) o då hamnar RPMn på runt 800. Samtidigt så låter den kopplingen slira för så att den inte dör och därmed hoppar fram en tredje gång. Det med att det är växel 4 och 50km/h kam jag ha fel om, men när den är varm kör bilen med växel 5 i runt 47km/h | |
| Då hänger jag med, så när du kör i läget D, när börjar den växla sj? vid hur många rpg växlar den sj till 2? då menar jag bara när den är i läget D och helt utan att du rör nått. växlar den inte alls till 2-3 utan går bara till varvstopp och du blir tvungen att växla sj??? då låter det för mig nästan att din låda mår inte så bra. | |
|
bör tillägga att detta händer ENDAST när den är kall. Ju varmare den blir desto bättre blir den. Varvsropp vet jag inte om den når, då jag va rädd att varva skiten ur motorn när den har gått 2-3 sek utan att ens fått oljan att cirkulera. Och detta gäller endast från växel 1 till 2. Efter det, alltså 2-3 växlar den alldeles för tidigt och hoppar fram och samma med 3-4. RPM: Från växel 2-3: 2000 RPM till 1300 RPM Från växel 3: 1300 RPM (alltså direkt, inge mellanrum) till 800 RPM med ”medveten” slirning (verkar det som i alla fall) Och då rör jag inget alls, sätter i D och kör iväg |
|
| Har filmat när detta händer, dock ser mycket mindre farligare ut på video än i verkligheten. Ska bara klippa lite och skickar sedan länken här | |
| Hur har du "Nollat" växellådan? | |
| Robinrs, satt på tändningsläge 2, sedan hållt in gaspedalen i ca 1 min. Tror dock att detta bara är placebo.. | |
| Ja det är placebo, du lär nolla genom exempelvis inpa. Vart bor du? | |
|
Ja mr robin hen har nollat flera gånger, Nu Maja, när du alltså börjar köra iväg me bilfan och den är i D, när börjar den växla första gången?? du är i 0kmh och börjar köra iväg i D. När exakt växlar den sj? när växlar den för första gången? åker varven upp till 6 tusen varv innan den börjar växla eller?? |
|
| Sorry robin mitt fel, läste fel av ditt inlägg. | |
|
Panda666, som sagt vet jag exakt inte när den vill växla sig själv när den är kall då jag inte vågade testa. DOCK om jag väntar tills varvtalen sjunkit ner vid idle (alltså ungefär en halv minut-minut efter start) så växlar den normalt från första växeln till andra växeln. Tror det är runt 1600RPM när den växlar o sen hamnar på runt 1200 RPM |
|
| Bor i Örebro. Vet inte vad INPA är men har Carly | |
|
Här är videon: Kolla 0:10 och 1:45 för det intressanta |
|
| te du filma när du kör lite snabbare? det ser ut som att du sitter o köttar lådan i låga hastigheter och den håller sig där och är beredd hela tien på att växla eller ej. Pröva köra lite motorväg o sånt o filma igen, men ifall du säger att den funkar bra när du har väntat nån minut innan du kör iväg då ska du väl kanske göra s¨å? låt bilfan värma upp 30 sek inte du rör dig, det är inte så lång tid^^ | |
| Du skulle fått tag i någon som har inpa och kan nolla adaptionsvärdena och börja därifrån, ev åka till bmw och göra det och betala deras timavgift. Har du vägarna förbi gävleborg kan jag hjälpa dig. | |
| Kan filma imorgon och lägga ut då jag jobbar nattpass idag | |
| Det blir exakt samma sak på motorvägen, alltså att den växlar för tidigt, förutom att den låter den slira då jag trycker mer på gasen men växlar upp för tidigt ändå | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.