|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Är ny här på denna sakt och detta är mitt första inlägg. Som rubriken lyder så vibrerar bilen och ratten skakar när jag bromsar lite, framförallt i hög fart. Trycker jag till hårdare försvinner vibrationerna. Beläggen och skivorna fram har gått 200mil, beläggen och skivorna bak bytte jag precis men problemet kvarstår. Vad jag har märkt så ligger ingen broms på heller. Vad kan vara felet? Oerhört tacksam för svar! | |
|
Hej och välkommen Låter helt klart som någon eller några bussningar i framvagnen. Ganska vanligt. Be en verkstad se över och byt, om du inte kan det själv. Matthias |
|
|
Hej och tack för svar! Tänkte i samma banor jag med, men varför vibrerar det då inte bara när jag kör utan enbart vid inbromsning? |
|
| Kan även vara oken som inte ”flyter” som de ska. Är glidytorna för oken rengjorda? | |
|
Jag gjorde rent bak och smörjde in. Fram är gjort på firma så jag förutsätter att de har gjort det korrekt. Vilka bussning i framvagnen skulle det kunna vara? Det är ju inte rimligt att byta allihopa. |
|
|
Tja, smartast är nog att byta alla bussningar och leder i ett paket när man ändå byter i framvagnen. Brukar finnas relativt prisvärda kompletta kit att köpa. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Länka gärna till en sida som har ett sånt kit. Bilen har gått 19.700mil |
|
|
Har bilen gått nästan 20.000 mil, är det nog dags att byta rubbet för att det ska bli bra... T ex; Länk Komplettera med två styrleder så är det nog allt du behöver. Smartast att ta allt på en gång annars får du bara byta del efter del på löpande band med kort intervall med ny fyrhjulsinställning efter varje byte. Byt en gång och kör ytterligare 15.000 mil utan problem. Det finns säkerligen motsvarande kit på e-bay eller liknande men köp bra kvalitet om du inte vill byta igen relativt snart... Meyle HD och Lemförder är bra kvalitet, billigt no-name-kina-skräp, är det inte... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Beror på hur bilen är körd, men jag åkte nästan 28.000 mil med min 325i E90 utan att byta en bussning. Helt utan vibrationer. Jag har erfarenhet av att få bort bromsvibrationer vid svag bromsning genom att demontera bromsarna och rengöra glidytorna. BMW-verkstäderna gör det troligen vid inspektioner/bromsbyten, men många billiga verkstäder sparar säkert in på det som inte syns. Det kostar endast ett par timmars arbete och hjälper inte det så får man gå vidare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.