AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Göra mellanservicen själv

Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Äger en BMW 520d -16 som har fri service fram till 201906.
Jag tycker att det är långt mellan oljeservice, därför tänkte jag göra mellanservicen själv.
BMW har gåt över till Shell olja. Stämmer det?
Tycker ni att jag ska fortsätta på Shell olja eller går det bra med Castrol olja?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inga problem att du gör den själv och varumärket på oljan mellan Shell och Castrol spelar ingen roll, så länge det är korrekt typ.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Visst är det för långt mellan servicarna. Min har 1500 mil mellan servicarna sen ny (Tack och bock till förre ägaren).

Bra ställe att handla olja: Länk
Har även filter.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Märket på oljan spelar mindre roll så länge du har rätt klassning på den (misstänker att det är BMW LL04 i din motor - står i instruktionsboken).

Själv gör jag mellanservice med Aral Supertronic 0W40 (BMW LL04) som är en äkta PAO-baserad syntetisk olja. Många oljor som anges vara "synteiska" eller t om "fully synthetic" är endast högraffinerade hydrocrackade mineraloljor. De flesta 5W30-oljorna är t ex. av den typen. Inte direkt dåliga kanske men sämre än äkta helsyntetiska PAO- eller ester-baserade oljor.

Aral-oljan kan du köpa från tyskland via t ex. Däckonline för lite drygt 1000 kr inklusive frakt för 20-litersdunkar.

Använd bara oljefilter av god kvalitet, t ex. Mann (BMW använder Mann), Knecht-Mahle eller Hengst.

Aral ingår för övrigt tillsammans med Castrol i BP-koncernen och många av oljorna mellan olika märkena är exakt samma - dock inte alla.

Jag gör oljebytet genom at suga upp oljan via oljestickans rör med elektrisk oljebytarpump från Jula ( Länk ), fungerar väldigt bra och det är smidigt att kunna göra bytet på garageuppfarten utan att behöva komma in under bilen och lossa pluggen.
Får generellt ut minst lika mycket olja som att lossa pluggen, i vissa motorer har jag t om. fått ut mer olja via pumpen än via pluggen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Vart suger du på nyare motorer utan sticka, Johan?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse, tror du svarat på din egen fråga - finns det ingen oljesticka blir det genast lite svårare! ;)

Men både N47 och B47 har oljesticka...

Mvh
Johan B

Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Tack för alla svar!
Det blir att beställa olja/filter och göra mellanservicen.
Jag funderar på Castrol 0w-30 BMW LL-04 olja.

Johan B. såg att Lidl hade en sådan pump för oljebyte för 149kr, kanske ska åka förbi och se om den finns kvar.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Johan, tänkte om det fanns nåt annat ställa att suga via. Då blir det bottenpluggen som vanligt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse, jag förstår.

På vissa nyare motorer kan oljestickan sitta väl gömd. Så kolla noga i realoem och i verkligheten.

Castrol 0W30 är en äkta Syntetolja men den brukar vara rätt mycket dyrare än Aral Supertronic 0W40 utan att vara bättre.

Mvh
Johan B

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Edin_BHF Man kan se att du även innehar en E60 Diesel,då blir du förmodligen inte förvånad om oljan blir bäcksvart redan efter några få mils körning. BMW's serviceintervall på c:a 30000km är nog den mest troliga förklaringen till varför så många N47 maskiner går ner sig i förtid.

Oljan köper man nog smidigast genom www.oljemagasinet.se (även filter).
Leverans dagen efter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.