|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en lite billigare extrabil. Efter ha kollat runt en del verkar Mazda 6 vara ett ganska bra val. Jag pratar ni om första generationen, och dom årsmodellerna jag kollat på är 2006-2008. Hade tänkt lägga som max 50.000kr. Någon som har erfarenhet ifrån dom här modellerna? Rost och Japanare brukar ju i många fall vara ett kapitel i försej. Dessa kanske är så pass nya att dom är någorlunda skonade? | |
|
De har tyvärr dåligt rykte om att rosta friskt... Lite seriös "betygsättning": Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra länk. Nä, med en 2:a i betyg kanske man inte ska förvänta sig allt för mycket. Förstår inte varför japaner har så svårt och rostskydda bilarna ordentligt. Visst är de inte så många fler marknader än Sverige som har så tufft klimat som vi har. Men de borde ändå löna sig i längden med bättre recensioner, nöjdare kunder och mindre problem på verkstäder med detta.. |
|
|
Mazda 6 åldras inte med värdighet. Förvandlas till riktiga rosthögar tyvärr. Om du ska lägga 50tkr men ändå vill ha en bil som ser fräsch ut skulle jag gått på V70 eller S80. Bättre rostskydd finns inte. Att den drar 1dl mer än motsvarande Mazda 6 har ingen ekonomisk betydelse i det stora hela. Det blir 117kr i månaden om man kör 1000 mil om året... ------- //Lövet |
|
|
Trist att de ska vara så pass illa då de förövrigt verkar vara en bra bil. Nä, V70 kommer de inte bli. Visst är det riktigt bra bilar. Men gillar dom inte alls. Är lite plåtlåda på 4 hjul känsla i dom. Då tittar jag i så fall hellre på en passat. A4 och golf kan också vara ett alternativ. Kravet är att de ska vara en kombi. |
|
|
Visst rostar Mazda 6 men SÅ illa är det väl ändå inte, jag har två bekanta som kör Mazda 6 och de är väldigt nöja, och med rostbetyg 2 är den ju sämre än många andra men ändå på samma nivå som många Mercedes, Toyota osv. Hittar man ett bra ex tror jag ändå att den är ett alternativ, några år lär den hålla innan problemen dyker upp. Annars finns ju mängder av Avensis och Rav4 om man gillar det stuket. V70 fick en uppdatering av inredningen runt 2004/2005, efter det blir den lite mer ombonad, du kanske har kört äldre ex? Det är tråkigt men V70 är ett hett alternativ, säker, rymlig och extremt bekväm. För att vara en bil som i grunden är från 2001 tycker jag inredningen är superfräsh i dem. |
|
|
Vill man ha riktigt bra rostskydd är det bara svenskt eller (nu kommer ni skrika rakt ut) franskt som gäller. Man kan säga jättemycket om Peugeot 308/407/Megane/Laguna men rostar gör de inte. ------- //Lövet |
|
|
Hitta en som är rostsskyddsbehandlad är mitt tips. Min CX-7 från -08 är helt rostfri i karossen, trotts att jag knappt tvättar den på vintern. Den är behandlad med BSV mercasol. För övrigt en helt fantastisk bil och ett bra billigare alternativ till tidiga bensinare som XC60, ML, Q5 mfl. EB |
|
|
Pratade med en gammal bekant idag som tydligen har rätt bra koll på Mazda. Tydligen så har just 2.3l motorn väldigt stora problem med att dom drar mycket olja. Han sa att man har tur om man skulle hitta ett exemplar som inte gör det. I en del fall har tydligen den visat alldeles för sent att det är låg oljenivå vilket gjort att en del motorer skurit till slut. 2.0l motorn verkar dock som den klarar sig bättre av någon anledning. Sen är tydligen rost i trösklarna nästan regel än undantag på dessa modeller. |
|
| Jag har en Mazda 6 2,0 - 06. Det är den mest krångelfria bil jag haft. Sen den var ny är det enda som är bytt batteriet och stötdämparna bak. Iof har den bara gått 9800 mil. Rostskyddet är som sagt inte bra men min kostades på en rejäl rostskyddsbehandling av förste ägaren (min far). Synd bara att liken på blocket sätter värdet. Jag räknar inte med att få mer än 45 000 trots superskick. | |
|
Inte för att vara sådan men får du ut 45 k för en sådan bil har du extrem tur! Den är defacto 11 år gammal. Skulle tippa på kanske hälften av det är rimligt försäljningspris. Bilpriser.se värderar en Mazda 6 2,0 -06 med 10.000 mil på mätaren till ca 16-21 000 vid privatförsäljning och ca 25 000 när bilhandlare säljer den... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För de pengarna får man den senare generationen utan problem Länk ------- //Lövet |
|
| Oj, det var lågt värderat. Jag provar nog ändå med ett utgångspris på nånstans 39000-42000 kr. Tänker att det borde finnas någon som hellre betalar lite mer för en pedantskött bil än för en skrothög. Troligen lägger jag ut den på blocket nästa helg och kan återkoppla när den är såld. | |
| Är det en MPS du har? | |
|
Nej en helt vanlig 2,0 enligt ovan. Även om bilen är superfin så är risken uppenbart att det blir helt tyst i telefon med det priset. Man får helt enkelt inte mycket bättre betalt för toppskick än för normalskick på vanliga bruksbilar. Mil, årsmodell, utrustning styr priset mer än skick. Observera att detta då förstås förutsätter att bilen är i normalt skick för årsmodellen. ------- //Lövet |
|
|
Man kan alltid prova med ett högt pris och försöka vara väldigt tydlig med fördelarna utifrån skicket....men det är rätt sannolikt att det är få som hör av sig. Men som sagt - prova! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har följt blocket ganska noga senaste tiden och kan inte påstå att det är någon överdriven fart i försäljningen. Nu har inte denna legat ute så länge, men sätter väl ändå ribban på nåt sätt Länk Denna har legat ute ett tag, och är ändå hos en firma Länk Skadar aldrig att prova med ett högt pris, men risken är som sagt att de kommer bli rätt tyst runt din annons. |
|
|
Nu är bilen såld för 28 000 kr till en trevlig ung man från Jönköping. Jag la ut annonsen igår med ett utgångspris på 37 000 och inom ett dygn hade tre personer ringt. Det lustiga var att alla tre tyckte att det var värt att åka 50 mil enkel resa för att titta på bilen, prutade ungefär lika mycket och var av utländsk härkomst. |
|
|
Min gissning är att bilen kommer ut till salu på en bilfirma inom några dagar, begärt pris 39'. MVH Christofer |
|
|
I så fall så var de bra skådespelare. Jag är hursomhelst nöjd. Det kanske hade gått att få några tusen till för den med lite is i magen, men jag lär ju ha tjänat ett antal tusen jämfört med om jag istället bytt in den hos bilhandlaren när jag köpte nya bilen. Mvh/Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.