AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.858

dragkrok som fastnat

bl
270
bluetrain
x3 msport
har bmws original eldrag. körde ett bromat släp (olastat) två mil utan konstigheter.
när jag dagen efter skulle fälla in det går det inte. läste lite och har provat att trycka in knappen tio sekunder flera gånger men inget händer. inga felkoder och grön lampa vid knappen.

vad kan ha hänt och är det något man kan göra själv för att fixa?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Det visade sig att den inte alls var trasig utan att den inte gick att fälla in pga att jag hade en sjupoligkontakt i.

Råkade vara lite hårdhänt när jag skulle ta av adaptern och pajade själva plastsprinten som håller locket, se här

[URL=Länk

Ringde BMW och den enda reservdelen de hade var att köpa en ny komplett dragkroksats (!)..

Någon som har en idé hur man kan lösa det med en ny sprint?

bl
270
bluetrain
x3 msport
Verkade inte funka att länka bilden. Den kommer här istället:

Länk
ch
49
charmas
F32 435i XDrive M-sport -14 MPPK, MPE
Samma sak hände mig. Jag köpte en ny kontakt på Biltema. Med lite fil och fix lyckades jag sätta dit Biltemas lock. Det har funkat bra sen.

bl
270
bluetrain
x3 msport
Charmas, tack för tipset. Var det bara sprintern du drog sönder eller hela locket?
Mitt lock är nämligen helt intakt, bara sprintern som gick av som sagt..

ch
49
charmas
Jag blev av med locket också. Därav allt filande, fick anpassa locket. Var inte samma fason på Biltemalocket. Jag fik samma svar som du på BMW. Enda reservdelen som fanns var hela kontakten med kabelhärva och rubbet. Kommer inte ihåg exakt, men vi pratar tusenlappar. När man behöver plastbitar för max 50kr.

bl
270
bluetrain
x3 msport
förstår! ska försöka hitta en lämplig sprint som första åtgärd. borde ju inte vara helt omöjligt. hoppas jag :)

av en händelse såg jag idag på parkeringen en bmw av samma modell (lci precis som min, årsmodell vet jag inte) och denna hade lustigt nog sprinten i metall så kan man kanske misstänka vi inte var dom första med detta "problem"..
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom är för sköna dagens biltillverkare :-(

En liten plastgrej går sönder och den enda lösningen dom har är att köpa hela delen som plastgrejen sitter på.

Jag vet av egen erfarenhet att BMWs (Eg Westfalias vill jag minnas) krok går på i runda slängar 22 tkr inkl montering. För det var det jag fick betala då min kroks elkrets blev lite trött för några år sedan. Och man kunde inte byta bara eldelen utan HELA kroken måste bytas.....

Att ha dessa lock lösa så man själv kan byta om man vill, det går tyvärr inte. Och att få en av dagens "mackar" att göra det går uppenbart inte heller. Dom kan ju bara byta hela komponenter.

Trist utveckling och inte särskilt hållbart i längden.

Niklas

Fransosen
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Verkligen synd att BMW valt att jobba med Westfalias skitgrejor. Jag reparerade locket med en rostfri sax-sprint.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Alla dragkrokar som inte är fasta är skit. Båda mina bilar med avtagbara har trasslat trots att jag skött dem bra.

Jag antar att vårt nordiska klimat med saltade vägar är orsaken.

Varför skall man dessutom skämmas för att ha dragkrok på bilen, typiskt kärringtänk. Finns det någon annan anledning till att den är infällbar eller avtagbar?

Trevlig Helg / Peter
bl
270
bluetrain
x3 msport
fick bli en saxsprint för mig med (3,2mm) och det funkade alldeles utmärkt. Får väl nästan kalla det en uppgradering... :)

jag kan iofs förstå bmw att de vill hålla så små artikelregister och lagerhållning som möjligt om det inte är lönsamt. slit och släng. köp nytt bara, köööööp
Locket måste fungera annars får man nedslag på besiktningen.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Fast dom slarvar rätt bra med den kollen på besiktningen......

Dom har inte kollat på min krok de senaste tre gångerna. Iofs kanske de inte tror att att en sjua har krok men det ska väl finnas nån form av indikation i deras system att bilen som ska kollar har krok?

Inte för att jag påminner dom direkt heller iofs :-)

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förr gjorde det det men i och med slopat regbesiktningskrav på dragkrok så gör det inte det längre. Men din bil borde(?) ha fått kroken monterad enligt gamla reglerna och då kommer den fram hos dem.

-------
//Lövet
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
De skall fortfarande kolla kroken om det finns en på bilen däremot behöver du inte registreringsbesikta den längre / Peter
ch
49
charmas
Jag besiktigade i onsdags. Då kollade dom kroken.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
@ Lövet, den är tyvärr en originalkrok från Westfalia som jag ALDRIG använder men som kostade skjortan att byta när den ändå gick sönder för några år sedan.

Så jag är bara glad om killarna på besiktingen glömmer att kika på den, för pajar den igen så blir det inte kul. Kostade 22 lopp att byta och det går tydligen inte att lära bilen att den inte har krok. För jag bad BMW ta bort skiten första gången den sa upp sig, nån liten elkrets som tydligen dött....

Är med andra ord en sån där tjusig elinfällbar historia så den syns inte så bra. Och biltypen har väl normalt sett inte krok. Jag fattar inte varför första ägaren beställde den öht, för den var inte använd någonsin av honom heller.

Niklas

Fransosen
bl
270
bluetrain
x3 msport
fransosen - du menar alltså att den inte ens går att koda bort?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
bluetrain, japp! :-(

Jag frågade om dom kunde koda bort den och dom berättade då (aukt verkstad i 08) att dom försökt göra det på en 5-serie men att inte ens BMW Tyskland kunde. Dom hade lagt ner rätt många timmar på att försöka lösa det åt kunden. Lite mellan raderna lät det iofs som att BMW Tyskland inte ville... Då ville dom, verkstaden alltså, inte ens försöka med min. Bara att se glad ut och betala en ny krok(jävel!!!).

Det är tydligen en smula mer än bara att säga till bilen att den inte har krok, en massa kod som hänger ihop på nåt vis.

Men har man då blivit begåvad med en krok så vet man att man riskerar dyra reparationer i "tid och evighet" om man behåller bilen länge. Själva kroken och dess funktion och delar verkar vara SKRÄP!

Niklas

Fransosen
ch
49
charmas
Allt kan ju gå sönder av en eller annan orsak. Jag tycker problemet är att BMW inte saluför reservdelar som inte kostar skjortan. När en enkel sprint går sönder, så kräver dom att man skall köpa en närmast komplett dragkrok.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
På min E61 2008 så har det byts från en i fällbar krok till en avtagbar Thulekrok. Iallfalle enligt föregående ägare.

Jag får ett felmeddelande emellanåt ”tow bar electrics failed”. Snarar att det är för att bilen känner att motorn till kroken inte är där. Dock inget som stör mig när man vet vad det är. Inget som någon besiktning sagt något om heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.