AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.275

Skruv i däcket! =(

Sida 1 av 2
Hejsan!

Körde bilen till skolan igår och märkte när jag hade parkerat och gick ifrån bilen att något blänkte till på högerfram däck! Gick tillbaka och där på mönsterytan lite åt sidan sitter en äcklig skruv! =( Skallen är ca 7mm i diameter och gängorna runt 3mm. Testade att lossa lite på den men då började det pysa som bara den! =( Satte snabbt tillbaka skruven. Kom sen ihåg att jag hade hört något ljud i onsdags efter att jag hade haft bilen på service. Skruven måste ha satt sig någongång den dagen :-/

Nu till saken. Jag hade tänk att jag skulle byta samtliga däck till våren. Har inte råd att slänga ut 6000:- nu när vinter är på väg! =( Kan man få detta reparerat som en "temporär" lösning, som kanske håller i 1-2månader? Har hört att kan kan sätta dit någon "plugg" eller liknande.

Vore tacksam för svar!

Mvh Tobias

P.S Tur att däcken nästan e slut iallafall ;-) Vore ju förjävligt om det hände på ett nytt däck =(
Köp reservhjul på burk. Sen låter du skruven sitta kvar som en plugg. Det bör hålla tätt.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En gummi el bilverkstad vulkar dit en plugg.
funkar utmärkt

MVH
Hasso

Tackar och bockar för svar!

Mvh Tobbe
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Gör som hasso skrev. Akta dig däremot väldigt noga för att anv. reservhjul på burk. Det ställer bara till med oreda.
Hassos förslag funkar som sagt utmärkt och kostar kanske en hundralapp att få utfört. 50:- senast jag gjorde det men det var några år sedan :D

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Tobbe> Kommer du ihåg när jag hade pyspunka på tre av fyra hjul på min Compact? En relativt ny, inte så billig bil, levererad från BMW Solna där varje hjul haft punkteringar - samtliga lagade med spray. Jag blev nästan ovän med däckgubben i kvarteret. Köp för Guds skull inte däck på burk.

PS. Köra Go-cart race snart?

MVH KJELLE
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kjelle och PJ: Varför är reservhjul på burk bara av ondo?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Länk

Däck på burk kan skapa obalans i hjulet och jag skulle aldrig använda det själv. Dessutom så avråder däckfolk jag känner att använda sånt. Att dessutom låta skruven sitta kvar är nog inte så himla bra tanke, tänk om man kommer i lite högre hastighet och skruven går igenom helt och orsakar en explosion. Inte så kul då.......

/Bimmerman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sprayen skapar en massa smet och kladd i däck o fälg som kan vara ett elände att få bort om det blir sittande ett tag.Visst jag har också använt det när jag hade lättmetallfälgar som var lite poriga och inte 100% täta. men det är ju bra ändå att det finns som nödlösning.

MVH
Hasso

Perkka
Tobias: Bara för några dagar sen hade jag/vi en spik i vänstra bakdäcket.. Såg precis ut som att någon j*vel hade "spikat" dit den, eftersom den satt snett igenom däcket... Så d va bara till att byta däck :( Men då passade vi på att byta båda bakdäcken, i.o.m att d va nada mönster kvar :)

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Jag har inte mycket mönster kvar på mina däck heller. Men har inte råd med nya nu somsagt. Det får bli nya till våren. Ringde min lokala gummiverkstad och de ska fixa det på måndag. Tack för alla tips!

Mvh Tobbe
Tigerr
Vulka gummiplugg.. :)
Kommer ihåg när jag sommarjobbade på en däckfirma här i Malmö!
Kunderna såg väldigt bekymrade ut när jag skruvade av hjulet, krängde av däcket - Och borrade hål i det! ;)
Ibland glömde man säga VAD man skulle göra i hålet.. Men, för att svara på frågan: Det funkar superbra! Speciellt om det bara är ett litet hål. Då håller det fullgott, tror jag.. :S

Tigerr
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Plugg är en nödlösning.
Det finns tyvärr en uppenbar risk att det bildas en liten luftficka mellan däckens olika lager när det skall lagas och att luftfickan sedan gör att däcket kommer att börja separera i skikten när det blir varmt och luften expanderar.

Plugg funkar dock oftast bra om man inte kommer att ha hög belastning på däcket eller kör i hög hastighet (autobahntempo) eftersom det är då däckets värme stiger mest.
Det kan vara läge att man kör försiktigt med ett lagat däck och byter det så fort man kan (eller har råd)!

Bäst (och dyrast) är de pluggar som lagas inifrån däcken eftersom de har en större yta som vulkas/limmas mot däcket och därmed blir helt täta, samtidigt går själva pluggen ut i själva hålet och limmas/vulkas fast där. Dessutom ser man om däcket har fått några skador i det innersta lagret av skruven, spiken etc.
Detta kräver att man demonterar däcket från fälgen eftersom huvuddelen av lagningsmomenten görs "innifrån" däcket.

Mvh
MION
När ett däck skadas igenom stålbälter ska det repareras snarast möjligt. Fukt som tränger in i skadan medverkar till att stålkorden rostar sönder.
Sk. reservhjul på burk kan visserligen täta däcket men hindrar ej korrosionsangreppet och ska således endast användas temporärt i nödfall.

Mika Onnela

Däckcentrum i Gislaved
burklösningen kan vara bra att ha i bilen när det är yttersta nöd, i övrigt har jag bara goda erfarenheter av gummiplugg, både smiskat båge många hundra mil och bil likså med gummiplugg, still alive and kicking!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
däck på burk är ingen höjdare. Även om däcket känns helt "ok" så kommer du märka att det inte är det om du svänger lite snabbare eller måste väja för en älg. Däck på burk kan användas om du fått punka ute på den polska landsbygden klockan 3 på natten och det regnar.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Burkdäcket har funkat bra för mig änsålänge. Återkommer om några hundra mil/när jag haft av däcket från fälg och ser om jag säger samma sak då :-)

/Kalle
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
använder du sprayen och läckaget sitter i ventlien så resulterar det i att ventilen täpps igen och att det inte går att fylla i luft igen....
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Fick en skruv ett helt nytt bakdäck till min gamla FZR1000 på den tiden det begav sig... Efter lite övertalning så lagade däcksverksta'n det med en rejäl plugg & vulk från insidan, fast jag fick skriva under på att det var på min begäran:-) Lagningen höll hela däckets livslängd, även för hastigheter +270km/h. -Jo jag frågade en bekant med många år på däckverkstad och några års roadracing bakom sig, innan jag gav mig på det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.