AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.836

Felkoder P0171 och P0174. E46 330Ci

ne
17
nevika
BMW 320d Touring -11
Hej, häromdagen när jag motorvägskörde så fick jag en gul motorlampa. Använde en OBD2 läsare och fick fram felkoderna P0171 och P0174. "Fuel System Too Lean (Bank 1 and 2)"

Min fråga är, vad ska jag göra åt det? Vart ska jag börja felsöka? Och, är det farligt att köra med bilen?
Jag har inte märkt att bilen går sämre efter denna lampan. har aldrig haft problem med bilen överhuvud taget.

Bilen i fråga är en e46 330Ci -02

Med Vänliga Hälsningar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med stor sannolikhet har du ett större luftläckage på insugssidan efter luftmassemätaren - dvs. motorn suger in luft som inte detekteras av luftmassemätaren.
Vanligt att gummibälgarna innan själva insuget spricker - vanligast är att "blindtarmen" (smala förgreningen som går mot bromsvakuumet) i inre bälgen spricker, men det kan även vara andra sprickor också.

Byt båda bälgarna när du ändå håller på!

Relativt billiga delar men lite pill att byta pga. trångt - särskilt inre bälgen.
Skulle rekommendera att du köper bälgarna på BMW, de är inte dyrare än hos t ex. Dyronomen.

På E46:an blir det mycket lättare om du lossar plastskyddet som sitter mot fjäderbenet/bromsservot - sitter med tre (har jag för mig) bajonett-plastskruvar. Då får du lite mer plats för armarna när du skruvar (detta upptäckte jag efter att ha stått och svurit över hur trångt det var i nästan två timmar...).
I övrigt är det ganska enkelt mekande, men det kan vara bra att ha något bra smörjmedel för gummi (t ex. däckmonteringspasta) när du ska trä på bälgarna så de glider på plats ordentligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:
Kolla noga och känn med fingrarna i alla veck och skrymslen på bälgarna och lägg lite extra fokus på "blindtarmen" på inre bälgen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
koppsnurr
Jag fick också gul motorlampa efter 50 mil på motorväg.
Är detta något som BMW-verkstad skall göra eller finns det en annan bra mek?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Koppsnurr
Att du får en gul motorlampa innebär att något är "lindrigt" fel i din motor. Med "lindrigt" menar jag att du kan köra vidare men bör skyndsamt felsöka och åtgärda.

Det kan vara så enkelt att en givare är trasig och behöver bytas.

Det första du ska göra är en felkodsläsning, eller be en verkstad göra det.

Felkodsläsning kan göra att man hittar felet eller är bara första steget i felsökningen.

E
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@nevika : Hittade verkstaden vad som var felet?
@koppsnurr : Hittade verkstaden vad som var felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.