AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.985

BMW Fri service i utlandet

Ro
95
Rodjak
520d -14
Från svenska bmw-hemsidan
3 första åren upp till 8 000 mil

i utlandet är det
5 år 10 000 mil

hur kan det komma sig?
gäller detta på våra svenska bilar om vi besöker ett land udner semestern tro?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det skiljer från land till land, jag tror det är upp till generalagenten. I Storbritannien till exempel ingår ingen fri service.

Verkstäder i utlandet lär knappast ha avtal med BMW Sverige..
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Vad gäller för bilar privatimporterade från Tyskland? Är de "tyska" eller "svenska" i sammanhanget? Reg-skylten är förstås svensk.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om generalagenten står för service bör inte privatimporterade omfattas.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Nja, funderade lite på Rodjaks fråga om service under europaresa. Är en import då fortfarande "tysk" och därmed omfattas av andra intervall än en "svensk" bil i Tyskland. Det finns ju liksom ingen generalagent om inte München fortfarande har greppet om bilen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
7-serien G11/12 är det fri service på i 5år/10000mil och är giltig i hela Europa oavsett vart man köpt bilen. Övriga modeller har bara fri service 3år/8000mil giltig i Sverige.
Mvh
Asken
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hn - intressant fråga. Det _borde_ vara ursprungslandets erbjudande som gäller, och fordonet identifieras väl snarare på chassinumret än på reg-numret då det senare kan ändras.
Ro
95
Rodjak
520d -14
Sagt och gjort, kontaktade en auktoriserad verkstad i Kroatien och frågade om fri service gäller på en svenskreggad/såld bil. Svaret var JA, det gäller hos de 5år/100 000 KM.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Låter jättekonstigt om det inte är en 7-serie. På bmw.se står det "BMW Fri Service gäller hos alla BMW serviceverkstäder i Sverige". Vem betalar?
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Rodjak, det där låter intressant. Jag har nämligen servat min bil nere i Kroatien flera gånger sedan jag köpte den. Den var 3 år gammal när jag köpte den och jag servade den inom det där intervallet 5år/100 000 km och BETALADE.

Jag börjar gå i tankarna om man ska höra av sig... jag har ju svårt att se att de betalar tillbaka mina pengar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rodjak, det kan också bli den kroatiska ÅF som står med skägget i brevlådan när de skickar räkningen vidare och ingen annan vill betala dem. Bara för det går i ett fall är det inte givet att det är en regel.

Det är mycket som sägs och görs som inte är helt rätt, men det slinker igenom ibland. Det kan också vara när det faktiskt ska betalas som de säger till dig att nu har vi dubbelkollat och den omfattas inte, du måste betala. Nu vill de ju ha din bil till ett jobb så det är ju inte ovanligt att tonläget är positivt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.